Testaktiviteter & Provkörning Mantorp park.
Moderator: Moderatorer
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Testaktiviteter & Provkörning Mantorp park.
Missa inte detta häftiga arrangemang:
Pro Superbike bjuder in till förarupplevelser
Premiären av Nordens största motorevent STCC & Pro Superbike sker lördagen den 2a maj på Mantorp Park.
Dagen efter (söndag 3e maj) bjuder vi er att vara med då vi låter en rad välkända ansikten berätta, uppleva och
dela med sig av frihetskänslan från MC-körning.
Testaktivitet & provkörning 3e maj
På Mantorp Park bjuder eliten av förarna i Pro Superbike en rad välkända ansikten på en unik upplevelse: Att
åka med och få köra riktiga tävlingscyklar från Pro Superbike klassen.
Det här kommer bli jättekul att få uppleva säger Karin Myrenberg, inredare, Scenograf och
aktuell i TV3s inredningsprogram ”Nytt Läge”
Mirja Thurstedt: Wow – underbart att få testa att köra på en tävlingsbana med proffsförare
som instruerar!
Nomi Rapace – Jag har bara sett på TV hur de kör och det ser superhäftigt ut så detta
kommer bli urkul. Fast jag kommer inte köra speciellt fort själv på söndag.
Annie Seel, Ökenprinsessan: - Dakarförare, inspiratör och föreläsare. Med ett förflutet inom
roadracing tävlar hon idag världen över i uthållighet, ökenrace och – Dakarrallyt.
Tillsammans med profilerna Robert Gustavsson (Komiker), Olle Sarri (skådespelare), Mattias Särnholm
(snickare i Roomservice) får de uppleva känslan att vara MC-piloter för en dag på Mantorp Park med support
från förarna i Pro Superbike, Kungaklassen i Roadracing som körs i samband med STCC.
OBS!
Denna dag handlar det inte om att spänna musklerna och tävla i fortkörning, utan att få ta del av en möjlighet
som få har tillgång till och uppleva förarperspektivet i Pro Superbike. Hantera cyklar som gör över 300 km/h
och accelererar från 0 – 200 på lite över 7 sekunder(!) i sporten som lockar mer besökande publik än Formel 1.
Varför har motorcykeln sådan dragningskraft hos tjejer & kvinnor?
– Nära 35% av publiken är kvinnor, kanske är det farten, upplevelsen och frihetskänslan som lockar?
– Att se förarna göra upp i dueller i över 200 km/h är en speciell upplevelse. Det är varken manligt eller
kvinnligt – det är intensivt utmanande och ger åskådaren magpirr
Att ta steget vidare och se på tävlingar ger helt enkelt en extra krydda. Speciellt när man kan dela med sig av
nyfunna erfarenheter tillsammans med förarna som hanterar dessa tävlingscyklar till vardags. Ett urval av
journalister & andra intressenter som bevakar Pro Superbike bjuds också in till testdagen.
Övrigt: Roadracing
Nedan en överblick om sporten:
– Italienaren Valentino Rossi, stjärnan i ”MotoGp” klassen, är mer känd än påven och har samma lyskraft
som t ex Tiger Woods för golf eller David Beckham har för fotbollen.
– Roadracing (MotoGP) lockar mer publik till eventen än hela Formel-1 racingserien (över 3 milj åskådare
under 2007!)
– Roadracing är näst största livesporten i Spanien (efter fotboll).
– Michael Schumacher, den 7 faldige Formel-1 mästaren - kör nu själv i Tyska Superbikemästerskapet.
– Basketlegenden Michael Jordan blev så fascinerad och biten på sporten att han 2004 startade ett eget
roadracingteam, idag ett av de mest framgångsrika i USA och vann bla AMA Superbikeserien 2008.
– Brad Pitt, Tom Cruise är tillsammans med andra film & TV kändisar är ofta på eventen som drar
storpublik.
Roadracing har en enorm dragningskraft och är spektakulär som företeelse. Det breda publikunderlaget där
kvinnor står för 25 – 35% kommer från alla samhällsklasser och självklart finns nu potentialen i Sverige att nå
samma höjd som i Tyskland eller England. Här har vissa förare nått snudd på popstjärne-status och ofta är med
i både radio & TV program.
Summerat försöker vi i första hand skapa ett nytt forum och dela med oss av vår sport, och här tror jag kloka,
roliga och nya samarbeten utgör skillnaden för resultatet!
Tidplan för aktiviteten söndagen den 3e maj är mellan kl 09,00 – 12,45
Mer information kontakta:
Eric Hulth
Förarföreningen Pro Superbike
T: 0706-19 64 64
Pro Superbike bjuder in till förarupplevelser
Premiären av Nordens största motorevent STCC & Pro Superbike sker lördagen den 2a maj på Mantorp Park.
Dagen efter (söndag 3e maj) bjuder vi er att vara med då vi låter en rad välkända ansikten berätta, uppleva och
dela med sig av frihetskänslan från MC-körning.
Testaktivitet & provkörning 3e maj
På Mantorp Park bjuder eliten av förarna i Pro Superbike en rad välkända ansikten på en unik upplevelse: Att
åka med och få köra riktiga tävlingscyklar från Pro Superbike klassen.
Det här kommer bli jättekul att få uppleva säger Karin Myrenberg, inredare, Scenograf och
aktuell i TV3s inredningsprogram ”Nytt Läge”
Mirja Thurstedt: Wow – underbart att få testa att köra på en tävlingsbana med proffsförare
som instruerar!
Nomi Rapace – Jag har bara sett på TV hur de kör och det ser superhäftigt ut så detta
kommer bli urkul. Fast jag kommer inte köra speciellt fort själv på söndag.
Annie Seel, Ökenprinsessan: - Dakarförare, inspiratör och föreläsare. Med ett förflutet inom
roadracing tävlar hon idag världen över i uthållighet, ökenrace och – Dakarrallyt.
Tillsammans med profilerna Robert Gustavsson (Komiker), Olle Sarri (skådespelare), Mattias Särnholm
(snickare i Roomservice) får de uppleva känslan att vara MC-piloter för en dag på Mantorp Park med support
från förarna i Pro Superbike, Kungaklassen i Roadracing som körs i samband med STCC.
OBS!
Denna dag handlar det inte om att spänna musklerna och tävla i fortkörning, utan att få ta del av en möjlighet
som få har tillgång till och uppleva förarperspektivet i Pro Superbike. Hantera cyklar som gör över 300 km/h
och accelererar från 0 – 200 på lite över 7 sekunder(!) i sporten som lockar mer besökande publik än Formel 1.
Varför har motorcykeln sådan dragningskraft hos tjejer & kvinnor?
– Nära 35% av publiken är kvinnor, kanske är det farten, upplevelsen och frihetskänslan som lockar?
– Att se förarna göra upp i dueller i över 200 km/h är en speciell upplevelse. Det är varken manligt eller
kvinnligt – det är intensivt utmanande och ger åskådaren magpirr
Att ta steget vidare och se på tävlingar ger helt enkelt en extra krydda. Speciellt när man kan dela med sig av
nyfunna erfarenheter tillsammans med förarna som hanterar dessa tävlingscyklar till vardags. Ett urval av
journalister & andra intressenter som bevakar Pro Superbike bjuds också in till testdagen.
Övrigt: Roadracing
Nedan en överblick om sporten:
– Italienaren Valentino Rossi, stjärnan i ”MotoGp” klassen, är mer känd än påven och har samma lyskraft
som t ex Tiger Woods för golf eller David Beckham har för fotbollen.
– Roadracing (MotoGP) lockar mer publik till eventen än hela Formel-1 racingserien (över 3 milj åskådare
under 2007!)
– Roadracing är näst största livesporten i Spanien (efter fotboll).
– Michael Schumacher, den 7 faldige Formel-1 mästaren - kör nu själv i Tyska Superbikemästerskapet.
– Basketlegenden Michael Jordan blev så fascinerad och biten på sporten att han 2004 startade ett eget
roadracingteam, idag ett av de mest framgångsrika i USA och vann bla AMA Superbikeserien 2008.
– Brad Pitt, Tom Cruise är tillsammans med andra film & TV kändisar är ofta på eventen som drar
storpublik.
Roadracing har en enorm dragningskraft och är spektakulär som företeelse. Det breda publikunderlaget där
kvinnor står för 25 – 35% kommer från alla samhällsklasser och självklart finns nu potentialen i Sverige att nå
samma höjd som i Tyskland eller England. Här har vissa förare nått snudd på popstjärne-status och ofta är med
i både radio & TV program.
Summerat försöker vi i första hand skapa ett nytt forum och dela med oss av vår sport, och här tror jag kloka,
roliga och nya samarbeten utgör skillnaden för resultatet!
Tidplan för aktiviteten söndagen den 3e maj är mellan kl 09,00 – 12,45
Mer information kontakta:
Eric Hulth
Förarföreningen Pro Superbike
T: 0706-19 64 64
- Bilagor
-
- Pro Superbike mediakörning 3e maj Mantorp Park.pdf
- (42.28 KiB) Nerladdad 188 gånger
-
- Mantorp_3e_maj.pdf
- (25.36 KiB) Nerladdad 149 gånger
Ciao / Ne
-
tokker
Re: Testaktiviteter & Provkörning Mantorp park.
35% kvinnor
förstår du nu varför jag började köra roadracing 
-
Freddan
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: griso 1100
Tja!!
Jag var på Anderstorp i helgen och körde på bana för första gången, SJUKT KUL!! Grison fick bekänna färg ordentligt. Var ensam guzzi där bland alla plastraketer, vilket medförde att man fick ännu mer blickar riktade mot sig...
-Vad vacker den är, och så kompakt på nå vis, sa en av besiktningsmännen
Till er som funderar att pröva på, tveka inte, bara gört!!
De som arrangerade dagen var Fiver, gå in på http://www.fiver.se, det är bara att anmäla sig direkt på sidan.
Ha de!!
Freddan
Jag var på Anderstorp i helgen och körde på bana för första gången, SJUKT KUL!! Grison fick bekänna färg ordentligt. Var ensam guzzi där bland alla plastraketer, vilket medförde att man fick ännu mer blickar riktade mot sig...
-Vad vacker den är, och så kompakt på nå vis, sa en av besiktningsmännen
Till er som funderar att pröva på, tveka inte, bara gört!!
De som arrangerade dagen var Fiver, gå in på http://www.fiver.se, det är bara att anmäla sig direkt på sidan.
Ha de!!
Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Glömde skriva att fiverteamet är jäkligt trevliga om man har frågor och funderingar.
Jag frågade en herre där och han tog hand om oss och hade lite "teori" och sen åkte han med oss ett pass, både före och efter oss. I pausen sedan fick vi både ris och ros(fast mest ros såklart...)
De har en bandag 1:e maj som går att anmäla sig till, men då tycker jag att vi alla ses på skottorps slott istället!!
Morsning korsning!!
Freddan
Jag frågade en herre där och han tog hand om oss och hade lite "teori" och sen åkte han med oss ett pass, både före och efter oss. I pausen sedan fick vi både ris och ros(fast mest ros såklart...)
De har en bandag 1:e maj som går att anmäla sig till, men då tycker jag att vi alla ses på skottorps slott istället!!
Morsning korsning!!
Freddan
Alkohol har, trots många försök, aldrig botat någon förkylning-men det har aldrig någon läkare heller...
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Hur funkar det med försäkring på sån där bankörning (Fiver alltså)? De bolag jag känner till godkänner ingen bankörning förutom utbildning anordnad av SMC. Vagnskadan gäller helt enkelt inte alls. Fast det borde ju rimligen gå att teckna en extra försäkring för en dag eller två, särskilt eftersom det fortfarande ju är fråga om utbildning och inte tävling. SMC är bra på mc-utbildning men det finns väl ingen anledning att de ska ha ensamrätt.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Tja!
Jag har försäkring i Bilsport och mcförsäkringar, och jag ringde och frågade vad som gällde.
Det var glasklart:
-"Så länge det inte är tävling, träning inför tävling eller tidtagning så gäller försäkringen
fullt ut"
Kanon, skönt med raka besked, inget munbo-jumbo här inte...
Men det varierar nog väldigt från bolag till bolag så det gäller och kolla upp innan
åker dit...
Är det nån som är sugen på att köra bana så säg till i så fall, så blir vi två udda (men vackra)fåglar bland bålgetingarna...
Haj!!
Freddan
Jag har försäkring i Bilsport och mcförsäkringar, och jag ringde och frågade vad som gällde.
Det var glasklart:
-"Så länge det inte är tävling, träning inför tävling eller tidtagning så gäller försäkringen
fullt ut"
Men det varierar nog väldigt från bolag till bolag så det gäller och kolla upp innan
åker dit...
Är det nån som är sugen på att köra bana så säg till i så fall, så blir vi två udda (men vackra)fåglar bland bålgetingarna...
Haj!!
Freddan
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Freddan skrev:Tja!
Det var glasklart:
fullt ut"
åker dit...
Haj!!
Freddan
http://forum.guzziclub.nu/viewtopic.php?f=8&t=1844
Kika här ,vore kul med fler Guzzin på en bankörning
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
-
tokker
det ska du nock ta med en nypa salt för inte att säga näve salt. va jag vet o har hört när det kommer till kritan finns inget bolag som försäkrar hojen på bana. kör en hel del bandagar med ssemse o är medlem där o där är där inga försäkringsbolag som täckar o vi kör samma koncept som fiver. för att försäkringen ska gälla måste det vara i trafiksäkerhets syfte o det verkar som att smc har ensamrätt på det. sen tyckar jag det rät inte ska försäkringen betala när du lekar o står på huvedet men det min mening
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Jag vet inte men, det var iaf va hon på bilsport sa va som gällde.
Vad jag skulle göra i Anderstorp, och om hon jobbar på ett försäkringsbolag bar några mil därifrån så behöver man ju inte va ngn raketforkare för att lista ut vad jag skulle gör där.
"-Så länge det inte är tävling, träning inför tävling eller tidtagning så gäller försäkringen"
Sen kan man ju ta det med en näve salt om man vill, men i mina öron låter det kristallklart.
Det kan ju va på det viset att de regler gäller för min hojs försäkringsklass, har du en med högre försäkringsklass kanske andra regler gäller.
Sen kan du ju tycka va du vill om den skall gälla, men om försäkringreglerna tillåter det så är det väl inbakat i premien då eller...kanske..?
Ha de!!
Freddan
Vad jag skulle göra i Anderstorp, och om hon jobbar på ett försäkringsbolag bar några mil därifrån så behöver man ju inte va ngn raketforkare för att lista ut vad jag skulle gör där.
"-Så länge det inte är tävling, träning inför tävling eller tidtagning så gäller försäkringen"
Sen kan man ju ta det med en näve salt om man vill, men i mina öron låter det kristallklart.
Det kan ju va på det viset att de regler gäller för min hojs försäkringsklass, har du en med högre försäkringsklass kanske andra regler gäller.
Sen kan du ju tycka va du vill om den skall gälla, men om försäkringreglerna tillåter det så är det väl inbakat i premien då eller...kanske..?
Ha de!!
Freddan
-
tokker
hade jag varit dej så hade jag begärd att få det svart på vit, vet flera som har fået beskedet att försäkringen täcker men sen visar det sej att dom inte betalar ändå. ang min försäkring så har jag ingen då jag kör med banhoj. där finns flera tråder på sportshoj som behandler detta ämne, sa detta i all välmening så du inte åker på en nit om du skulle vurpa
-
Freddan
- GuzziFanatisk
Tack för omtanken, Tokker.
Vi kanke ses på skottorps slott??
Ha de!!
Freddan
Vi kanke ses på skottorps slott??
Ha de!!
Freddan