Esters väg tillbaka

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Go känsla när det går vägen! Kul o se den framöver, gissar att du kommer att ta denna till jobbet sedan! :)

Min miniservice känns nästan futtig med nya bromsbelägg, ny växellådsolja, ställda ventiler o ett nytt framdäck.
Prövar Bridgeston BT016 denna gång.
Haft BT020 men ville pröva något med lite mer grepp i.

Ha det gott
Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Brukar du tappa greppet ofta där fram, Johan?

Det var väl ingen liten service?
Jag brukar kolla oljan och sen är jag färdig :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

1100 Sport 1997 skrev:Go känsla när det går vägen! Kul o se den framöver, gissar att du kommer att ta denna till jobbet sedan! :)
Johan
Visst, på torsdag morgon besiktar jag. Förhoppningsvis. Om jag inte får körförbud lär den stå på din parkering lite senare eftersom PVE-parkeringen blir fullknökad så tidigt. Jag ber om ursäkt för att jag besudlat er Italiano-catwalk med Suzukin några gånger senaste tiden, men det är ju slut med det nu. I och för sig är Centauron ingen skönhet direkt, den är rätt skamfilad ... men brutal. Och det blir ju en vinter framöver.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Alla Guzzi, oavsett skick, är väl en skönhet i jämförelse med en kamazukiyamhynda :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Raz »

ekoxen skrev:I och för sig är Centauron ingen skönhet direkt, den är rätt skamfilad ... men brutal.
Skamfilad är ibland synonymt med brutal! Jag skyr garagedrottningar som ser ut som om de just är utplockade ur träburen fast de är 20 år gamla. Motorcyklar ska köras! Min hoj ser ut som fan själv, och det är precis vad den är också :twisted:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Angående däck, gjorde ett nosdyk förra året.... :( Det var nog i och för sig inte bara däckets fel :oops:
Bågen fick stå en säsong o då var däcket 3 år helt plötsligt.
Fick lite tendens till släpp i kurva häromdan så nu litar jag inte på det längre.
Hade Metzler MEZ4 tidigare o var nöjd med det.
Nu skall det bli riktigt intressant o se vad BT016 går för.
Fick det igår o det var så där "gott" mjukt när jag tog i det. Inte mycket mönster heller. Nästan lite för "syns" skull....kanske inte går lika många mil men jag hoppas de milen blir om möjligt ännu roligare! :D

/Johan
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Så, nu är den besiktigad. Men det var inte utan dramatik ...
Det var mörkt, vid 23-tiden i går kväll innan jag var redo för första provturen. Rätt slutkörd också, efter många intensiva kvällar i garaget. Inte bästa förutsättningarna för att lära känna en "ny" MC. Höll på att justera speglar, koppling etc. vid ett stopp och glömde sedan fälla in stödet! I min värld gäller (gällde) "finns det inget stöd vid fötterna, så är det infällt".

Låg i 50 när jag kom till första vänsterkurvan och inte kunde lägga ned … hann väl tappa lite fart då jag slog av på gasen, men sen hamnade jag i diket. Bröt av växelspaken och spräckte kåpglaset. Fick hjälp att lyfta upp cykeln och körde hem på en växel. Gjorde en temporär växelspak och tejpade glaset med silvertejp (nu ser den ännu brutalare ut), klar ungefär 01:30. När jag gick och lade mig förstod jag att ett par revben nog också gått av … fick ligga blick stilla på rygg hela natten, kunde inte röra vänsterarmen över huvud taget.

Men jag lyckade ta mig till besiktningen 07.40 i morse, och kom nästan igenom. Fick ombesiktning p g a att den var svårväxlad. Hittade felet när jag skulle därifrån, växellänkaget hade glidit av splinesen på växelföraraxeln. Vände tillbaka till Bilprovningen och lånade verktyg för att dra åt klämskruven men lyckades inte, den verkar bottnad (och jag har inte mycket kraft att lägga bakom p g a smärtorna). Skall ta loss och undersöka i kväll, ev kan jag låna den från LeMans:en. Men den är mycket trög att växla även om länkaget är på plats, skall det verkligen vara så?

Om det är illa, finns det mer :cry:
Bilprovningen påpekade att gaffeln läcker på en sida. Det gjorde det INTE i går, men jag har ju gjort några inbromsningar så det har rört på sig ...
Besiktningsmannen torkade torrt och fick inte fram något mer, så det blev bara en "bra att veta"-kommentar. Men om jag visar upp växelreglaget så lär de kolla gaffeln igen och då kanske de inte är lika nöjda . Just nu klarar jag inte att byta gaffeltätningar, det gör för ont, på sin höjd tillverka en bättre växelspak. Ja, och så måste jag lossa tanken för cykeln spiller olja. Trodde det var sviter efter den ogynnsamma positionen i diket, men det kommer fortfarande lite. Verkar vara vevhusventilationen eller tryckslangarna till toppen för det ser oljigt ut ända upp på ramen under tanken.
På väg från Bilprovningen till jobbet började det ösregna. Ester blev mycket orolig, började hosta och fnysa, men jag tog mig ända fram. Efter jobbet fortsatte den gå lika illa när jag åkte och köpte material till ett nytt kåpglas. Strax innan glasmästaren drabbades den av Daizzy-syndromet och spottade ut ena spjällhuset (hände för övrig på LeMans:en en km därifrån för två veckor sedan, fast då var det förstås förgasaren. PÅ SAMMA SIDA, DESSUTOM!!!). Körde sista biten på en cylinder, med en bränslestråle som sprayade ogräset längs vägkanten :mrgreen:
Nu är den fastsatt och cykeln går hyfsat, men så har det ju torkat upp också. Spjällhusen låg i spänn (kanske bidrog till det inträffade) så jag fick inte tillbaka det som lossnat utan att släppa på klamret och vrida det på motsatta sidan.

Det bästa som hänt senaste dygnet var nog besöket på vårdcentralen i eftermiddag. Den unga (kvinnliga) läkaren pressade ihop bröstkorgen så det gjorde djävligt ont, men lite mänsklig omtanke i eländet värmde ändå.

Skriver en rätt slokörad Micke
PS: Behöll segelbåten på land för att den tar så mycket tid, men det var nog en felsatsning. Har lagt i stort sett all min lediga tid sedan februari på Guzzina och Suzzin.
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 15 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Men Micke, en sån däringa eländig historia var inte vad jag ville läsa i den här tråden.
Jag lider med dig!

Men tänk så här, när:
- smärtan är borta
- Suzzin går perfekt
- Spaken är hel igen (kostar fö ca:1500, Nicke vet)
- Gaffeln är tät igen
Då kan du lägga all den där tiden på fruktansvärt rolig körning istället :D

Always look on the bright side of life.....*vissel* ...... *vissel*
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Suzzin är ju såld som tur är, fast köparen ringde två dagar efter köpet och frågade "vet du om att den inte laddar?" ... så tendensen håller i sig.
Just nu har jag inget att åka på, om jag nu kunde göra det. LeMansen väntar på ny tändmodul från Ignitech. De verkar konstruera efter beställning, har tagit tre veckor nu och jag har ännu inte fått bekräftelse på att de skickat iväg nå't :(

Ex-sambon funderar på att ta MC-kort och ville jag skulle hjälpa henne köpa hoj. Men med min historik är det nog bättre att köpa från Hederliga Harrys Hyfsade Hojar HB ...

Jo, det blir väl bra med tiden, men då är semestern slut. Sista arbetsdagen i morrn och jag kan knappast klippa gräset ens. Fast en semester i vila vore förstås något nytt.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Nicke »

Hej Micke.

Vad tråkigt, jag lider med dig. Jag spräckte sju revben på ryggsidan mot en vänstersvängande farbror en gång och trodde inte man kunde vara så hjälplös och ofärdig som jag kände mig då.

Satsa på nya insugsgummin när du är på fötter igen, det gjorde susen på Daizzi.
Vad gäller priset på växelspaken så kan jag tänka mig att Centaurons är billigare än de sjuttonhundra min kostade (även om jag tydligen fick den till underpris!?). Självklart har inte Centauron lika exklusiv och minimalistisk spak.

Jämfört med din gamla LM så är, eller åtminstone skall växellådan på Centauron/Daytonan vara rena drömmen av lättväxlande. Gissar att dina problem snarare beror på den provisoriska spaken.
Antar att den lossnade från axeln just för att länkaget vrider lite snett. Precis det hände dyngsura mig när jag hade några kilometer kvar till en välbehövlig kram mitt i de gamla kvarteren i Falun under fjolårets harakiriresa.

Efter regn kommer sol, och när det gäller din beskärda andel så föreslår jag att du köper upp dig på plenty of solskyddsfaktor.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Växelspak av tändstiftshylsa bankad (hade inte så ont då ...) på resterna av den gamla spaken och låst med en genomgående M6:a. Vridpinnens hål uppborrat, en bockad "avgasupphängningspinne" fastsvetsad i hylsan.
Bilagor
v-spak.JPG
v-spak.JPG (44.21 KiB) Visad 6589 gånger
kåpa.JPG
(76.8 KiB) Nerladdad 95 gånger
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

Nicke skrev: Vad gäller priset på växelspaken så kan jag tänka mig att Centaurons är billigare än de sjuttonhundra min kostade (även om jag tydligen fick den till underpris!?). Självklart har inte Centauron lika exklusiv och minimalistisk spak.

Jämfört med din gamla LM så är, eller åtminstone skall växellådan på Centauron/Daytonan vara rena drömmen av lättväxlande. Gissar att dina problem snarare beror på den provisoriska spaken.
Antar att den lossnade från axeln just för att länkaget vrider lite snett. Precis det hände dyngsura mig när jag hade några kilometer kvar till en välbehövlig kram mitt i de gamla kvarteren i Falun under fjolårets harakiriresa.
Cerrone ville ha ca 1300:- för spaken, men hade inte den hemma. Trögväxlad var den redan innan vurpan, förra ägaren måste ha fått något shims på fel ställe när han repade lådan ...
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av Tobbe »

Den där lagningen ser ju stabil ut, ja iaf i jämförelse med vissa andras försök :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
SportGuzzi
GuzziFanatisk
Inlägg: 139
Blev medlem: 21 maj 2009, 09:51
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V11 Sport 2000
Ort: Göteborg

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av SportGuzzi »

Hej Micke och krya på dig!
Jag kommer och delar en kopp kaffe med dig någon dag och så kan jag gärna hjälpa dig med något om det smärtar för mycket.

Jobbigt facit i Göteborg....av de två jag åkt med (Freddan och Micke) ligger nu båda hemma med brutna revben.. :(

Håkna
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Esters väg tillbaka

Inlägg av ekoxen »

ekoxen skrev:
Nicke skrev: Vad gäller priset på växelspaken så kan jag tänka mig att Centaurons är billigare än de sjuttonhundra min kostade (även om jag tydligen fick den till underpris!?). Självklart har inte Centauron lika exklusiv och minimalistisk spak.

Jämfört med din gamla LM så är, eller åtminstone skall växellådan på Centauron/Daytonan vara rena drömmen av lättväxlande. Gissar att dina problem snarare beror på den provisoriska spaken.
Antar att den lossnade från axeln just för att länkaget vrider lite snett. Precis det hände dyngsura mig när jag hade några kilometer kvar till en välbehövlig kram mitt i de gamla kvarteren i Falun under fjolårets harakiriresa.
Cerrone ville ha ca 1300:- för spaken, men hade inte den hemma. Trögväxlad var den redan innan vurpan, förra ägaren måste ha fått något shims på fel ställe när han repade lådan ...
Har fixat länkaget nu. Skruven var moterad från fel håll i klämförbandet (hävarmen på växelföraraxeln) så den klämde inte alls hur hårt man än drog åt. Vände på steken och förbättrade fastsättningen av hylsan så allt kändes stabilt. Men lika trögväxlad ändå. Får inte ur ettan över huvud taget förrän jag får upp farten, i garaget är det helt omöjligt. Skall försöka köra i morrn också, tidvis har det gått bra men jag vet inte riktigt i vilka förhållande det gäller (varm/kall etc).
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar