Esters väg tillbaka
Moderator: Moderatorer
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Esters väg tillbaka
Nu är Suzukin ute till försäljning och jag kunde i dag lyfta på tanken till Centauron, som av Kjelle döpts till Ester. Varför kan man fråga sig, och det gör jag verkligen. Kjelle, svar förväntas!
Kunde omgående konstatera att det rörde sig om kabelbrand. En jordledare från "Cuentavueltas eléctrico" (enligt rephandbok) var kopplad till pluspolen på startmotorn. Skulle förmodligen jordats i närheten. Har listat ut att det gäller varvräknaren, det verkar sitta en jordplint där. Studier av schemat visar att inget borde hänt om inte den plinten är fysiskt kopplad till chassiet, men det måste den vara (har inte hunnit demontera än).
Har inte andra kablar i härvan skadats borde det räcka att dra en separat kabel utanpå hävan, men så'n tur har man väl inte? Fortsättning följer, men nu börjar Argentina-Mexico.
Micke
Kunde omgående konstatera att det rörde sig om kabelbrand. En jordledare från "Cuentavueltas eléctrico" (enligt rephandbok) var kopplad till pluspolen på startmotorn. Skulle förmodligen jordats i närheten. Har listat ut att det gäller varvräknaren, det verkar sitta en jordplint där. Studier av schemat visar att inget borde hänt om inte den plinten är fysiskt kopplad till chassiet, men det måste den vara (har inte hunnit demontera än).
Har inte andra kablar i härvan skadats borde det räcka att dra en separat kabel utanpå hävan, men så'n tur har man väl inte? Fortsättning följer, men nu börjar Argentina-Mexico.
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1202
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
Re: Esters väg tillbaka
Jo det finns en annledning. Samma dag jag fick hem skönheten, då såg vi på tv den "Tatuerade änkan" med Mona Malm i huvurollen rollnamn (Ester) då tog jag Grappaflaskan och döpte henne med nåra stänk på tanken o en del i magen (inte hela flaskan). Det kan bekräftas av min fru.
Kjelle
Kjelle
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Suzukin är ute ur garaget för gott, fick ett nytt hem i trakten av Karlstad i torsdags. Ellie på semester hos mor sin. Lite tomt, men nu börjar arbetet med Centauron på allvar! Har redan demonterat tank mm och frilagt kabelhärvorna. Tyvärr var det inte bara den aktuella kabeln som brunnit, hela härvan ser rätt risig ut.
Besiktning bokad torsdag den 15:e, får jag ihop den måste den besiktas före semestern.
Men allt finns hemma nu, en rejäl kabehärva från en container på jobbet bör innehålla alla tänkbara färger som behövs (Guzzisjälen tål väl LITE Volvo?). Krympslang med smältlim inuti skall täcka lödskarvarna, det borde bli bra. Hoppas sen bara att inga vitala komponenter också tagit skada. Det vet jag kanske i morgon ...Besiktning bokad torsdag den 15:e, får jag ihop den måste den besiktas före semestern.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
-
- Kassör & Medlemsregistrator
- Inlägg: 1202
- Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
- Ort: Österbymo
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06 - Ort: Skälby
Re: Esters väg tillbaka
Usch, det där såg jobbigt ut.
Hoppas du hittar en ny, hel härva, nånstans därute!
Hoppas du hittar en ny, hel härva, nånstans därute!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
//Tobbe J
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Att byta härvan innebär i princip att ersätta hela hojens kablage, förutom delen från under tanken upp till styret, så jag tänkter inte satsa på en (troligen) lång leveranstid och ett jobbigt byte. Dessutom är den övre delen är också skadad, har bara inte hunnit dit än. Men kvällens övning med skaltång, lödpenna och varmluftspistol (för krympslangen) har gett resultat. Bara några jordledare samt en plusledning kvar i nedre, jobbiga delen. Fast någon fotboll såg jag förstås inte
Innan kvällen i morgon hoppas jag kunna koppla på batteriet igen, och få veta om några komponenter tagit skada. Spännande!
Innan kvällen i morgon hoppas jag kunna koppla på batteriet igen, och få veta om några komponenter tagit skada. Spännande!
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 4 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Esters väg tillbaka
Det känns som du är på god väg
Det kan vara lite känsligt med lödda kablar på fordon (vibrationer),något jag hört av min gamle far som jobbat med bil-el.
Jag brukar pressa med "riktigt" pressverktyg (ej mack-varianten) och dessutom köra med krympslang / hylsor med krymp från fabrik.
Lycka till det blir säkert bra
Det kan vara lite känsligt med lödda kablar på fordon (vibrationer),något jag hört av min gamle far som jobbat med bil-el.
Jag brukar pressa med "riktigt" pressverktyg (ej mack-varianten) och dessutom köra med krympslang / hylsor med krymp från fabrik.
Lycka till det blir säkert bra
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Vibrationer? Du, vi snackar GuzziGuzziKungen skrev:Det kan vara lite känsligt med lödda kablar på fordon (vibrationer),något jag hört av min gamle far som jobbat med bil-el.
Nää, jag är inte speciellt orolig. Tvinnar ledarna omlott innan jag löder, så de har bra stöd. Dessutom har jag krympslang med smältlim över skarven så det blir stadigt och tätt.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Inlägg: 1619
- Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Re: Esters väg tillbaka
M.mmm jag vet , skulle ha skrivit skakningarekoxen skrev:Vibrationer? Du, vi snackar GuzziGuzziKungen skrev:Det kan vara lite känsligt med lödda kablar på fordon (vibrationer),något jag hört av min gamle far som jobbat med bil-el.
Nää, jag är inte speciellt orolig. Tvinnar ledarna omlott innan jag löder, så de har bra stöd. Dessutom har jag krympslang med smältlim över skarven så det blir stadigt och tätt.
Det blir säker bra
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Kom tyvärr inte i mål i kväll. Ellie kom tillbaka en stund då mor hennes var upptagen med annat. Passade då på att gå på en "hembygdsvandring" tillsammans med henne och grannen, 70+ och inföding i byn. Tittade på några fornlämningar och besökte sedan hans inte fullt så gamla bror som tog fram de stora whiskyglasen ... mycket trevligt men inte speciellt produktivt
På kvällspasset senare hittade jag ett par stekta kablar som jag tidigare missat, så fortfarande återstår en kabel i nedre härvan samt hela övre. En och en halv vecka kvar till besiktning, får skärpa mig!
På kvällspasset senare hittade jag ett par stekta kablar som jag tidigare missat, så fortfarande återstår en kabel i nedre härvan samt hela övre. En och en halv vecka kvar till besiktning, får skärpa mig!
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Livet leker ... liket lever!
Stentrött efter 12 tim på jobbet och 3 i garaget, men måste ju basunera ut den goda nyheten.
Kopplade upp hela elsystemet för att testa innan jag börjar tejpa, justera och fixera. Vis av andras misstag kopplade jag en 10A säkring mellan minuspolen på batteriet och jordkabeln innan jag anslöt. Inget hände. Vred om nyckeln, lampor tändes och bränslepumpen pumpade ut bensin via returen som jag glömt ansluta Men det var allt. Bort med säkringen, fast med slangen, tryck på knappen och KABOOOM!!! Jag har nämligen inte moterat ljuddämparna än. En av grannarna kom cyklande och frågade om jag sköt skarpt
Har kollat alla elektriska funktioner, inget verkar ha tagit skada. Skall montera ljuddämpare för att kunna testa växellådan (stående på depåstöd) innan jag börjar "slutmonteringen" av elsystemet. Det var ju efter växellådsreparation som kortslutningen skedde, så oljan var inte ens påfylld.
En besiktning nästa torsdag känns plötsligt möjlig. Med påföljande semester
Stentrött efter 12 tim på jobbet och 3 i garaget, men måste ju basunera ut den goda nyheten.
Kopplade upp hela elsystemet för att testa innan jag börjar tejpa, justera och fixera. Vis av andras misstag kopplade jag en 10A säkring mellan minuspolen på batteriet och jordkabeln innan jag anslöt. Inget hände. Vred om nyckeln, lampor tändes och bränslepumpen pumpade ut bensin via returen som jag glömt ansluta Men det var allt. Bort med säkringen, fast med slangen, tryck på knappen och KABOOOM!!! Jag har nämligen inte moterat ljuddämparna än. En av grannarna kom cyklande och frågade om jag sköt skarpt
Har kollat alla elektriska funktioner, inget verkar ha tagit skada. Skall montera ljuddämpare för att kunna testa växellådan (stående på depåstöd) innan jag börjar "slutmonteringen" av elsystemet. Det var ju efter växellådsreparation som kortslutningen skedde, så oljan var inte ens påfylld.
En besiktning nästa torsdag känns plötsligt möjlig. Med påföljande semester
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 8 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Esters väg tillbaka
Bifogar bild från garaget. Förutom radiosporten är ölen det närmaste jag kommit fotbolls-VM ...
- Bilagor
-
- Garagebild.jpg (65.96 KiB) Visad 8567 gånger
Senast redigerad av 2 ekoxen, redigerad totalt 8 gång.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06 - Ort: Skälby
Re: Esters väg tillbaka
Bra jobbat, Micke, grattis!
Nu kommer du snart aldrig att vilja ha någon annan än Ester, jag lovar
Nu kommer du snart aldrig att vilja ha någon annan än Ester, jag lovar
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
//Tobbe J