Sida 4 av 4

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 20 jul 2010, 12:35
av Tobbe
Den där lösningen var både snyggare och säkrare är vad jag tidigare skådat av liknande problemlösningar :D

Lycka till på resan !

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 20 jul 2010, 13:37
av Guzzikjelle
Vart går färden denna vecka?? Kommer inte att vara hemma så mycket åker till Finland (Imatra Classickrace uppvisning) torsdag kväll, åter hemma tisdag förmidag, lycka till på färden :lol:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 20 jul 2010, 14:01
av ekoxen
Kommer inte så långt norrut(!) som till hufvudstaden. Eskilstuna blir samlingsplats, kommer en Gällivarebo och ansluter där. Vi håller oss kring Vänern-Vättern. Inom bärgningsavstånd :mrgreen:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 24 jul 2010, 23:49
av Tobbe
Om du behöver en nygammal spak, kolla här
http://www.centauro-owners.com/phpBB2/v ... php?t=2120

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 29 aug 2010, 23:10
av ekoxen
Dags att avrunda tråden nu.
Semestern (runt 200 mil) gick bra för Ester, enda missödet var att hastighetsmätarwiren gick av sista dagen. Körningen gick bra för mig också, men det gjorde väldigt ont att lägga sig ned på kvällen och att stiga upp på morgonen. Tiden däremellan var inte superskoj heller, fick ligga som ett streck på rygg hela tiden.
Cykeln går rätt knackigt på dellast, det är liksom ON/OFF (gaspådrag/motorbroms) och inget däremellan. Blotta åsynen av ett trafikljus gör Ester nervös, hon vill gärna stanna då. Det gör inte mig direkt lugn heller, stadskörning är en pulshöjare och rusningstrafik en mardröm. Skall se över spjällhus mm under vintern, hoppas det blir bättre.
Men på landsvägen går det fint, jag blir mer och mer förtjust i att köra den. Precis hemkommen från jubileumsträffen och kom på mig själv med att sitta och småmysa i regnet och kylan efter drygt 50 körda mil i dag, inte klokt egentligen! Väl på gårdsplanen såg jag att baklampan gått sönder, men kan man knappast lasta Guzzi för. Omedvetet främjade jag dock trafiksäkerheten på hemresan (med tanke på bakljuset alltså), det var inte många upphinnande fordon.
Växling går riktigt bra nu, efter tipset från Raz att spänna kopplingswiren. Drog om den också för att minska antalet böjar, och det förbättrade situationen ytterligare. Friläget är fortfarande lite lurigt, men jag tänker inte riva ned lådan för att leta något ev. fel.
Mycket finns kvar att åtgärda, jag har ju bara fixat elsystemet och gjort den besiktningsbar. Men det får bli vad det blir, den kommer aldrig att vara i utställningsskick med mig som ägare. Jag vill att prylarna fungerar riktigt, om än de kanske inte är så vackra. Växelspaken, exempelvis, skall jag behålla. Dels blev den väldigt bra, dels är den påminnelse om den otroligt jobbiga slutspurten.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det känns gott. Eller som en äkta Göteborgare kanske skulle uttryckt sig:
Örngott :mrgreen:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 29 aug 2010, 23:22
av Tobbe
Det som du beskriver som fel och symptom är egentligen bara egenheter som gör Centauron till den unika hoj den är :lol:
CHECK - Tjuvstannar
CHECK - Frilägen lite här och där men inte lätta att hitta när man väl vill hitta det rätta
CHECK - ON/OFF problematiken
mm mm

Men jag är lika nöjd ändå :lol:
(ledsen i ögat just nu att min inte fick vara med på jubelträffen, bara) :cry:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 29 aug 2010, 23:24
av ekoxen
Ja, det var lite snopet att ha enda Centauron där speciellt som jag visste att åtminstone du och Beppe skulle delta. Det var ju så mycket jag ville jämföra ...

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 03 sep 2010, 23:26
av ekoxen
Tobbe skrev:Det som du beskriver som fel och symptom är egentligen bara egenheter som gör Centauron till den unika hoj den är :lol:
CHECK - Tjuvstannar
CHECK - Frilägen lite här och där men inte lätta att hitta när man väl vill hitta det rätta
CHECK - ON/OFF problematiken
mm mm
Jag är kanske för petig för att äga en gammal Guzzi, men jag håller inte riktigt med dig. För mig är (hittills) hojar bruksfordon, och då skall de gå att använda. Justerade gasspjället i går och ON/OFF-fenomenet minskade betydligt, är i stort sett acceptabelt nu. Kommer ihåg från bil-mektiden att man kunde få oönskade fenomen om spjällöppningen var för liten och det verkar stämma även här. Tomgången blev ändå inte överdrivet hög, men stabilare, så det var bara positivt! Förmodligen har stoppklacken på gashävarmen (som vilar mot tomgångsskruven) blivit nött med tiden så spjällöppningen kanske nu motsvarar den ursprungliga?

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 03 sep 2010, 23:37
av Tina
Frilägen lite här och där är något som hör till Guzzi för det hade jag på min älskade Luigi också. I med treans växel, ojsan där var visst ett friläge bästa att stampa till på växelspaken en gång till så kanske trean dyker upp ( Luigi var/är högerväxlad) :lol: Luigi var/är en V7 Speciale av 1970 års modell (jämnårig med klubben)

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 05 sep 2010, 17:05
av Nicke
Man får nog (tyvärr) vara beredd på att den gamla race-spisen som V10:an faktisk från början är inte går att tämja till en arbetshäst som lunkar på just likt en sådan i stadstrafiken.
Jag tycker nog ändå att den har ett tämligen civiliserat beteende om man tänker på ursprunget.
Just de här detaljerna som "på/av-beteendet", tomgångsnervositeten och bristen på motorbroms är säkerligen viktiga orsaker till att V10:an inte använts vidare på några "bruksmaskiner".

MGS-01:ans ägare kan väl förväntas hålla sig för skratt när de tomgångsfiskar vid rödlysena... :roll:

Re: Esters väg tillbaka

Postat: 05 sep 2010, 22:53
av ekoxen
Jag menar inte direkt att bygga om hojen så den blir "snäll". Men jag anser inte att man skall acceptera/avfärda alla oönskade fenomen med "det är Guzzi, det skall vara så". Ibland är det kanske något som går att åtgärda, och då är det ju synd att låta bli ... allt slits med tiden och är kanske inte i nyskick efter +7000 mil.
Som i detta fall, den blev betydligt bättre efter justeringen av spjällöppningen. Skall se över spällaxellagringar/tätningar, synkning och TPS också vid tillfälle, men i fredags kryssade jag hem mellan bilköerna och balanserade på spärrlinjer precis som med LeMans:en ... ett gott tecken, fast det tyckte kanske inte bilförarna :mrgreen: Växlingen klagar jag absolut inte på. Förutom att den fortfarande känns lite trög så har den bättre precision och mycket färre frilägen än LM:en, eller så är de så små att jag inte hittar dem?