Vasaloppstråden

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Vasaloppstråden

Inlägg av GuzziKungen »

Eftersom det åligger mitt distrikt av rent geografiska skäl ,så tänkte jag kidnappa hit tråden av Nicke.
Här kan man komma med tipps på träning,boende och allmänna hurrarop :D
Hitintills är vi tre stycken tappra Guzziåkande vasaloppswannabe (åtminstone jag :mrgreen: )
Vi tappra är:
GuzziKungen
Nicke
Ani

Fyll på med namn , Tobbe t.e.x :wink:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Idag har jag passat på att förbereda mig inför den stundande utmaningen genom att åka den fyrtiosjunde upplagan av Dundret runt (mitt 18 varv). Som brukligt nöjde jag mig med 32 km varianten (finns även en på 50 km)
Denna gång hade jag förberett mig minutiöst genom att göra mig till ett med snön...

Jag är nämligen precis hemkommen från en fjällsäkerhetsvecka där jag började snölekandet med att bo i en Igloo som vi självklart först byggt. Morgonståndet falnade snabbt vid morgonpinkandet i minus 32 grader på Torneälven. Natten efter det sov jag i en bivack i en hängdriva på fjället ovan Nikkaluokta. Denna grävde vi på ny rekordtid och därför kunde vi unna oss att ge den en riktig lyxig komfort. Kvällen därpå badade vi bastu i Nikka och självklart rullade vi oss lustfyllt som glada uttrar i den sockerartade ljuva snön.

Se detta som ett träningstips i bästa välmening GK :mrgreen:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av GuzziKungen »

Mmmmm jag förstår.
Fast egentligen ingenting :mrgreen:
Själv så ror jag hem Vasan än så länge (1 mil om dagen stärker bröst,armar,ben och magen).
Men snart skall det inhandlas rullskidor och då skall det skottas mil (är tanken :roll: ).
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 aug 2009, 08:40
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99
Ort: Bunkeflostrand

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av ani »

+14 och blommande krokus idag. Får nog hålla mig till löpning/inlines till dess jag får tummarna ur att skaffa rullskidor (framåt hösten).
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Ja,ja, men gnäll bara inte om ni blir så här "buckliga" av allt rullande... :wink:
Bilagor
rullskidsfaror.jpg
rullskidsfaror.jpg (27.74 KiB) Visad 7683 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Eftersom man skall möta en kung med stöd av Dalkarlarna så gäller det att inte ligga på latsidan. Speciellt inte med tanke på att han redan trimmat och hållit på genom att skalat av typ 20kg de senaste åren.

I dag pumpade jag mig därför igenom kommunspårets 22km med skateutrustningen och stakning.
Det gick bättre än befarat, men tre varv ytterligare med enbart stakning skulle definitivt inte gått, åtminstone inte med gällande dagsform. En timme och 45 minuter som det tog visar också att tempot måste upp några snäpp.

Sedan utmaningen formulerades har jag själv täljt loss ca 4kg barlast, men ännu åtta ytterligare skall väck innan det blir dags för tuffare träning i höst.

Nå Duracellpojken, skall inte du också hänga på??
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av GuzziKungen »

Träningen har fått legat nere nu under min influensatid (s..tan vad dåligt jag mått) ,men till slutet av veckan
ska jag smyga igång igen.
Var och tittade på rullskidor i går ,måste säga att jag är villrådig inför ett köp.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Om du har inlines sedan tidigare kan jag rekommendera att du börjar med att köpa ett par ordentliga rullskids-/inlinesstavar och ger dig ut med dem.
Det blir iofs. mer skatingaktigt, men en djäkla bra träning för både muskulatur och pumpen. Stakningsträning kan man också få till rätt hyfsat på detta sätt, det är värre med diagonaltekniken.

Själv äger jag förutom några par inlines endast ett par gamla östtyska rullskidor i aluminium med litet framhjul i ett "spröt". Det blir lätt så när man har glidföre sex till sju månader om året... :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

GK. strunta i rullskidorna. Satsa på att lägga band på dig i stället...
Bilagor
Vasaloppskit.jpeg
(149.02 KiB) Nerladdad 119 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av GuzziKungen »

Nicke skrev:GK. strunta i rullskidorna. Satsa på att lägga band på dig i stället...
Hahahaha ,undrar ja vad dom skulle säga om man ställde upp med dessa fantastiska lagg :?: :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Så där, då var anmälningen gjord - point of no return m.a.o...

Men det är inte gratis att plåga sig, 1280 Kr för lite blåbärssoppa och en massa träningsvärk... F.n man skulle ju äga ett vasalopp!!

Självklart betalade jag ingen avbokningsförsäkring, det är för veklingar, right!

Adressen för er som vill haka på: http://www.vasaloppet.se/se/vasaloppet/start

Föreslår att vi sedan går ut i Mc-tidningarna och utmanar "atleterna" i övriga Mc-klubbar

(Tänk er att se "skäggen" med snor och blåbärssoppa både på väst och hårig pilsnerkula... :mrgreen: )
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Nu lite träningstips:

Jag har precis lagt upp finslipningsdelen av mitt träningsprogram inför loppet.

Det börjar direkt efter nyåret. (nyårslöfte ni vet...)
Jag börjar med fjorton dagars löpträning på ett sugande underlag (De sagolikt vackra stränderna vid Negombo på Sri Lanka).

Hemkommen därifrån ser jag till att ta ledigt resten av terminen för att kunna fortsätta finslipningen inför, och nedtrappningen efter loppet. Längtar redan till finslipningsperioden... 8)
Bilagor
strand-sri-lanka.jpg
strand-sri-lanka.jpg (142.34 KiB) Visad 7504 gånger
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 aug 2009, 08:40
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99
Ort: Bunkeflostrand

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av ani »

Stackare nummer 2 nu 1280 välskattade riksdaler fattigare.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av Nicke »

Well done!!

Då behöver jag inte känna mig ensam bland de 6094 andra "stollarna" som hittills anmält sig.

Jag fick bekräftelsen på att jag var med i rullorna i dag, Men alltså! Tionde startled, det går ju bara inte för en som blir som en målsökande missil så fort nummerlappen kommer på...

Btw. Vaknade nyss upp i soffhörnet med kramp i båda innerlåren. Sviterna efter lite dryga tre timmars cykelpass i eftermiddags.

Sällan har det varit så smärtsamt och ett så besvärligt projekt att ta sig ur soffan :wink: .
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ani
Guzzifantast
Inlägg: 73
Blev medlem: 17 aug 2009, 08:40
Mina motorcyklar: V11 Sport -01
Fazer 600 -99
Ort: Bunkeflostrand

Re: Vasaloppstråden

Inlägg av ani »

Nej, är nog läge att pricka in nåt lämpligt långlopp och ev våldgästa brorsan i Östersund för att förbättra startpositionen.

Här håller precis höstrapsen på att slå ut i blom(!) så det blir till att köra inlines (ev med stavar) fram till hösten när det inte känns fullt lika fel att åka (rull)skidor. :D
Skriv svar