En uppgradering av koppling /Svänghjul

Tipsa om nyheter

Moderator: Moderatorer

Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

En uppgradering av koppling /Svänghjul

Inlägg av Racerstone »

Nu efter att jag har testat i c:a 100 mil så kan jag säga att en bättre uppgradering än ett ram-kit är svårt att göra på en halvgammal guzzi.
satsen består av Nytt svänghjul i ergal aluminium ,singel lamell i sintrad brons,
tryckplatta med solfjäder.Viktreducering c.a 4 kg.
Vad är då fördelarna ?
Sidokrafterna är helt borta vid stillastående och inte minst på en kurvig väg.
Förbättringen av väghållning är bättre än jag trodde precis som en D----- Ähum..
Det berömda skramlet på tomgång är borta ,Skönt...
bara ett jämt och fint tuffande och en tomgång som inte går upp och ned i varvet som tidigare.
Växlingen går smidigare och tystare tack vara att varvet går ner snabbare när man släpper gasen.
Vibrationerna är minimala tack vara en mycket välbalanserad enhet som inte går att få med originalet.
Vridmomentet känns bättre från låga varv och stillastående .
Man kan smyga igång lättare utan tjuvstopp och behöver inte "gasa igång" ett tungt svänghjul när man drar iväg.
Accet är naturligtvis mycket bättre det känns som minst 10Hk extra.
En mycket bra sak är att kopplingshandtaget blir mycket lättryckt och ännu bättre blir det med en konvertering till hydraulisk koppling istället för wire.
Jag har provat ett par lösningar,den bästa är en slavcylinder som sätts i wirefästet på växellådan .Fördelar: du slipper en ful kopplingsvire som kärvar efter ett tag,du får också en koppling som går så lätt att den går att manövrera med ett finger och en underbar progressiv verkan.

Priset på svänghjulsatsen har gått ner med ett par hundra euro sedan jag köpte min i december, Kolla hos Stein-dinse om du tänker köpa,Frågan är bara när och om de kan leverera, Det har varit trögt med leveranserna härifrån på sista tiden.
Bilderna är lånade från Mg cycle,De kan leverera omgående men priset blir tyvärr högre därifrån.
Mvh Björn i Växjö
Bilagor
Racerstone.JPG
Racerstone.JPG (98.13 KiB) Visad 1549 gånger
MG1096610.jpg
MG1096610.jpg (8.95 KiB) Visad 1575 gånger
MG1096620w.jpg
MG1096620w.jpg (56.22 KiB) Visad 1574 gånger