Sida 3 av 4

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 15 jul 2010, 22:46
av ekoxen
SportGuzzi skrev:Hej Micke och krya på dig!
Jag kommer och delar en kopp kaffe med dig någon dag och så kan jag gärna hjälpa dig med något om det smärtar för mycket.
Håkan
Tack för erbjudandet. Demontering av växellådan på Centauron, medan jag berättar historier och dricker bärs? :mrgreen: (EDIT: det får bli sorgliga sådana, skratta är inte roligt)

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 15 jul 2010, 23:01
av GuzziKungen
Fy fasiken vilka uppförsbackar ,hoppas allt slutar till belåtenhet :)

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 16 jul 2010, 11:29
av Nicke
Tobbe skrev:Den där lagningen ser ju stabil ut, ja iaf i jämförelse med vissa andras försök :lol:
Hmm. Jag tror inte att du tittade på min kallsmidda lagning i specialstål... Hittills har den hängt med i mer än sexhundra mil utan att svika, kommer säkert att hålla många år än. Jodå, jag har en ny dyr spak på hylla i garaget.... 8)

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 16 jul 2010, 12:40
av Tobbe
Hörde du det, Micke?
Nicke har en spak som han säkert säljer billigt :mrgreen:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 16 jul 2010, 15:40
av Guzzikjelle
Hej o krya på dig! :lol: Tråkigt med vurpan. Vad beträffar växellådan måste din företrädare ha klantat till det för jag hade ing som helst problem med trögväxlad låda,det går ju att göra fe lvid monteringen, frågan är bara vad som gått snett därinne. Har tagit isär ett flertal sådana och ingen har blivit trögväxlad efter detta.

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 16 jul 2010, 21:12
av ekoxen
Tack för omtanke och uppmuntrande tillrop.

Har nu hunnit med en "vanlig" dag efter turbulensen. Konstaterat att:
1. Växlingen är jättetrög men det känns som ett konstant tillstånd, med lite lirkande och varm låda kan jag t o m hitta neutralläge. Kanske t o m kan vänta till vintern.
2. Oljeläckaget berodde på att vevhusventilationsslangen var sprucken. Samma sak hände på LeMansen när jag just köpt den, hittade en då färdigbockad vattenslang på Biltema som passade rakt av. Dock inte på Centauron då dess slang är längre, men jag skar av en bit från LM:en och skarvade ihop den med den friska delen av Centauro-slangen.
3. Hostandet kommer när insugningsgummit börjar släppa. Hittade en silikonslangadapter (51/57 mm) på nätet (skall finnas i Gbg-butik som har lördagsöppet), borde gå att använda då måtten på insug och spjällhus är 52 respektive 58 mm. Tyvärr verkar blått vara en poppis färg på dylika stumpar, så jag har beställt nya original av Cerrone.
4. Smärtorna lägger sig när jag inte gör för stora rörelser, eftermiddagen på jobbet gick riktigt bra.

Således hoppas jag kunna starta semestertrippen med Centauron på måndag (får välja jämna vägar). Innan dess skall jag tillverka en robustare växelspak, med tanke på kraften som krävs är jag rätt säker att mitt provisorium ger upp (även om det känns bra nu). Vidare skall väskor monteras, antingen hårda Hepco-Becker eller läder-dito, se bild (observera märket!) där de bara lagts på plats.
läderväska.JPG
(138.35 KiB) Nerladdad 129 gånger
Lite smolk i glädjebägaren fick jag dock på hemväg från jobbet. Blev övermodig och körde inte den kortaste vägen hem, fast jag visste att spjällhuset kunde lossna. Men det var ju så vackert väder, semestern ett faktum och Ester tuffade på riktigt fint. Strax innan (tur i oturen!) jag körde upp på motorvägen hände det mycket riktigt :( Efter en hel del slit, som inte gjorde värken mindre, fick jag ge upp och ringa efter hjälp. Det blev färdtjänst, vilket vi båda behövde vid det laget. Stod förresten "APRILIA" på sidorna, så det var nästan rätt.
guzziambulans.JPG
(104.95 KiB) Nerladdad 131 gånger
Men jag vet ju orsaken till missödet och lösningen är inom räckhåll, så jag känner mig riktigt nöjd ändå. Och nu förstår jag vad du menar, Tobbe, det känns riktigt gôtt när allt faller på plats 8)

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 17 jul 2010, 15:55
av GuzziKungen
ekoxen skrev:Tack för omtanke och uppmuntrande tillrop.

Har nu hunnit med en "vanlig" dag efter turbulensen. Konstaterat att:
1. Växlingen är jättetrög men det känns som ett konstant tillstånd, med lite lirkande och varm låda kan jag t o m hitta neutralläge. Kanske t o m kan vänta till vintern.
2. Oljeläckaget berodde på att vevhusventilationsslangen var sprucken. Samma sak hände på LeMansen när jag just köpt den, hittade en då färdigbockad vattenslang på Biltema som passade rakt av. Dock inte på Centauron då dess slang är längre, men jag skar av en bit från LM:en och skarvade ihop den med den friska delen av Centauro-slangen.
3. Hostandet kommer när insugningsgummit börjar släppa. Hittade en silikonslangadapter (51/57 mm) på nätet (skall finnas i Gbg-butik som har lördagsöppet), borde gå att använda då måtten på insug och spjällhus är 52 respektive 58 mm. Tyvärr verkar blått vara en poppis färg på dylika stumpar, så jag har beställt nya original av Cerrone.
4. Smärtorna lägger sig när jag inte gör för stora rörelser, eftermiddagen på jobbet gick riktigt bra.

Således hoppas jag kunna starta semestertrippen med Centauron på måndag (får välja jämna vägar). Innan dess skall jag tillverka en robustare växelspak, med tanke på kraften som krävs är jag rätt säker att mitt provisorium ger upp (även om det känns bra nu). Vidare skall väskor monteras, antingen hårda Hepco-Becker eller läder-dito, se bild (observera märket!) där de bara lagts på plats.
läderväska.JPG
Lite smolk i glädjebägaren fick jag dock på hemväg från jobbet. Blev övermodig och körde inte den kortaste vägen hem, fast jag visste att spjällhuset kunde lossna. Men det var ju så vackert väder, semestern ett faktum och Ester tuffade på riktigt fint. Strax innan (tur i oturen!) jag körde upp på motorvägen hände det mycket riktigt :( Efter en hel del slit, som inte gjorde värken mindre, fick jag ge upp och ringa efter hjälp. Det blev färdtjänst, vilket vi båda behövde vid det laget. Stod förresten "APRILIA" på sidorna, så det var nästan rätt.
guzziambulans.JPG
Men jag vet ju orsaken till missödet och lösningen är inom räckhåll, så jag känner mig riktigt nöjd ändå. Och nu förstår jag vad du menar, Tobbe, det känns riktigt gôtt när allt faller på plats 8)
Jag säger som Tina ,skicka in till Giornale ,det här är snart uppe i en egen bilaga :D

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 01:23
av Raz
Kopplar den ur ordentligt? Jag har ibland trott att växellådan svetsat ihop sig själv till en permanent klump innan jag fattat att kopplingen haft för stort spel så den inte kopplade ur. Fast det gäller framför allt från ettan till friläge.

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 01:58
av ekoxen
Raz skrev:Kopplar den ur ordentligt? Jag har ibland trott att växellådan svetsat ihop sig själv till en permanent klump innan jag fattat att kopplingen haft för stort spel så den inte kopplade ur. Fast det gäller framför allt från ettan till friläge.
Där sa du något! Kopplingen tog ju så långt ut att jag fick skämmas, kom knappt iväg när jag startade från macken fem minuter innan kraschen. Stannade till hos ex-sambon och slackade den rätt rejält, så den blev ungefär som på LM:en, det var då jag glömde fälla in stödet :shock: Hade jag inte gjort det hade jag kanske inte gått omkull. Inte då i alla fall. Men med det stödet hade det nog hänt förr eller senare ... bättre då att Ellie inte satt bakom.

Just friläget är speciellt lurigt. Jag har försökt minnas hur trög den var innan justeringen, men det var ju min första provtur så jag hade massor att kolla, känna och lyssna på (och väl i diket fick jag annat att tänka på). Kommer faktiskt inte ihåg det, även om jag nog tyckte den var trög då också. Men jag skall prova spänna vajern inför nästa tur. Tack för tipset!

Snickrat på växelspaken i kväll, baserar den på två vinsch-handtag från Biltema. Tror det blir riktigt bra.

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 02:38
av Raz
Jag har återkommande problem med att spelet när kopplingen är kall måste vara minimalt (åt fanders för litet) för att det inte ska vara alldeles på tok för stort spel när hela spisen är varm. Jag begriper inte varför det är sådan skillnad.

Jag har bytt till 1998's stöd med brytarkontakt på sidostödet som omöjliggör sådana strapatser som du gjorde, eftersom jag var helt säker på att jag skulle hamna där förr eller senare. Någonstans har jag kvar originalskruven som istället skickar upp stödet så fort man tar bort belastningen från det. Jag tycker det senare är ungefär lika farligt (särskilt när småkisar står och fingrar på hojen) men om du vill ha den så kan jag skicka ner den till dig :lol:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 09:52
av ekoxen
Raz skrev:om du vill ha den så kan jag skicka ner den till dig :lol:
Har funderat på att fixa automatisk återgång men det är ju inte heller optimalt, speciellt med tanke på hur svårt det är att nå fram till stödet. Har nu klamrat fast en längre trådbygel så jag når och ser stödet bättre. Såg att Håkans V11 -00:a hade mycket längre "pinne", det var väl någon som ville kompensera för den idiotiska placeringen.
Så 98:orna har brytare? Har faktiskt funderat på att göra en "säkerhetskrets" själv, men just nu måste jag få hojen semesterklar. Får väl se hur det ser ut under jubileumsträffen.

En anekdot på temat:
I forntiden, när jag var ung och hängde på sta'n (nåja, vi snackar Gällivare), satt jag på Yamaha 650 som hade återfjädrande stöd. Alldeles intill satt kompisen i sin relativt nyinköpta bil. Jag sträckte på mig och lutade lite bakåt, med fötterna på fotpinnarna. KLONK, så åkte stödet in :shock: Hann precis kasta mig fram, få ned fötterna och tag i styret innan det var för sent ...

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 11:20
av Raz
Ja jag tycker det är lite otäckt med återfjädrande stöd. Och lika otäckt med icke återfjädrande om de inte har brytare. Jag köpte faktiskt ett originalkit för att uppgradera till brytare. Artikelnummer 02979201 och jag gav 120 pund hos Motomecca inklusive moms och frakt. Man pluggar in det mellan originalkontakter i kabelstammen så det är en enkel installation om man lossar tanken.

Nackdelen är att man inte kan köra hojen på tomgång med sidostödet nere. Det var mer irriterande än jag trodde så den här vintern kopplade jag in ett relä så det hela blev som på V11:orna: om sidostödet är nere och neutrallampan lyser så kan motorn startas. Lägger jag i en växel med stödet kvar nere så tvärdör motorn.

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 14:36
av ekoxen
Aha, de hade en sån simpel lösning? Ja, man måste ju kunna köra på tomgång.

Växelspaken färdig. Det blev en ganska robust historia, om jag gjort den lite längre hade jag ju haft stödet där jag vill ha det :lol:
Utgångsmaterialet (använde två sådana):
ny_spak_1.JPG
ny_spak_1.JPG (57 KiB) Visad 7074 gånger
Första halvan klar (bredvid den lappade originalspaken):
ny_spak_2.JPG
ny_spak_2.JPG (55.23 KiB) Visad 7074 gånger
Blank och fin:
ny_spak_3.JPG
ny_spak_3.JPG (34.97 KiB) Visad 7077 gånger
Micke

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 18 jul 2010, 23:18
av SportGuzzi
ekoxen skrev:
SportGuzzi skrev:Hej Micke och krya på dig!
Jag kommer och delar en kopp kaffe med dig någon dag och så kan jag gärna hjälpa dig med något om det smärtar för mycket.
Håkan
Tack för erbjudandet. Demontering av växellådan på Centauron, medan jag berättar historier och dricker bärs? :mrgreen: (EDIT: det får bli sorgliga sådana, skratta är inte roligt)

Inga problem så länge du pekar vart jag skall skruva.. :D

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 20 jul 2010, 10:40
av ekoxen
ekoxen skrev:PS: Behöll segelbåten på land för att den tar så mycket tid, men det var nog en felsatsning. Har lagt i stort sett all min lediga tid sedan februari på Guzzina och Suzzin.
Nicke skrev:Efter regn kommer sol, och när det gäller din beskärda andel så föreslår jag att du köper upp dig på plenty of solskyddsfaktor.
Ja, i garaget ser man inte mycket sol ...
En av mina reskamrater kom hit i går, inför dagens avfärd. Han var VÄLDIGT brun. Han påstår att det beror på att han äger en Honda. Man kanske skulle sätta in UV-rör i garagebelysningen?
Hur som helst, nu blir det avfärd för en dryg veckas körning i mellansverige. Har åtgärdat ännu mera oljeläckage från vevhusventilationen samt monterat Daizzi-hängslen på Ester (fick inte tag på nya gummin i tid). Lite otäckt med nysningarna, man förstår att det är mycket kraft som vill spotta ut spjällhusen. En lösning är förstås att köra med vidöppna spjäll :mrgreen:
Tar med medlemsmatrikeln, för säkerhets skull ...

Micke