Från Mästarens penna...

Nyheter publicerade på hemsidan

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Idag är dagen!

Ni känner ju alla till den italienske snubben som kunde skåda flera hundra år framåt i tiden när han dragit i sig några grappa…

Idag saknas det endast tio dagar till vi kan buga i vördnad på hans 556 årsdag.

Så här majestätiskt fångade han den stolta örnen i en teckning till allegorin Vargen och örnen.

Men vad säger bilden egentligen? Varför står örnen så stolt på toppen av världen? (Eller kanske långt upp i norr?) Och vad symboliserar kronan som svävar över dess huvud?

Återkommer med lite spännande teorier…

Bildtext: Utsnitt ur Vargen och örnen
Bilagor
Láquila.jpg
(103.02 KiB) Nerladdad 598 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av GuzziKungen »

Enkel rebus :lol:
Örnen står ju självklart för Guzzi och vad kronan står för ,är ju inte svårt att räkna ut :oops:
Det måste helt enkelt bli GuzziKungen :roll:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

När man inte har tillgång till alla fakta finns det plats för oändligt många spekulationer...

Tänk vilket öde att leva flera hundra år före sin tid. Att konstruera märkliga ting som tidens rådande tankar och teknologier ännu inte är mogna för….

Somliga säger att det är många andra som senare gjort sin lycka genom att ha tillgång till sådana ritningar och dokument, när tiden väl kommit i takt med de briljanta idéerna.
Bl.a. sägs det att KRUPP–koncernen byggt sin framgång och andras undergång med hjälp av skisser på bakladdade artelleripjäser sprungna ur den gamle mästarens penna…
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Ni känner väl till att Bill Gates har Codex Hammer i sin ägo? Vilka hemligheter innehåller egentligen den…?!

Ni känner kanske också till att många av dokumenten som Mästaren producerat funnits och antagligen ännu finns i området kring Comosjön…?!


Titta här och förundras över en av de märkliga skisser som nyligen dykt upp i den länge eftersökta Codex Aquila

Bildtext: Láquila forte
Bilagor
Láquila forte 256,4 r.jpg
Láquila forte 256,4 r.jpg (89.01 KiB) Visad 5208 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Plötsligt faller så många pusselbitar på plats, eller hur?

Tänk er att sitta med pannan i djupa veck efter en grappablecka och undra om man skall hinna få uppleva sin vision innan klockan klämtar för sista gången….

Inte behöver vi längre gå och undra över varifrån Mandellofolket får sin gudomliga inspiration och formkänsla…

Nu behöver vi inte heller längre fundera på varför Mona Lisa ler så underfundigt. Visst känner ni väl igen er egen min, om än den vanligtvis döljs bak hjälmens visir…?

Men lugn, bara lugn, det finns fortfarande många saker omkring oss som vi inte på långa vägar kan förstå… :wink:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Tobbe »

Cooola teckningar :lol:
Men om den där mystiske tecknaren verkligen levde för över 500 år sedan,
då måste jag medge att jag imponeras av hans "Griso"-framsynthet :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Så kan man välja att se på det. Men i grunden beror det väl på huruvida man anser att hönan kom före ägger eller tvärt om...

En sak kan vi väl enas om: Om Leonardo da Vinci hade ritat en motorcykel, skulle den nog se ut som Grison.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av -ah »

Den är så genial att jag tillät mig att kopiera den starka örnen till ett annat Guzzi-forum.
Där konstateras att teckningen naturligtvis måste vara äkta, då den bär Leonardos signatur. En invändning har varit att eftersom blinkers inte var obligatoriska på den tidens fordon, måste det vara ett falsarium. 8)
Diskussionen fortgår... :D
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Det är lugnt. Copyrighten sträcker sig bara 75 år efter att upphovsmannen lämnat jordelivet...

Det bevisa väl snarare kraften i framsyntheten att kunna komma på blinkersanordningar ca 450 år innan det blir lagstadgat :D

Du får berätta för oss vilket forum vi skall in o glutta på...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

Jag hade lite svårt att hålla mig från att tjuvglutta... Kul!

För er som inte är spårhundar själv:

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=17201.0

http://wildguzzi.com/forum/index.php?to ... #msg260604

Och några kloka Mc-ord från Leonardo d. V som bonus:
As a well-spent day brings happy sleep, so life well used brings happy death. ~ Leonardo da Vinci
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Stefanv11sport »

Happy death, sudden death, ja döden har många ansikten...... Stefan
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Från Mästarens penna...

Inlägg av Nicke »

En ny diskussion om Leonardos eller om det kanske var Evelinas mästerverk:

http://wildguzzi.com/forum/index.php?topic=44019.0
Ciao / Ne
Skriv svar