Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av ekoxen »

Äntligen fick jag tillfälle att ta årets första tur, härligt!
Tyvärr är jag ibland lite för präktig när det gäller "måsten" (inte i speciellt många andra avseenden!) så jag handlade, meckade med släpvagnen och körde till återvinningen innan jag tog mig tid. Vid det laget hade regnmolnen hunnit skymma solen och det var inte så mycket dagsljus kvar. Men 5-6 mil blev det i alla fall :D

Såg förresten en MC till ute, men de är sällsynta dessa dagar.

Å nu verkar det bli kallare igen ...
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Freddan
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 25 jan 2009, 22:42
Mina motorcyklar: griso 1100
Ort: Göteborg

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av Freddan »

Tjena Mozz!!
Fan, va gött!!.. Själv så är jag otroligt sugen på att ta en tur men batteriet har gett upp nu i vinter så det blev inget idag iallafall.... :(

Appropå batteriet så har jag lite problem att hitta ett nytt såvida jag inte kostar på mig ett orginalbatteri(2500kr!!!) och det undviker jag gärna... Någon som har nått tips på alternativa inköpskanaler???

Såg faktiskt en gammal BMW från 70-talet som var ute och puttrade idag... så riktigt härligt ut.

Ha de Fin-fint!!
Freddan
GBG
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej har du lyckats döda batteriet redan? glömt underhållsladning Jag skulle nog kolla biltema som har syrafria batterin till betydligt lägre priser, har du provat med riktig laddare som kan väcka halvdöda batterin? Har ett typ gele 14amp från biltema som håller ladningen bra. Höll inte på gammelguzzin men den gamla Bochstartmotorn som kräver mer kräm änn dom nya på grund av direkverkan, dom nya har en växel och drar betydligt midre kräm.
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av ekoxen »

Kör också med ett gelbatteri från Biltema, det satt i när jag köpte hojen. Tycker det känns oroväckande segt att dra igång den emellanåt. Startmotorn är nog en bidragande orsak.
Jag ställde upp tändningen efter köpet, förre ägaren hade troligen ställt tändningen (Lucas-Rita) vid tomgång och då varvade inte motorn ut ordentligt. Jag ställde på fullvarv och fick betydligt bättre respons. Nackdelen är att den blir lite högtänd på tomgång, tändsystemet har inte samma range som original. Kanske detta också gör att den "går tyngre" vid start, tänder för tidigt helt enkelt?

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Freddan
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 25 jan 2009, 22:42
Mina motorcyklar: griso 1100
Ort: Göteborg

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av Freddan »

jomenvisst... jag har väl redan lyckats, batteriet tar inte emot laddning överhuvudtaget... :cry:
Visst jag ÄR en slarver men till mitt försvar så var var det tomt som i plånboken den 23:e redan när jag köpte henne..

Jag kollade på Biltema, jag har ju sett här på forumet att de rekommenderas, men vad jag kunde se så fanns där inget som passade tyvärr.
Kollade även på batterilagret vid feskekörka men även de kliade sig oroligt i huvudet...
Vad göra??

Morsning korsning..
Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av Guzzikjelle »

Det var tråkigt att höra Har haft en Centauro där satt orginalbatterit kvar i 6-7år och fungerade när jag sålde den kan det vara dålig kvalitet på vissa batterier. :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Freddan
GuzziFanatisk
Inlägg: 132
Blev medlem: 25 jan 2009, 22:42
Mina motorcyklar: griso 1100
Ort: Göteborg

Re: Plusgrader, helg och ledig -> körning!

Inlägg av Freddan »

Det blev ett agm-batteri till slut. Det var iofs bara på 14 amp och mitt gamla var på 18, men de i butiken trodde att det skulle funka ändå...
De verkade attans kunniga...

Är det fint väder i helgen så får det nog bli en tur runtekring kvarteret dä jag bor...

Såg förresten I GP.se (Göteborgspostens nätupplaga) idag att årets första mc-olycka hade ägt rum... Såg sen att han hade tjyvat hojen och även använt knarkotikum... så mina tårar torkade snabbt...

Hursomhelst - Skall ni ut i helgen så ta det varligt...

Morsning korsning..
Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
Skriv svar