Östgöte guskelov!

Moderator: Moderatorer

hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Östgöte guskelov!

Inlägg av hassew »

Hej alla Guzzisti´s i Östergötland!
Årets kortaste dag är ännu inte här, men snart så vänder det! När Jul och Nyårshelgerna väl är genomlidna så kan man så smått börja flytta fokus från julskinkan och nyårsskumpan till nästa års mc-säsong.
Vi är ju faktiskt 28 betalande medlemmar i Östergötland 2008, och avstånden i vårt område är inte allt för avskräckande.
28 stycken!
Vi borde kunna träffas!
Fikaträff med Guzzisnack i all enkelhet!
En tur utmed någons favoritväg!
Kom med idee´r!
DO6/ Hasse/Björkeberg
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Re: Östgöte guskelov!

Inlägg av Peter »

Hej och tjenix!

Måste erkänna att jag inte tidigare haft koll på hemmadistriktet eftersom det varit allmänt tyst där - med det var en glad överraskning när jag nu noterade att detta läge har ändrats...
Vi borde kunna träffas!
Fikaträff med Guzzisnack i all enkelhet!
En tur utmed någons favoritväg!
Nu i vintermörkret är nog MC-mässan det man närmast kan tänka på som träffpunkt.

Längre fram i vår kan vi alltid klura på fler saker, t.ex. kvällskörningar på Linköpings motorstadion eller så...

Raz önskade sig en bromsbänk istället för en smörjgrop. Jag håller som bäst på med ett garageprojekt (dvs att bygga ett garage!) i vilket jag dissat gropen (blev för dyrt) till förmån för högt i tak och eventuellt en saxlyft.

Men borde man inte kunna bygga en bromsbänk själv? Någon lämplig hjulaxel med ventilerade skivbromsar som man kör i vattenbad och mäter vartal och moment på? Vill man bara leka med Guzzi kan man ju haka in sig direkt på en lämplig splines-axel och skippa det där med däck på rulle etc... ...eller skall man dra runt en hydraulpump och sedan pysa ut effekten över en väl kyld ventil?
...om inte annat kan ju detta vara ett "teknikdiskusionsämne" värdigt den grupp teknik&MC-entusiaster vi har i klubben - antag en budget på 10KSEK - försök lösa problemet! Är det görbart?

Nä - nu snöade jag in på teknik igen när det var ut och träffas som var ämnet. Vi får väl kombinera... :lol:

/Peter
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Östgöte guskelov!

Inlägg av Raz »

Peter skrev:Men borde man inte kunna bygga en bromsbänk själv? Någon lämplig hjulaxel med ventilerade skivbromsar som man kör i vattenbad och mäter vartal och moment på? Vill man bara leka med Guzzi kan man ju haka in sig direkt på en lämplig splines-axel och skippa det där med däck på rulle etc... ...eller skall man dra runt en hydraulpump och sedan pysa ut effekten över en väl kyld ventil?
Bra start för lite teorionani. Jag har hittat några byggbeskrivningar på nätet men alla beskriver det som på engelska heter inertia dyno, jag vet inte riktigt vad det heter på svenska men det är ju bara en tung rulle man sätter fart på, helt utan chans till att ligga på ett visst varvtal och så. Som du är inne på så borde det väl inte vara omöjligt att bygga en riktig "brake dyno" (jag skäms att jag inte kan de här orden på svenska) med hyfsat enkla medel. Kanske lite för stort för en privatperson men inte för en klubb. Och bara själva diskussionen räcker långt för undertecknad. Jag är helt (nåja) obildad men ganska vetgirig. Särskilt på vintern 8)
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Skriv svar