Splint när det slår slint....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Splint när det slår slint....

Inlägg av Nicke »

Nu närmar sig ännu en kursvecka i Kiruna sitt slut.

Jag har lärt mig en massa som jag hoppas slippa använda i framtiden, under kursen "Första hjälpen i terräng".

Gissa om vi har spjälkat varandra ute i snödrivorna, alltmedan vi eldat friskt med marschaller under Nissan Patrolen för att hålla oljan i någotsånär smörjande skick.

Alla dessa övningar får en att fundera på om man verkligen skall hålla på med att njuta fart på skidor och få hjul...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Splint när det slår slint....

Inlägg av Nicke »

Hej.

Nu är jag då diplomerad från SLAO i konsten att reponera brott på alla tänkliga kroppsdelar genom LABCDE & HLR mm i terräng. Ramar kunde jag rikta sedan tidigare så nu kan "Vägens riddare " än mer stå till tjänst för olyckliga behövande...

Får ni möjlighet att gå en sådan utbildning kan jag varmt rekommendera den!
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Splint när det slår slint....

Inlägg av GuzziKungen »

Låter gott , jag har gått LABC.
Men det var för två år sedan ,lite kunskapspåfyllnad skulle inte sitta fel.
Sist till synes så gäller regeln
-Gör något ,allt är bättre än ingenting alls (gäller andningsstillestånd ,blödning som exempel)
Däremot att flytta på en eventuell nackskadad person som andas kan vara vådligt.
Min förhoppning är att slippa utöva kunskaperna ,för att förebygga så känns vidareutbildning
av mc-förare helt i linje med mitt tänk.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Skriv svar