Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Nyheter publicerade på hemsidan

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Peter »

Den lycklige vinnaren kommer att utses genom slutsiffran i jokernummerdragningen under tre på varandra följande lördagar. Den första veckan avgör vilken hundratalssiffra som vinstlotten har.
Eftersom vi har 500 lotter och den där slutsiffran rimligen kan variera mellan 0 och 9 kan det ju vara intressant att bestämma i förväg hur ett lämpligt 100-tal mellan 0 och 4 avgörs?

Ett förslag är är ju att ta slutsiffran modulo 5 första lördagen - då får vi garanterat lottnummer mellan 0..499 med av statliga kontrollanter kontrollerad slumpmässighet etc...

/Peter
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Nicke »

Bra gissat!! Modulo fem är modellen...

Med andra ord: hundratalssiffran bestäms enligt följande (för er som inte är matteinsatta eller nötknäckare):

Siffrorna 0 & 5 betyder 0
1 & 6 betyder 1
2 & 7 är 2
3 & 8 är 3
och slutligen
4 & 9 är 4.
Det ger oss lottnumrena 000 till 499 (därav en av fördelarna med just femhundra lotter)

Mer info om dragningen kommer i den låsta tråden så småningom.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Nicke »

Väldigt trevligt!!

Att få ta del av er Mc-bakgrund alla trevliga lottköpare.
Det finns sannerligen en massa spännande historier och trevliga motorcyklister därute i landet.

Jag vill ta upp ett par saker kring administrationen.

A: För att köpa en lott är det två viktiga saker att komma ihåg:

Du måste betala lotten OCH medlemsavgiften innan den 31/12-08.
Du måste skriva ett mail till den angivna adressen där du lämnar dina kontaktuppgifter och berättar vilken/vilka hojar du äger och tidigare ägt. Dessutom kan du ange om du är intresserad av ytterligare lotter. (Alternativt skickar du ett motsvarande snigelbrev till mig)

OBS! Kolla att du stavar adressen på rätt sätt, för annars kommer den inte fram. Vi har tolv personer som betalt för en lott, men som ännu inte har uppfyllt den andra halvan av sitt åtagande.

B. Hur du får ditt lottnummer:

När ditt mail kommer till mig registrerar jag dina uppgifter och slumpar fram ett lottnummer. När jag sedan får en bekräftelse från kassören att lotten och medlemsavgiften är betald skickar jag dig ett svarsmail med ditt "lyckonummer".

Eftersom uppgifterna skall passera två par händer kan det ibland dröja ca tio dagar innan du får ditt lottnummer. Om det dröjer mer än två veckor ber jag dig kolla upp om du skrivit fel adress (tex. stavfel). Alternativt kanske du betalt med ett senare datum, vilket också kan vara en möjlig orsaken till att du ej fått något svarsmail ännu.

C. Efter den 31/12:

Har du ej köpt en lott innan årsskiftet kan du fortfarande anmäla att du är intresserad av en sådan med ett mail till den angivna adressen. Men skicka inga pengar förrän du får ett mail om det, eftersom vi inte vet om det kommer att finnas kvar några lotter att leverera efter MC-mässan. (Fördelningen sker efter turordningen som anmälningarna inkommit i).

Missa nu inte chansen att få en ny V7 Classic för bara 150 kronor!!
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Nicke »

Nu får ni vänta länge på ett nummer.

Kjelle firar julen på anna ort och jag firar nyåret i trakterna där Jesus såg nattens ljus.
Åter hemma igen den sjunde januari.
Men fortsätt beställa ni som vill ha chansen att åka nytt, flott och nästan gratis!! (Gratis är bäst!!)
Ni kommer alla att ha fått era turnummer i god tid innan det blir dags för de sjukt spännande lördagar då det nya hemmet för V7:an skall utses.

8) (Presidentens look på beachen i Eilat... :P )
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Nicke »

Semester straffar sig...

Puh! Vilket pysslande det har varit att få ut alla lotterna till alla er som väntat så tålmodigt.
Det var ett synnerligen bra kollektivt bus ni gjorde genom att vänta till jag lämnat landet innan ni beställde lotter (ca. 60 st. av er).

Nu är äntligen alla förstalotter utskickade (extralotter som ca femtio av er vill ha kommer att kollas av efter mässan).

Alltså! Har ni inte fått ett mail med ert lottnummer beror det på att ni inte skickat ett mail till den speciella lott-adressen, alternativt att ni skickat till fel adress. Ni är ca tjugo personer därute som betalt, men ej skickat ett mail som gör att jag i min tur kan skicka ut det efterlängtade lottnumret till er.

Kolla därför instruktionerna på baksidan av lotten och följ dessa, så får ni snart ert nummer, som ett mail i boxen.

Nu ska det bli spännande att se om vi säljer slut på lotterna på mässan.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Exakt hur avgörs 100-talet i lotteriet?

Inlägg av Nicke »

Det tar några dagar innan jag hunnit uppdatera lottregistret efter mässans försäljning.
Till detta är gjort kommer räkneverket att stå kvar på 247 lotter, men misströsta inte, förändringen kommer...

När registret är uppdaterat kommer alla ni som anmält intresse för fler lotter och inte hade möjlighet att förse er under mässan att få ett mail med antalsförfrågan. Så håll koll på lådan om ett par dagar!
Ciao / Ne
Skriv svar