Till topps!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Till topps!!

Inlägg av Nicke »

Bestefar.

Flyr ifrån packandet en liten stund.

I morgon skall jag och tre andra kvinnor ur arbetslaget :? göra Norge från fjäll till fjord.
Som barlast släpar vi med 41 niondeklassare.

Vi börjar morgonen med tåg upp till Riksgränsen. Därifrån vandrar vi neråt längs den gamla rallarleden till Katterat och vidare ner i Rombaksbotten. Där slår vi upp vår basecamp för lite vildmarksliv.

Torsdag morgon kommer en båt och hämtar upp oss för lite fjordkryssning med målet Narvik. På vägen kan vi bl.a studera en Tyska jagare som sticker upp ur fjorden och skäms i sin krossade sorgsenhet.

Väl i Narvik kommer vi bl.a att besöka krigsmuseet (http://www.warmuseum.no). Den nionde april var det en märkesdag då man uppmärksammade att det gått 70 år sedan ockupationen av landet.

Som Norrmännen säger när man för frågan på tal: "Tyskarna har vi förlåtit, med svenskarna är det lite värre..."

Vill ni läsa en utmärkt bok som berättar om bl.a. vår roll under kriget och mycket annat intressant som man inte visste så mycket om så kan jag varmt rekommendera "Slaget om Nordkalotten" av den Piteboende Lars Gyllenhaal (Jodå, släkt med Jake, Maggie mfl. skådespelare).
Den finns på pocket, perfekt i hängmattan..

Nåväl, sent om torsdagen landar tåget hemmavid igen.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Till topps!!

Inlägg av GuzziKungen »

Låter som ett riktigt kul äventyr :D
Du glömmer väl inte NTX´n :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Re: Till topps!!

Inlägg av Tina »

Ha en trevlig tur och tappa inte bort några elever på vägen :wink: :lol: :lol:
Tina
Fd Redattrice di Giornale
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Till topps!!

Inlägg av Nicke »

Summit to sea!!

Hemma igen efter en härlig tur. Riktningen var väl vald.

Vi startade med snöplumsning i Riksgränsen och vandrade den gamla rallarleden ner mot sommargrönskan i Rombak. En riktigt skön vistelse vid kanten av Atlanten.
Under vår båtfärd in till Narvik fick vi också se en flock Delfiner (Öresvin) på nära håll.

Om vi hade med oss alla elever hem igen? Ett visst svinn må man alltid räkna med :wink:

Härlig var det också att återupptäcka civilisationen i Narvik. Med det menar jag självklart den California Sport Special som muntert brummade upp för en backe i staden.
Ciao / Ne
Skriv svar