MC.dagarna

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

MC.dagarna

Inlägg av poon »

Jag vet inte om det är några flera Guzzi-åkare här som har tänkt att vara med på MC-dagarna i Västervik, men jag åkte i alla fall ner i torsdags på min breva.
Den resan blev ett riktigt äventyr, det är första gången som jag har fått vattenplaning på hoj någon gång, det blev en väldigt slingrig upplevelse efter Södertälje, det var som om man fått en tvål under framhjulet, men det gick bra i alla fall, bara en upplevelse rikare.
Lärde mig också att mitt säkerhetsställ inte är gjort föt 3 timmars ösregn, funkar bra med 30 minuter ösregn i pendeltrafik, men nu var det en helt annan sak, jäklar vbad blöt man blev efter 2 timmar, för att inte prata om 3 timmar :-)
Men det var ju inte därför jag skrev här, är det någon mer som ska vara med i karavanen genom Västervik, det brukar vara några hundra hojar som åker karavan genom stan, vdet är ju trots allt den största hoj-träffen i norden.
http://www.mcdagarna.se/info.asp?id=20
Om ingen mer kommer så kommer jag att gasa lite extra för er andra :-)
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: MC.dagarna

Inlägg av -ah »

Kör du på Lasertek ? :wink:
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: MC.dagarna

Inlägg av poon »

-ah skrev:Kör du på Lasertek ? :wink:
Hänger jag inte riktigt med på vad du menar :?:
Användarvisningsbild
Xmax
UppKomling
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 jul 2008, 09:01
Mina motorcyklar: Triumph Tiger 1050
Yamaha R6
Ort: Örby Slott

Re: MC.dagarna

Inlägg av Xmax »

poon skrev:
-ah skrev:Kör du på Lasertek ? :wink:
Hänger jag inte riktigt med på vad du menar :?:
Metzler Lasertek. Tror det är det hala framdäcket som menas.

Har även jag haft problem med det däcket. Fick obalans mellan 65km/h - 85km/h. Dessutom halt vid blöt underlag. Det enda jag kan rekomendera med det däcket är att byta det :D
//Mats
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: MC.dagarna

Inlägg av poon »

Xmax skrev:
poon skrev:
-ah skrev:Kör du på Lasertek ? :wink:
Hänger jag inte riktigt med på vad du menar :?:
Metzler Lasertek. Tror det är det hala framdäcket som menas.

Har även jag haft problem med det däcket. Fick obalans mellan 65km/h - 85km/h. Dessutom halt vid blöt underlag. Det enda jag kan rekomendera med det däcket är att byta det :D
Ok, då förstår jag, men jag har inte Lasertec däck på hojen.
Fram har jag ett nytt Michelin Pilot power och bak ett Pilot Sporty.
Däcket bak börjar bli dags att byta nu, det har rullat 1100 mil nu.
Någon som har förslag på bra allround däck, för det mesta så pendlar jag till jobbet med hojen, men det blir
lite långa landsvägskörningar också, men det är ju ingen direkt sporthoj som jag har, så jag behöver ju inga extrema däck.
Det jag prioriterar är att det har lång livslängd, att det funkar bra i regn och har bra bromsegenskaper.
Egentligen ville jag ha ett Bridgestone Battlax där fram, originalet har funkat alldeles utmärkt, men det var tyvärr slut.
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: MC.dagarna

Inlägg av -ah »

Jag tror du menar Pilot Active. Eller hoppas, i någon mening.
Förvånansvärd bra i regn OCH samtidigt en överraskande lång livslängd. Inget annat däck av de övriga nämnda i detta meddelande kommer inte ens i närheten av Pilot Actives vad gäller livslängd, samtidigt som greppet i torrt är jämförbart med Pirelli; endast våtgreppet är aningen sämre.

Alternativet är Pirelli Sport Demons, som sagt. Superbt grepp, men inte lika långlivade. Brukar höra ihop.
Metzeler Lasertek och BT 45 är föråldrade.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: MC.dagarna

Inlägg av poon »

-ah skrev:Jag tror du menar Pilot Active. Eller hoppas, i någon mening.
Förvånansvärd bra i regn OCH samtidigt en överraskande lång livslängd. Inget annat däck av de övriga nämnda i detta meddelande kommer inte ens i närheten av Pilot Actives vad gäller livslängd, samtidigt som greppet i torrt är jämförbart med Pirelli; endast våtgreppet är aningen sämre.

Alternativet är Pirelli Sport Demons, som sagt. Superbt grepp, men inte lika långlivade. Brukar höra ihop.
Metzeler Lasertek och BT 45 är föråldrade.
Nej, namnen som jag skrev på däcken är korrekta.
Hur lång livslängd har du haft på Pilot Active ?

Livslängd är prioriterat eftersom jag använder den till pendling till största delen, jag brukar inte köra så forcerat när jag är ute på tur heller.

/Peter
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: MC.dagarna

Inlägg av Tobbe »

Jag kör just nu på Metzler Z6 bak och Michelin CT2 fram.

Och jag vågar lova att inget däck jag tidigare kört på ens kommer i närheten av dessas livslängder.
Däremot är jag en försiktig pilot och kan inte bedöma däckens grepp, varken i torrt eller vått, i jämförelse med de andra.
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: MC.dagarna

Inlägg av Raz »

Jag har kört Z6 i åratal, även bankörning så det skrapat i sidostöd och fotpinnar, och greppet i både vått och torrt litar jag på helt. Fast nu bytte jag till Pirelli Diablo Strada mest för att de är billigare, har italien-klingande namn :lol: och förmodligen är i princip samma däck eftersom Pirelli numera ägs av Metzeler eller om det är tvärtom.

Efter sisådär 500 mil i vått och torrt har jag inte märkt någon skillnad alls, utom priset som sagt. De verkar hålla lika länge också. Jag har fått en del Z6:or att hålla tvåtusen mil, det är helt sjukt bra! Andra har bara räckt tusen mil fast jag tycker de haft samma fårhållanden, fan vet varför.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: MC.dagarna

Inlägg av -ah »

poon skrev:
-ah skrev:Jag tror du menar Pilot Active. Eller hoppas, i någon mening.
Förvånansvärd bra i regn OCH samtidigt en överraskande lång livslängd. Inget annat däck av de övriga nämnda i detta meddelande kommer inte ens i närheten av Pilot Actives vad gäller livslängd, samtidigt som greppet i torrt är jämförbart med Pirelli; endast våtgreppet är aningen sämre.

Alternativet är Pirelli Sport Demons, som sagt. Superbt grepp, men inte lika långlivade. Brukar höra ihop.
Metzeler Lasertek och BT 45 är föråldrade.
Nej, namnen som jag skrev på däcken är korrekta.
Hur lång livslängd har du haft på Pilot Active ?

Livslängd är prioriterat eftersom jag använder den till pendling till största delen, jag brukar inte köra så forcerat när jag är ute på tur heller.

/Peter
Hur f.n lyckades du montera ett radialdäck på framfälgen???

Pilot Sporty tror jag inte finns (längre?), men vem vet. Menar du Pilot Sport?
Jo; livslängden på mina bakdäck brukar ligga runt 1000 mil på Brevan, stort sett oavsett vad jag har monterat. Med ett undantag för ett Sport Demon som tog slut efter 300 mil. Antar att det berodde på ett fabrikationsfel, men jag svor för mig själv att aldrig mera gynna Pirelli, oavsett sitt värdiga ursprungsland.
(Lite synd, för Pirelli Angel lär vara ett hyvens däck. Men det finns i alla fall inte i dimensioner för Lill-Brevan.)
De nuvarande Michelin Pilot Actives har så här långt rullat 1000 mil, MEN har bak gissningsvis 40 % kvar. Å det är tammefan rekord, åtminstone för mig.
Lustigt nog mötte jag en bekant i Löddeköpinge här om kvällen, som med likadan hoj har samma erfarenhet. Så nå't måste det väl va' om snacket?
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: MC.dagarna

Inlägg av poon »

-ah skrev:
poon skrev:
-ah skrev:Jag tror du menar Pilot Active. Eller hoppas, i någon mening.
Förvånansvärd bra i regn OCH samtidigt en överraskande lång livslängd. Inget annat däck av de övriga nämnda i detta meddelande kommer inte ens i närheten av Pilot Actives vad gäller livslängd, samtidigt som greppet i torrt är jämförbart med Pirelli; endast våtgreppet är aningen sämre.

Alternativet är Pirelli Sport Demons, som sagt. Superbt grepp, men inte lika långlivade. Brukar höra ihop.
Metzeler Lasertek och BT 45 är föråldrade.
Nej, namnen som jag skrev på däcken är korrekta.
Hur lång livslängd har du haft på Pilot Active ?

Livslängd är prioriterat eftersom jag använder den till pendling till största delen, jag brukar inte köra så forcerat när jag är ute på tur heller.

/Peter
Hur f.n lyckades du montera ett radialdäck på framfälgen???

Pilot Sporty tror jag inte finns (längre?), men vem vet. Menar du Pilot Sport?
Jo; livslängden på mina bakdäck brukar ligga runt 1000 mil på Brevan, stort sett oavsett vad jag har monterat. Med ett undantag för ett Sport Demon som tog slut efter 300 mil. Antar att det berodde på ett fabrikationsfel, men jag svor för mig själv att aldrig mera gynna Pirelli, oavsett sitt värdiga ursprungsland.
(Lite synd, för Pirelli Angel lär vara ett hyvens däck. Men det finns i alla fall inte i dimensioner för Lill-Brevan.)
De nuvarande Michelin Pilot Actives har så här långt rullat 1000 mil, MEN har bak gissningsvis 40 % kvar. Å det är tammefan rekord, åtminstone för mig.
Lustigt nog mötte jag en bekant i Löddeköpinge här om kvällen, som med likadan hoj har samma erfarenhet. Så nå't måste det väl va' om snacket?
Det var inte jag som monterade däcket, det var AVA MC som gjorde det, jag hade bestält ett Bridgestone Battlax, men det fanns inte i lager när jag kom, så det blev ett Michelin Pilot Power Radial fram, och ja, jag har kollat att det står det på däcket :D
Men det är väl inte svårare att montera ett radialdäck?
Alltid kul att höra lite erfarenheter om däcks livslängd, mitt Pilot Sporty som jag har där bak har rullat 1100 mil nu, inte ens ett år gammalt, det blir fort mil när man pendlar :D
Men nu så har det nått till slitagemarkeringarna och snart dags att byta, så det är intressant att höra olika erfarenheter om däckens livslängd.
Mina egna erfarenheter är 20 år gamla och kanske inte så up to date om man så säger, behöver lite ny information där.
Så alla erfarenheter om däck och vilka som är bra och vilka som är dåliga mottages tacksamt.

/Peter
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Re: MC.dagarna

Inlägg av -ah »

Svårare, näh. Om det får plats.
Men jag är väldigt tveksamt till det lämpliga i att blanda radial- och diagonaldäck på samma hoj. Sån't kan leda till obehagliga överraskningar.
Men om AVA har det sagts både det ena och det andra. :|
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Xmax
UppKomling
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 jul 2008, 09:01
Mina motorcyklar: Triumph Tiger 1050
Yamaha R6
Ort: Örby Slott

Re: MC.dagarna

Inlägg av Xmax »

-ah skrev:Men om AVA har det sagts både det ena och det andra. :|
Enligt mig... mest det andra.
//Mats
Användarvisningsbild
poon
GuzziFanatisk
Inlägg: 143
Blev medlem: 09 aug 2009, 01:14
Mina motorcyklar: **** BREVA 750 2004
GRISO 850 2006
Ort: Vårberg STHLM

Re: MC.dagarna

Inlägg av poon »

-ah skrev:Svårare, näh. Om det får plats.
Men jag är väldigt tveksamt till det lämpliga i att blanda radial- och diagonaldäck på samma hoj. Sån't kan leda till obehagliga överraskningar.
Men om AVA har det sagts både det ena och det andra. :|
Så då bör jag byta till ett radialdäck bak när jag byter då?
Instruktionsboken rekommenderar även att ha radialdäck,
BRIDGESTONE BATLAX or, alternatively, PIRELLI SPORT DAEMON
Front Size: 110/70 - ZR 17; Rear Size: 130/80 - ZR 17
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Re: MC.dagarna

Inlägg av Guzzikjelle »

Rubrik???? Borde inte detta vara under rubriken tekninska tips?? Mitt råd gå till en riktig Mcdäckfirma tokholm Wheelerdealer kocksgatan så får nig proffsig hjälp :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Skriv svar