Sida 1 av 1

Kolla Blocket

Postat: 26 mar 2015, 22:43
av Guzzikjelle

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 11:31
av Mikko
Vem har haft den tidigare? Är det någon i klubben? Cykeln lär ha bott i Saltsjöbaden tidigare.
Jodå, jag har ringt på den.
Är det något speciellt man ska kolla på den modellen?

hälsn
Mikko i Norrköping

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 13:55
av Nicke
Sjukt billigt!

De räknas ju till en av de modeller som kommer att stiga mest i värde av alla Guzzis inom några årtionden...

De är ju i princip som alla andra bigblockare. Bara lite varvvilligare och vassare när man kommer upp över sextusen rotationer...

Vad gäller rapporterade problem på V10-rovan, sägs det att en del av dem har varit lite tuffa mot kammarna som gått ner sig. Sitter ju högt placerade kammar i topparna som snurrar med hjälp av kuggremmar.

Kolla om remmarna är bytta. Bör vara gjort vid tretusen mil eller efter ett visst antal år.

Remmarna kostar typ bara ett par tusen, men inte så himla roliga att byta...

Sedan är det ju förstås bra om du har med dig några starka kompisar som gillar att träna på varje resa oxå... :wink:

Jag skulle nästan kunna tänka mig att köpa på mig en Ur-Daytona också som Garageprydnad...

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 14:26
av geguzzi
frun lovad mej ev. att köpa en hoj om köket blir gjort, tror jag beställer det, IkEA her i come,,,och köper hem hojen. :mrgreen:

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 14:40
av Nicke
:lol:

Skynda Göran! Expresskök kallas det visst...

Den är ju inte dyrare än fläkten heller. Dessutom en riktig klassiker som bara kommer att stiga i värde...

Jag är sjukt köpsugen... Ska kolla med Anna om inte vi inte också behöver ett nytt kök.

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 17:40
av Mikko
Ringde Bike Port i morse strax efter nio och hörde mig för om cykeln. Ringde Kjelle på lunchen för att bolla lite tankar och få råd. Lyckades hitta förra ägaren som jag fick samtal från 15.58. Ringde Bike Port igen 16.33.......... MEN då hade den redan gått.

De visste förmodligen inte vad de sålde där uppe i Hudiksvall. När jag googlade runt lite på nätet så fann jag en del exemplar där de ville ha över motsvarande 100.000 kronor.

OK, åter till sökträsket.
Någon som vill byta sin 850 t, eller 850 T3, eller 850 California mot min Ducati ST2??

Förresten, vet någon vem som köpte 850:n i närheten av Hornstull i Stockholm? Den var utannonserad till 8000 kronor!!!!!!!!! Annonsen låg ute i ungefär tre timmar, sedan var den borta.

hils
Mikko

Re: Kolla Blocket

Postat: 27 mar 2015, 18:04
av Nicke
Kikar man i prislistan från 1994 ser man att nypriset var 138500:-

1995 kostade den limiterade Daytona Race 149900:-

Mycket pengar för 20 år sedan...

Nå, då har Kalle sin hojframtid säkrad... :wink:

Re: Kolla Blocket

Postat: 28 mar 2015, 23:43
av Guzzi
Vem blev den lycklige?

Re: Kolla Blocket

Postat: 29 mar 2015, 12:35
av Nicke
Det är hemligt för närvarande. Den har dock enligt säker källa kommit i gott sällskap.

Enligt samma källa kan för kronologins ordning nämnas att den försvann från marknaden ca. klockan 15.48.

Bara några minuter senare ringde killen som en gång importerat hojen från England och ville köpa den på nytt. Men som säljaren berättade det var tio personer som var intresserade, många erbjöd diverse inbyten som personalen BikePort dock fann allt för udda för att vara intressant. Han hävdade utifrån detta resonemang att de helt uppenbart satt ut den till för lågt pris, och att det inte finns något utrymme till tvekan vid sådana tillfällen…

Ingen Daytona av årsmodell – 94 såldes i Sverige. Har för mig att de övriga som finns i Sverige, alla är av årsmodell 1992.

Här är lite uppgifter om hela Daytona-serien hämtat från den utmärkta boken ” The Moto Guzzi Story av Ian Fallon:

Mellan åren 1991 – 1997 (modellår 92 – 97 (98)

Tillverkades det 1433st Moto Guzzi Daytona ( - 1000, - Racing & - RS).
(1432 eller 1433st ? Den senare siffran anger bokens författare…)

1992: 486st Daytona 1000
1993: 283st
1994: 155st
1995: 100st
1996: 100st Daytona Racing
1996: 113st Daytona RS
1997: 195st

Totalt enligt dessa siffror: 1432st

Daytona 1000: 1024st (Årsmodellerna - 92 – 95)
Daytona Racing: 100st (Årsmodell - 96)
Daytona RS: 308st (Årsmodellerna – 96 – 97)

Jag har tidigare hört rykten o matt den också kunde beställas också efter 97 och då monteras på beställning. Vid ett tillfälle sprang jag på en annons som hävdade att det var en Daytona av årsmodell 1999 som såldes. Vet ej om detta stämmer, men det kanske skulle kunna förklara diskrepansen i siffrorna i Fallons bok…

Den mest ovanliga modellen är ju som ni ser de etthundra numrerade exemplaren av Daytona Racing som såldes under 1996. Den gjordes för att tömma lagren på delar eftersom Daytona RS:en då var på gång. Utseendemässigt skiljer bara dekalen på kutsen, samt en numrerad plakett på styrhuvudet. Internt innehöll den däremot de mekaniska godsaker som sedan också fanns monterade på RS:en. (Dessa kunde tidigare också köpas till Ur-Daytonan i de tre olika trimkitten, benämnda: A, B och C).

2013 fanns nr 13 av de 100 Daytona Racing ute till försäljning på nätet. Det som var speciellt med denna var att den bara rullat 400 meter hittills. I annonsen påstod de dessutom att detta var en av de vid tillfället endast 47 stycken kvarvarande Daytona Racing. (Hur de nu kunde veta det?).

Re: Kolla Blocket

Postat: 02 apr 2015, 11:30
av Nicke
Det är ju inte många tillverkade. Totalt 1433 stycken, men här finns en handfull till salu.

(Som jämförelse kan nämnas att den fina maskinen Le Mans III är tillverkad i ca. 11500 exemplar).

http://www.carandclassic.co.uk/car/C418339#