Artikeltipset

Tipsa om nyheter

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Artikeltipset

Inlägg av Nicke »

Har bläddrat igenom lite gamla MC-tidningar och listat artiklar som berör vårt kära märke. Fler buntar finns att bläddra i så detta är bara början.
  • Sammanställning av Guzzirelaterade tidningsartiklar

    Nummer av tidningen--- Artikelns namn & författare--- Huvudperson(er)

    14/71 – Teknikens värld: Ensam och stark, Peet Kokla V-7 Special (långtidstest)

    18/71 – Teknikens värld: Två italienare I lättvikts duell Stornello 125 cc, Gilera 124

    5/72 – Mc-Sport: David Dixon bantestar Italienska Superbikes V7 Sport, Laverda SF-C

    1/79 - Bike: I stället för sjumilastövlar Gunnar Dackevall 1000 SP, BMW R100RS

    6/79 – Mc-Nytt: Är small verkligen beautiful? Stefan Björklund V50, BMW R45

    10/80– Mc-Nytt: Racersportmaskin för snabba morgonturer, Stefan Björklund Le Mans MkII

    4/81 - Bike: Good Vibrations Le Mans II, Ducati 900SS, Yamaha TR1

    11/81 – Mc-Nytt: Viva Italia – Tre sportmaskinsess, Claes Rydholm Le Mans II, Ducati 900 SS, Laverda Jota

    12/81 – Mc-Nytt: Mumma för mellanviktare, Claes Rydholm V50 Monza

    3/83 - Bike: Vem stal den röda hönan? Jan Leek Le Mans III, Laverda RGS 1000, BMW R 100 RS

    6/83 – Mc Folket: No Japs, Gerry Nordström V 50, Le Mans III, Ducati 600 Pantah, Ducati 900 S2, BMW R80 RT, BFG 1300 Odysse´

    10/83 – Mc-nytt: Arsenik och gamla spetsar, Claes Rydholm Le Mans III

    11/83– Mc-Nytt: Europé i tiden, Claes Rydholm 850 T5

    6/84– Mc-Nytt: Sidvagnsdragare med stort S, Nisse Johansson California II

    10/84 – Bike: Uncle Davidson möter signora Guzzi, Gerry Nordström California II, Harley Davidson FLHTC Electra Glide Classic

    4/85 - Bike: Fortissimo, Horst Vieselmann Le Mans IV

    6/85– Mc-Nytt: Berättelsen om tidernas värsting, Anders Svantesson Moto Guzzi TT500 V8 (Otto cillindri)

    8/85 - Bike: Härifrån till verkligheten Jan Leek Le Mans IV

    10/86– Mc-Nytt: Det verkliga läget hos Moto Guzzi, Alan Cathcart Intervju med chefen Paulo Donghi

    1/87 – Mc-Nytt: La bandiera Svedese, Anders Svantesson Moto Biscaya Le Mans 1000

    9/87 – Mc-Nytt: Romerska Bågar, Anders Svantesson Le Mans IV, Laverda SFC 1000

    10/86- Mc-Nytt: Lätt och lagom, Anders Svantesson V75

    X/XX - Mc-Nytt: Born in the USA, Anders Svantesson California III

    6/89 - Bike: GUZZI Med ny teknik Om Guzzis nya fyrventilare mm

    4/90- Bike: Mille, Moto Guzzi Daytona Bruno de Prato Daytona 1000

    5/92 - Bike: Doktorsavhandlingen Wolfgang Zeyen Daytona

    5/94– Allt om Mc: Le Mans Efterträdare Roland Brown 1100 Sport

    2/95 – Mc-Nytt: Moto Guzzi rennsport, Alan Cathcart Swallower Guzzi Rennsport (Kedjedriven racingGuzzi!!)

    6/96 – Mc-Nytt: Moto Guzzi Daytona RS, Alan Cathcart Daytona RS

    7/99– Allt om Mc: Nygammal sport-Guzzi Claes Jaurelius m.fl. V11Sport

    2/02 – Allt om Mc: Italiensk Mc-historia, Bra vibrationer Mats Andreasson Guzzis histora, många modeller

    3/02 Mc-Nytt: Läckerbiten Johan Weimer, V11 Le Mans

    8/02– Mc-Nytt: Mogna maskiner Fredrik Lundgren V11 Le Mans, BMW R1100S, Yamaha BT 1100 Bulldog

    7/03– Allt om Mc: Touringjärn för livsnjutare Göran Svensson California EV Touring, BMW R1200CL, H-D FLHRCI road king Cl.

    5/05 ClassicBike: Historien om ett välförtjänt namn- Björn Inge, Historien om Guzzis klassiska Le Mans

    5/05 ClassicBike: Kulturjärnet, Gunnar Dackevall V11 Le Mans

    8/05 - Bike: En varm vind, Alan Cathcart Breva 1100

    1/08 - ClassicBike: Återseendet Gunnar Dackevall V7 Sport

    3/08 - Motorrad: Kluven och lycklig Bellagio

    3/08 - Motorrad: Njutning på hjul Norbert Kappes California Vintage, Triumph Rocket III Touring, Harley road king classic

    3/08– Mc-Nytt: Italienskt i norr, Fredrik Lundgren Moto Guzzi Club of Sweden på träff I Gällivare
Senast redigerad av 3 Nicke, redigerad totalt 30 gång.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

5/05 ClassicBike: Kulturjärnet, Gunnar Dackevall V11 Le Mans
Och det är ingen mindre än Bellezza själv som utgör artikeln :lol:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Självklart

Inlägg av Nicke »

Då passar ni ju som ler och långhalm...
Jag menar, när hon också är utvikningsflicka :wink:
Läste faktiskt reportaget och försökte utan framgång se om det framgick att det var din kära, eftersom du nämnt att hon varit med i ett reportage.

Det där är en tidning som varje Le Mans ägare måste ha i sin ägo med tanke på de två fina reportagen som länkar samman gamla godingar med nya dito...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

Ohh jaaa , vi gör oss bra på bild eller åtminstone hon :P
Jag minns att förvåningen var stor då jag fick hem blaskan , jag
trodde aldrig att det skulle bli så många bilder och ingående reportage.
Tyvärr så är en del felciterat.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Uppdatering uno

Inlägg av Nicke »

Listan med artiklar är nu uppdaterad med fem nya, gamla alster.
Ciao / Ne
tokker

Inlägg av tokker »

du hittade inget om en tysk rothmann sponsrat lemann II ?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Hmmm

Inlägg av Nicke »

Sorry, men nej, en sådan artikel skulle jag komma ihåg.

Man tycker ju att det borde gå att finna nå´n information på nätet, gäller bara att välja sökvillkåren med omsorg. Men jag ägnade en timme eller så åt det i julas utan någon framgång. :cry:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Men

Inlägg av Nicke »

Jag hittade däremot en man med samma namn som du söker, han hade skrivit artiklar i Tyska MC-tidningar, men den tråden tog mig aldrig fram till någon Le Mans II:a.
Ciao / Ne
tokker

Inlägg av tokker »

jo har oxå hittat han men tydligen inte samma snubbe har även hittat en i usa med det namnet. jag hittar inte mycket om superbike på 80 talet på internät fast någon dag ska jag lyckas :lol: det jo roligt att veta om min lemann är äkta vara men mycket tyder på det sant. tyvär inte så bra på dator så vet inte riktigt hur man ska söka kan bara typ skriva "superbike" ja du förstår.hur man gör avancerat sökning är en by i rysland för mej
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Farmors garderob

Inlägg av Nicke »

Tänk vilken känslostorm som vaknar till liv när man läser artiklar i Mc-tidningar som skrevs när man var i de sköna ungdomsåren...

När man väl bläddrar i tidningen är det som om det var igår man läste den senast. Nuförtiden kan jag kolla en halv film innan jag inser att jag sett den förut, varför är det så?

De artiklar som väcker starkaste känslorna hos mig är de där Le Mans II.:an testas, jag inser att det beror på att jag bestämde mig när jag läste att en sådan skall jag ha en vacker dag... Det ställer till lite bekymmer eftersom det idag är den modell av Le Mans:erna som jag är minst tänd på. Jag har ju en Mk III:a och räknar med att ha en Mk I:a just en sådan vacker dag.

:idea: För att serva våra klubbmedlemmar som inte har tillgång till läsningen tänker jag och Itobbe (typ Ipod) skapa en sida för er där vi låter er ta del av de vackra och känsloladdade artiklarna. Att läsa på skärmen kan ju aldrig jämföras med känslan att hålla i en tidning eller bok, åtminstone enligt mig som är född på predatorisk tid... men har man inte limpa får man vackert käka damsadel...:idea:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Uppdaterat again...

Inlägg av Nicke »

Ytterligare nio artiklar med Guzzifyllning finns nu inknölade i listan.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Som i förrgår...

Inlägg av Nicke »

Kolla in hur Teknikens Värld kunde se ut för femtiotvå år sedan.

Beskrivning av omslagsbilden:
"Omslagsbilden visar en dramatisk situation från hetsjakten på motorcykelracerbanan. Det är italienaren Enrico Lorenzetti som rusar ur en hårnålskurva tätt före Ken Kavanagh, båda på en Moto Guzzi. Foto: Eugen Beck"
Bilagor
Teknik på 50talet0,45.jpg
(186.97 KiB) Nerladdad 211 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Artikeltipset

Inlägg av Nicke »

En skön artikel about the green mean V8 :mrgreen: hittar ni här:

http://www.dpguzzi.com/guzziv8.htm

http://www.dpguzzi.com/images/guzziv8.jpg

Risig färg på nedanstående, men får gå ändå...

http://www.ozebook.com/mcnews/mgV8/MotoGuzziV8.htm
Ciao / Ne
Skriv svar