Sida 1 av 3

Kåpbyte

Postat: 03 apr 2010, 18:13
av ekoxen
Hoppas de flesta åkt hoj i dag, verkligen fint väder. Själv har jag slitit två dagar med att montera en annan kåpa på hojen. Mycket pyssel blev det ... en hel del p g a att ramen för kåpan var skev åt alla möjliga håll. Ville inte svetsa i hojramen, så jag har fått tillverka nya fästen också.
Att få gasvajrna dragna på ett vettigt sätt, så att det går att styra utan gaspådrag, är inte det lättaste ... inte ens med originalkåpan.

Men nu börjar det likna något. Man ser på underdelen (som jag glömde kolla överdelen mot, slarvigt!) att kåpan hamnade lite för högt. Men å andra sidan har jag jobbat för att få styrena så högt som möjligt på gaffelbenen, man är ju inte 25 längre. Och strålkastarinsatsen (original) sticker ut från kåpan, inte vidare vackert. Får flytta bak fästpunkterna för insatsen, mer jobb :(
Ja, jag skall leta snyggare speglar! Monterar nog styrändspeglar tills vidare, dessa kan man ju inte åka omkring med.

Re: Kåpbyte

Postat: 03 apr 2010, 19:19
av GuzziKungen
Snyggt 8)

Re: Kåpbyte

Postat: 03 apr 2010, 19:51
av 1100 Sport 1997
Klassiskt! :D

Re: Kåpbyte

Postat: 03 apr 2010, 20:29
av geguzzi
snyggt
så här såg det ur på 1990 talet
geguzzi
Kopia av skanna0003.jpg
(272.91 KiB) Nerladdad 163 gånger

Re: Kåpbyte

Postat: 03 apr 2010, 23:04
av ekoxen
geguzzi skrev:snyggt
så här såg det ur på 1990 talet
geguzzi
Du, den var aningen blankare än min :mrgreen:

Har skruvat fast resten av prylarna nu och fyllt på olja i gaffeln efter tätningsbytet. I morrn skall jag provköra. Sen är det bara att riva ner allt igen för måla fästena ... kanske sänker den något då, men i så fall blir det att starta svetsen igen :x

Nästa vinter kanske det blir en rund strålkastare. Kåpan är nog ursprungligen gjord för en sådan, det är en cirkulär plan yta runt strålkastaröppningen. Hade egentligen för avsikt att byta den redan nu, men det såg inte så gräsligt ut med den rektangulära och jag orkar inte börja spackla och lacka nu.

Re: Kåpbyte

Postat: 04 apr 2010, 09:02
av GuzziKungen
ekoxen skrev:
geguzzi skrev:snyggt
så här såg det ur på 1990 talet
geguzzi
Du, den var aningen blankare än min :mrgreen:

Har skruvat fast resten av prylarna nu och fyllt på olja i gaffeln efter tätningsbytet. I morrn skall jag provköra. Sen är det bara att riva ner allt igen för måla fästena ... kanske sänker den något då, men i så fall blir det att starta svetsen igen :x

Nästa vinter kanske det blir en rund strålkastare. Kåpan är nog ursprungligen gjord för en sådan, det är en cirkulär plan yta runt strålkastaröppningen. Hade egentligen för avsikt att byta den redan nu, men det såg inte så gräsligt ut med den rektangulära och jag orkar inte börja spackla och lacka nu.
Runt är gott ,blir än lite mer Guzzi då :D

Re: Kåpbyte

Postat: 04 apr 2010, 17:53
av ekoxen
Från sidan, färdigmonterat. "Pluppen" mitt på sidan av kåpan är blinkersen. Det är mina KTM-blinkers som satt bak tidigare.

Kört några mil i dag. Fungerar bra men överdelen ruskar på sig, speciellt vid tomgång. De tunga speglarna är säkert starkt bidragande. Nu plockar jag ned för målning av fästena. Och kanske sänkning några cm.

Höger förgasare läcker fortfarande. Tätningsytan underst på förgasarhuset, mot flottörhuset, är inte plan. Har tätat det med packningsklister men nu läcker det kring bottenskruven som håller flottörhuset. Har dragit den rätt hårt eftersom det läckt högre upp, så något har kanske blivit skadat där. Skall demontera den i kväll, men Mikuni börjar locka mer och mer ...

Micke

Re: Kåpbyte

Postat: 04 apr 2010, 18:45
av GuzziKungen
ekoxen skrev:Från sidan, färdigmonterat. "Pluppen" mitt på sidan av kåpan är blinkersen. Det är mina KTM-blinkers som satt bak tidigare.

Kört några mil i dag. Fungerar bra men överdelen ruskar på sig, speciellt vid tomgång. De tunga speglarna är säkert starkt bidragande. Nu plockar jag ned för målning av fästena. Och kanske sänkning några cm.

Höger förgasare läcker fortfarande. Tätningsytan underst på förgasarhuset, mot flottörhuset, är inte plan. Har tätat det med packningsklister men nu läcker det kring bottenskruven som håller flottörhuset. Har dragit den rätt hårt eftersom det läckt högre upp, så något har kanske blivit skadat där. Skall demontera den i kväll, men Mikuni börjar locka mer och mer ...

Micke
Hehe ,tror att fel bild kom med :mrgreen:

Re: Kåpbyte

Postat: 04 apr 2010, 22:55
av ekoxen
Hoppsan, fixat i inlägget ovan.

Har tillbringat hela kvällen med att försöka fixa den läckande förgasaren. På 80-talet verkade italienska konstruktörer haft en övertro till gummitätningars förmåga att just hålla tätt. Tätningsytan för oljefiltret var precis lika "rå" som övriga delar av oljetråget, upptäckte jag när jag bytte filter. Å inte var det bättre med förgasaren ... var säkert brorsan till han som avsynade tråget som släppte igenom förgasaren :evil:

Vårkänslorna för signorinan i garaget börjar svalna.

Re: Kåpbyte

Postat: 07 apr 2010, 21:23
av ekoxen
Mera positiv i dag. Inkontinensen delvis botad. Harald Cerrone (Laverda/Ducati/Guzzi-parts i Gbg, öppnar ny butik i sommar) ställde upp och levererade förgasar-packningssatser Annandag påsk, schysst! Han skickade med "silarna" för inkommande bränsle också, då de utgör packning för anslutningsstosen. De samt nya o-ringar för flottörhusen (fast jag bytte dem förra sommaren) gjorde susen "upptill"! Men fiberbrickan under flottörhuset läcker fortfarande, den verkar "svettas" bensin. En o-ring håller tätt (jag har provat) men då det inte fins något spår för en sådan är jag rädd att den går sönder eller glider ut vid åtdragning eller, ännu värre, körning.
Så jag tar till rejälare don som borde stoppa droppandet en gång för alla:

http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=2539879

Används normalt för hydraulik och tål flera hundra bar. Fungerar inte det blir det Mikuni.

Re: Kåpbyte

Postat: 10 apr 2010, 23:47
av ekoxen
Jepp, nu är den torr! Fortfarande är kåpfästena inte målade ... får ta det under veckan för i morrn skall vädret bli så bra att man bara inte kan låta bli att köra. Dottern bor hos mig denna helg, liksom de två kommande, så det blir bara kortare turer. Kungälv t o r i dag, totalt kanske två mil. Men allt bättre än inget, och det är så roligt att vara ute med henne!

Micke

Re: Kåpbyte

Postat: 11 apr 2010, 19:46
av 1100 Sport 1997
Gott med positivt resultat!
Lyckades själv ta premiärturen i fredags.
E lika sjysst varje år med första turen!
En liten repa genom Lundbytunneln och dagen e gjord!
Tänk att det kan vara så kul o åka till jobbet!

/Johan

Re: Kåpbyte

Postat: 11 apr 2010, 22:54
av ekoxen
Men i dag, söndag, måste du väl kört mer? Det var ju en kanondag! Fast för min del blev det Kungälv t o r igen, satt på ett barnkalas hela eftermiddagen. Men när vi kom hem ville Ellie åka mer så vi tog en extra sväng för att tanka i Kärna. Men hon ville svänga mot Kungälv igen, fattade först jag inte varför. Men så slog det mig, det är ju en riktigt kurvig och kuperad väg ... hon gillar (också) när det svänger! Då klappade fadershjärtat lite extra, liksom häromdagen då hon bad mig förklara hur en växellåda och koppling fungerar :D Kopplingen gick bra med två korvskivor på varsin gaffel, som fick utgöra motor och hjul (växellådan grunnar jag ännu på, så jag vågade inte säga att den finns däremellan).
Å så klart tog vi den kurviga vägen efter tankningen!
Lundbytunneln? Då jobbar du på västra Hisingen? Jag tillbringar största delen av min vakna tid (känns det som :( ) på Volvo PV.

Re: Kåpbyte

Postat: 12 apr 2010, 06:52
av 1100 Sport 1997
Finns inte mycket o välja på när man e på Hisingen....PV...

/Johan

Re: Kåpbyte

Postat: 17 apr 2010, 01:02
av ekoxen
Är din hoj röd? Jobbar du i östra kvarteret? Om bägge besvaras med "ja", vet jag inte om du vill läsa längre ... förra helgen träffade jag en bekant (kvinnlig hojåkare) som sa: "jag såg att du kört hoj till jobbet i går, den stod på parkeringen". Det gjorde jag inte, men alltså du! Vad sägs om att bli förväxlad med en LM -85?

Micke