Mindre vore kanske mer...?

Tipsa om nyheter

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av Nicke »

Men den skulle ju ändå väga för mycket för skogen.

http://www.autoevolution.com/news/moto- ... 89492.html
Ciao / Ne
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av hassew »

Jo, men offroadhojar har väl aldrig varit tänkta för körning off the road. I varja fall var det länge sedan. Yamaha XT 500 exempelvis, var lätta och smidiga hojar, men speciellt bra i skogen var dom inte. Jag hade en några år på 70-talet.
Puttra lite på stigar möjligen.
Jag ägde en Suzuki DR 600 några år, och även med den fick man passa sig noga. Jag har för mig att den vägde in på 170 kg.
Fastnade man i nå´t surhål inne i skogen så var det inte kul.
Efter det så har ju segmentet offroad alltmer avlägsnat sig från off och mot road. Däremot så har många varit dugliga grusvägshojar.
Hur funkar 650 NTX:en på en norrländsk grusväg Nicke?
Jag har sett folk som kan (inte jag alltså), hantera ex Honda Africa Twin på grusväg som om dom deltog i Paris Dakar.
En så´n väger väl runt 220-230 kg. Så mycket sitter ju mellan öronen.
Quotan som jag har är en riktig klump, och bör behandlas med respekt på grus, men visst kan man åka på grustouring med behållning..
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av Nicke »

Näe, du har rätt i att man nog inte kan få till något som är optimalt i båda miljöerna.

650 Ntx:en är fin som snus på grus, man kan braka på i ohälsosamma hastigheter utan att märka det. I skogen på stigar och tallhedar kan man puttra fram på tomgångsvarv i promenadfart.
Men det märks att det är 165 torrkilon och en pryl hög som ett hus när man satt fast den i ett surhål. På Europavägen när man har bråttom blir den dock rätt tröttsam i längden.
Ciao / Ne
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av hassew »

.......eller man kan göra så här.
https://www.youtube.com/watch?v=X-XYmQ8xxzM
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av Nicke »

Han fläskar på rätt bra med lättviktarn...!

Så där ränner jag också omkring när andan faller på (fast utan att sätta ner fötterna då...) 8)

(Ett problem som jag har är att jag tyvärr är lite för rädd om min kära bella macchina. Det gör att vi inte vill testa var våra yttersta gränser går. Man borde äga en japanare...).
Ciao / Ne
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av hassew »

Ja jag har ibland funderat på att köpa en japansk stånka igen för att ha nå´t lite lättare att fara omkring på.
......... men det tar ju liksom emot att köpa nå´t som inte kommer ifrån Mandello. :wink: :wink:
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av DeThomaso »

Svälj förtreten och inhandla en gammal AfrikaTwin eller en Transalp. De har en av de bästa motorerna japsarna producerat, sett ur perspektivet hållbarhet. Jag har ägt en AfricaTwin och och har en transalp nu. De är väl inget att ta ut i endurospåret men annars duger båda till rätt mycket. De finns ju gott om grejer till båda då det producerats stora mängder av dem, speciellt transalpen. Billiga är de i underhåll och försäkring också. Ser man bara upp med bränslepumpen på afrikan och att den är bytt så är det bara att ösa på på grusvägarna.
Thomas
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av hassew »

Ja... livet vore onekligen enklare om man inte vore så insnöad på en märke.
Skulle man enbart handla med hjärnan så skulle man kanske agera annorlunda.
Nu handlar ju motorcykelägande inte i första hand om hjärna utan mera hjärta.
Annars håller jag med dig om Hondas V-motor. Brorsan har åkt Africa Twin i många år, och den motorn verkar vara i det närmaste skottsäker. Han har dock alltid med sig en extra bränlsepump.
Han har aldrig råkat ut för en krånglande pump, men är medveten om risken.
Africa Twin är visserligen lite lättare än Quotan, men fortfarande en respektingivande best
Hög, och ganska tung.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Mindre vore kanske mer...?

Inlägg av DeThomaso »

Jag låg på en mack vid E 6;an och bytte bränslepump på parkeringen. Orginalpumpen hade en förmåga att bränna kontakterna när det var för lite soppa i tanken. Men elektriska bränslepumpar har ju flera kända företag så det är ett måste att ha en reserv i topboxen. Utöver detta så är det bara att tuta och köra. Med continentals TKC 80 grusdäck på så glömmer man snabbt att det är en bjässe man styr. :D
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar