Esters väg tillbaka

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Den där lösningen var både snyggare och säkrare är vad jag tidigare skådat av liknande problemlösningar :D

Lycka till på resan !
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Guzzikjelle »

Vart går färden denna vecka?? Kommer inte att vara hemma så mycket åker till Finland (Imatra Classickrace uppvisning) torsdag kväll, åter hemma tisdag förmidag, lycka till på färden :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Kommer inte så långt norrut(!) som till hufvudstaden. Eskilstuna blir samlingsplats, kommer en Gällivarebo och ansluter där. Vi håller oss kring Vänern-Vättern. Inom bärgningsavstånd :mrgreen:
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Om du behöver en nygammal spak, kolla här
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/v ... php?t=2120
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Dags att avrunda tråden nu.
Semestern (runt 200 mil) gick bra för Ester, enda missödet var att hastighetsmätarwiren gick av sista dagen. Körningen gick bra för mig också, men det gjorde väldigt ont att lägga sig ned på kvällen och att stiga upp på morgonen. Tiden däremellan var inte superskoj heller, fick ligga som ett streck på rygg hela tiden.
Cykeln går rätt knackigt på dellast, det är liksom ON/OFF (gaspådrag/motorbroms) och inget däremellan. Blotta åsynen av ett trafikljus gör Ester nervös, hon vill gärna stanna då. Det gör inte mig direkt lugn heller, stadskörning är en pulshöjare och rusningstrafik en mardröm. Skall se över spjällhus mm under vintern, hoppas det blir bättre.
Men på landsvägen går det fint, jag blir mer och mer förtjust i att köra den. Precis hemkommen från jubileumsträffen och kom på mig själv med att sitta och småmysa i regnet och kylan efter drygt 50 körda mil i dag, inte klokt egentligen! Väl på gårdsplanen såg jag att baklampan gått sönder, men kan man knappast lasta Guzzi för. Omedvetet främjade jag dock trafiksäkerheten på hemresan (med tanke på bakljuset alltså), det var inte många upphinnande fordon.
Växling går riktigt bra nu, efter tipset från Raz att spänna kopplingswiren. Drog om den också för att minska antalet böjar, och det förbättrade situationen ytterligare. Friläget är fortfarande lite lurigt, men jag tänker inte riva ned lådan för att leta något ev. fel.
Mycket finns kvar att åtgärda, jag har ju bara fixat elsystemet och gjort den besiktningsbar. Men det får bli vad det blir, den kommer aldrig att vara i utställningsskick med mig som ägare. Jag vill att prylarna fungerar riktigt, om än de kanske inte är så vackra. Växelspaken, exempelvis, skall jag behålla. Dels blev den väldigt bra, dels är den påminnelse om den otroligt jobbiga slutspurten.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det känns gott. Eller som en äkta Göteborgare kanske skulle uttryckt sig:
Örngott :mrgreen:
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Det som du beskriver som fel och symptom är egentligen bara egenheter som gör Centauron till den unika hoj den är :lol:
CHECK - Tjuvstannar
CHECK - Frilägen lite här och där men inte lätta att hitta när man väl vill hitta det rätta
CHECK - ON/OFF problematiken
mm mm

Men jag är lika nöjd ändå :lol:
(ledsen i ögat just nu att min inte fick vara med på jubelträffen, bara) :cry:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Ja, det var lite snopet att ha enda Centauron där speciellt som jag visste att åtminstone du och Beppe skulle delta. Det var ju så mycket jag ville jämföra ...
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Tobbe skrev:Det som du beskriver som fel och symptom är egentligen bara egenheter som gör Centauron till den unika hoj den är :lol:
CHECK - Tjuvstannar
CHECK - Frilägen lite här och där men inte lätta att hitta när man väl vill hitta det rätta
CHECK - ON/OFF problematiken
mm mm
Jag är kanske för petig för att äga en gammal Guzzi, men jag håller inte riktigt med dig. För mig är (hittills) hojar bruksfordon, och då skall de gå att använda. Justerade gasspjället i går och ON/OFF-fenomenet minskade betydligt, är i stort sett acceptabelt nu. Kommer ihåg från bil-mektiden att man kunde få oönskade fenomen om spjällöppningen var för liten och det verkar stämma även här. Tomgången blev ändå inte överdrivet hög, men stabilare, så det var bara positivt! Förmodligen har stoppklacken på gashävarmen (som vilar mot tomgångsskruven) blivit nött med tiden så spjällöppningen kanske nu motsvarar den ursprungliga?
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tina »

Frilägen lite här och där är något som hör till Guzzi för det hade jag på min älskade Luigi också. I med treans växel, ojsan där var visst ett friläge bästa att stampa till på växelspaken en gång till så kanske trean dyker upp ( Luigi var/är högerväxlad) :lol: Luigi var/är en V7 Speciale av 1970 års modell (jämnårig med klubben)
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Nicke »

Man får nog (tyvärr) vara beredd på att den gamla race-spisen som V10:an faktisk från början är inte går att tämja till en arbetshäst som lunkar på just likt en sådan i stadstrafiken.
Jag tycker nog ändå att den har ett tämligen civiliserat beteende om man tänker på ursprunget.
Just de här detaljerna som "på/av-beteendet", tomgångsnervositeten och bristen på motorbroms är säkerligen viktiga orsaker till att V10:an inte använts vidare på några "bruksmaskiner".

MGS-01:ans ägare kan väl förväntas hålla sig för skratt när de tomgångsfiskar vid rödlysena... :roll:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Jag menar inte direkt att bygga om hojen så den blir "snäll". Men jag anser inte att man skall acceptera/avfärda alla oönskade fenomen med "det är Guzzi, det skall vara så". Ibland är det kanske något som går att åtgärda, och då är det ju synd att låta bli ... allt slits med tiden och är kanske inte i nyskick efter +7000 mil.
Som i detta fall, den blev betydligt bättre efter justeringen av spjällöppningen. Skall se över spällaxellagringar/tätningar, synkning och TPS också vid tillfälle, men i fredags kryssade jag hem mellan bilköerna och balanserade på spärrlinjer precis som med LeMans:en ... ett gott tecken, fast det tyckte kanske inte bilförarna :mrgreen: Växlingen klagar jag absolut inte på. Förutom att den fortfarande känns lite trög så har den bättre precision och mycket färre frilägen än LM:en, eller så är de så små att jag inte hittar dem?
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar