Esters väg tillbaka

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

SportGuzzi skrev:Hej Micke och krya på dig!
Jag kommer och delar en kopp kaffe med dig någon dag och så kan jag gärna hjälpa dig med något om det smärtar för mycket.
Håkan
Tack för erbjudandet. Demontering av växellådan på Centauron, medan jag berättar historier och dricker bärs? :mrgreen: (EDIT: det får bli sorgliga sådana, skratta är inte roligt)
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 16 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av GuzziKungen »

Fy fasiken vilka uppförsbackar ,hoppas allt slutar till belåtenhet :)
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Nicke »

Tobbe skrev:Den där lagningen ser ju stabil ut, ja iaf i jämförelse med vissa andras försök :lol:
Hmm. Jag tror inte att du tittade på min kallsmidda lagning i specialstål... Hittills har den hängt med i mer än sexhundra mil utan att svika, kommer säkert att hålla många år än. Jodå, jag har en ny dyr spak på hylla i garaget.... 8)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Hörde du det, Micke?
Nicke har en spak som han säkert säljer billigt :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej o krya på dig! :lol: Tråkigt med vurpan. Vad beträffar växellådan måste din företrädare ha klantat till det för jag hade ing som helst problem med trögväxlad låda,det går ju att göra fe lvid monteringen, frågan är bara vad som gått snett därinne. Har tagit isär ett flertal sådana och ingen har blivit trögväxlad efter detta.
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Tack för omtanke och uppmuntrande tillrop.

Har nu hunnit med en "vanlig" dag efter turbulensen. Konstaterat att:
1. Växlingen är jättetrög men det känns som ett konstant tillstånd, med lite lirkande och varm låda kan jag t o m hitta neutralläge. Kanske t o m kan vänta till vintern.
2. Oljeläckaget berodde på att vevhusventilationsslangen var sprucken. Samma sak hände på LeMansen när jag just köpt den, hittade en då färdigbockad vattenslang på Biltema som passade rakt av. Dock inte på Centauron då dess slang är längre, men jag skar av en bit från LM:en och skarvade ihop den med den friska delen av Centauro-slangen.
3. Hostandet kommer när insugningsgummit börjar släppa. Hittade en silikonslangadapter (51/57 mm) på nätet (skall finnas i Gbg-butik som har lördagsöppet), borde gå att använda då måtten på insug och spjällhus är 52 respektive 58 mm. Tyvärr verkar blått vara en poppis färg på dylika stumpar, så jag har beställt nya original av Cerrone.
4. Smärtorna lägger sig när jag inte gör för stora rörelser, eftermiddagen på jobbet gick riktigt bra.

Således hoppas jag kunna starta semestertrippen med Centauron på måndag (får välja jämna vägar). Innan dess skall jag tillverka en robustare växelspak, med tanke på kraften som krävs är jag rätt säker att mitt provisorium ger upp (även om det känns bra nu). Vidare skall väskor monteras, antingen hårda Hepco-Becker eller läder-dito, se bild (observera märket!) där de bara lagts på plats.
läderväska.JPG
(138.35 KiB) Nerladdad 129 gånger
Lite smolk i glädjebägaren fick jag dock på hemväg från jobbet. Blev övermodig och körde inte den kortaste vägen hem, fast jag visste att spjällhuset kunde lossna. Men det var ju så vackert väder, semestern ett faktum och Ester tuffade på riktigt fint. Strax innan (tur i oturen!) jag körde upp på motorvägen hände det mycket riktigt :( Efter en hel del slit, som inte gjorde värken mindre, fick jag ge upp och ringa efter hjälp. Det blev färdtjänst, vilket vi båda behövde vid det laget. Stod förresten "APRILIA" på sidorna, så det var nästan rätt.
guzziambulans.JPG
(104.95 KiB) Nerladdad 131 gånger
Men jag vet ju orsaken till missödet och lösningen är inom räckhåll, så jag känner mig riktigt nöjd ändå. Och nu förstår jag vad du menar, Tobbe, det känns riktigt gôtt när allt faller på plats 8)
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av GuzziKungen »

ekoxen skrev:Tack för omtanke och uppmuntrande tillrop.

Har nu hunnit med en "vanlig" dag efter turbulensen. Konstaterat att:
1. Växlingen är jättetrög men det känns som ett konstant tillstånd, med lite lirkande och varm låda kan jag t o m hitta neutralläge. Kanske t o m kan vänta till vintern.
2. Oljeläckaget berodde på att vevhusventilationsslangen var sprucken. Samma sak hände på LeMansen när jag just köpt den, hittade en då färdigbockad vattenslang på Biltema som passade rakt av. Dock inte på Centauron då dess slang är längre, men jag skar av en bit från LM:en och skarvade ihop den med den friska delen av Centauro-slangen.
3. Hostandet kommer när insugningsgummit börjar släppa. Hittade en silikonslangadapter (51/57 mm) på nätet (skall finnas i Gbg-butik som har lördagsöppet), borde gå att använda då måtten på insug och spjällhus är 52 respektive 58 mm. Tyvärr verkar blått vara en poppis färg på dylika stumpar, så jag har beställt nya original av Cerrone.
4. Smärtorna lägger sig när jag inte gör för stora rörelser, eftermiddagen på jobbet gick riktigt bra.

Således hoppas jag kunna starta semestertrippen med Centauron på måndag (får välja jämna vägar). Innan dess skall jag tillverka en robustare växelspak, med tanke på kraften som krävs är jag rätt säker att mitt provisorium ger upp (även om det känns bra nu). Vidare skall väskor monteras, antingen hårda Hepco-Becker eller läder-dito, se bild (observera märket!) där de bara lagts på plats.
läderväska.JPG
Lite smolk i glädjebägaren fick jag dock på hemväg från jobbet. Blev övermodig och körde inte den kortaste vägen hem, fast jag visste att spjällhuset kunde lossna. Men det var ju så vackert väder, semestern ett faktum och Ester tuffade på riktigt fint. Strax innan (tur i oturen!) jag körde upp på motorvägen hände det mycket riktigt :( Efter en hel del slit, som inte gjorde värken mindre, fick jag ge upp och ringa efter hjälp. Det blev färdtjänst, vilket vi båda behövde vid det laget. Stod förresten "APRILIA" på sidorna, så det var nästan rätt.
guzziambulans.JPG
Men jag vet ju orsaken till missödet och lösningen är inom räckhåll, så jag känner mig riktigt nöjd ändå. Och nu förstår jag vad du menar, Tobbe, det känns riktigt gôtt när allt faller på plats 8)
Jag säger som Tina ,skicka in till Giornale ,det här är snart uppe i en egen bilaga :D
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Raz »

Kopplar den ur ordentligt? Jag har ibland trott att växellådan svetsat ihop sig själv till en permanent klump innan jag fattat att kopplingen haft för stort spel så den inte kopplade ur. Fast det gäller framför allt från ettan till friläge.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:Kopplar den ur ordentligt? Jag har ibland trott att växellådan svetsat ihop sig själv till en permanent klump innan jag fattat att kopplingen haft för stort spel så den inte kopplade ur. Fast det gäller framför allt från ettan till friläge.
Där sa du något! Kopplingen tog ju så långt ut att jag fick skämmas, kom knappt iväg när jag startade från macken fem minuter innan kraschen. Stannade till hos ex-sambon och slackade den rätt rejält, så den blev ungefär som på LM:en, det var då jag glömde fälla in stödet :shock: Hade jag inte gjort det hade jag kanske inte gått omkull. Inte då i alla fall. Men med det stödet hade det nog hänt förr eller senare ... bättre då att Ellie inte satt bakom.

Just friläget är speciellt lurigt. Jag har försökt minnas hur trög den var innan justeringen, men det var ju min första provtur så jag hade massor att kolla, känna och lyssna på (och väl i diket fick jag annat att tänka på). Kommer faktiskt inte ihåg det, även om jag nog tyckte den var trög då också. Men jag skall prova spänna vajern inför nästa tur. Tack för tipset!

Snickrat på växelspaken i kväll, baserar den på två vinsch-handtag från Biltema. Tror det blir riktigt bra.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Raz »

Jag har återkommande problem med att spelet när kopplingen är kall måste vara minimalt (åt fanders för litet) för att det inte ska vara alldeles på tok för stort spel när hela spisen är varm. Jag begriper inte varför det är sådan skillnad.

Jag har bytt till 1998's stöd med brytarkontakt på sidostödet som omöjliggör sådana strapatser som du gjorde, eftersom jag var helt säker på att jag skulle hamna där förr eller senare. Någonstans har jag kvar originalskruven som istället skickar upp stödet så fort man tar bort belastningen från det. Jag tycker det senare är ungefär lika farligt (särskilt när småkisar står och fingrar på hojen) men om du vill ha den så kan jag skicka ner den till dig :lol:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Raz skrev:om du vill ha den så kan jag skicka ner den till dig :lol:
Har funderat på att fixa automatisk återgång men det är ju inte heller optimalt, speciellt med tanke på hur svårt det är att nå fram till stödet. Har nu klamrat fast en längre trådbygel så jag når och ser stödet bättre. Såg att Håkans V11 -00:a hade mycket längre "pinne", det var väl någon som ville kompensera för den idiotiska placeringen.
Så 98:orna har brytare? Har faktiskt funderat på att göra en "säkerhetskrets" själv, men just nu måste jag få hojen semesterklar. Får väl se hur det ser ut under jubileumsträffen.

En anekdot på temat:
I forntiden, när jag var ung och hängde på sta'n (nåja, vi snackar Gällivare), satt jag på Yamaha 650 som hade återfjädrande stöd. Alldeles intill satt kompisen i sin relativt nyinköpta bil. Jag sträckte på mig och lutade lite bakåt, med fötterna på fotpinnarna. KLONK, så åkte stödet in :shock: Hann precis kasta mig fram, få ned fötterna och tag i styret innan det var för sent ...
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Raz »

Ja jag tycker det är lite otäckt med återfjädrande stöd. Och lika otäckt med icke återfjädrande om de inte har brytare. Jag köpte faktiskt ett originalkit för att uppgradera till brytare. Artikelnummer 02979201 och jag gav 120 pund hos Motomecca inklusive moms och frakt. Man pluggar in det mellan originalkontakter i kabelstammen så det är en enkel installation om man lossar tanken.

Nackdelen är att man inte kan köra hojen på tomgång med sidostödet nere. Det var mer irriterande än jag trodde så den här vintern kopplade jag in ett relä så det hela blev som på V11:orna: om sidostödet är nere och neutrallampan lyser så kan motorn startas. Lägger jag i en växel med stödet kvar nere så tvärdör motorn.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Aha, de hade en sån simpel lösning? Ja, man måste ju kunna köra på tomgång.

Växelspaken färdig. Det blev en ganska robust historia, om jag gjort den lite längre hade jag ju haft stödet där jag vill ha det :lol:
Utgångsmaterialet (använde två sådana):
ny_spak_1.JPG
ny_spak_1.JPG (57 KiB) Visad 6957 gånger
Första halvan klar (bredvid den lappade originalspaken):
ny_spak_2.JPG
ny_spak_2.JPG (55.23 KiB) Visad 6957 gånger
Blank och fin:
ny_spak_3.JPG
ny_spak_3.JPG (34.97 KiB) Visad 6960 gånger
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av SportGuzzi »

ekoxen skrev:
SportGuzzi skrev:Hej Micke och krya på dig!
Jag kommer och delar en kopp kaffe med dig någon dag och så kan jag gärna hjälpa dig med något om det smärtar för mycket.
Håkan
Tack för erbjudandet. Demontering av växellådan på Centauron, medan jag berättar historier och dricker bärs? :mrgreen: (EDIT: det får bli sorgliga sådana, skratta är inte roligt)

Inga problem så länge du pekar vart jag skall skruva.. :D
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

ekoxen skrev:PS: Behöll segelbåten på land för att den tar så mycket tid, men det var nog en felsatsning. Har lagt i stort sett all min lediga tid sedan februari på Guzzina och Suzzin.
Nicke skrev:Efter regn kommer sol, och när det gäller din beskärda andel så föreslår jag att du köper upp dig på plenty of solskyddsfaktor.
Ja, i garaget ser man inte mycket sol ...
En av mina reskamrater kom hit i går, inför dagens avfärd. Han var VÄLDIGT brun. Han påstår att det beror på att han äger en Honda. Man kanske skulle sätta in UV-rör i garagebelysningen?
Hur som helst, nu blir det avfärd för en dryg veckas körning i mellansverige. Har åtgärdat ännu mera oljeläckage från vevhusventilationen samt monterat Daizzi-hängslen på Ester (fick inte tag på nya gummin i tid). Lite otäckt med nysningarna, man förstår att det är mycket kraft som vill spotta ut spjällhusen. En lösning är förstås att köra med vidöppna spjäll :mrgreen:
Tar med medlemsmatrikeln, för säkerhets skull ...

Micke
Bilagor
insug.JPG
(81.5 KiB) Nerladdad 101 gånger
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar