Sida 1 av 2

Knuffare sökes!

Postat: 01 aug 2014, 19:47
av Nicke
Snart tid att röra sig mot norr.
Vart är du adju-tanten? ;-)

Dagen innan jag skulle till Stockholm och sedan vidare till Prag, tog jag mig i kragen och gjorde en mekanisk operation av rätt enkel natur som jag i sanningens namn egentligen inte trodde skulle kunna avhjälpa mina problem med kallstarter.

Gissa om lyckan var stor när operationen genast belönades med en hoj som nu startar i ett huj. Då frestande jag att pröva om den också skulle starta och gå med den sedan i höstas icke alls fungerande My16-ECU:n.

Jo, ta mig tusan! Den inte bara startade, nu går den som aldrig förr, med stabil tomgång och allt. Vilken superutdelning för en timmes enkelt jobb! Vad gjorde jag då? Det kommer ni att kunna läsa om i nästa Giornale.

Av detta hoppas jag dra en lärdom att alltid testa de enkla, elementär fixen, innan jag dyker in i mer komplexa funderingar och förklaringar.

Re: Knuffare sökes!

Postat: 01 aug 2014, 20:03
av Nicke
Kom gärna med en gissning kring vilket problemet var och vad jag gjorde för att fixa det.

Re: Knuffare sökes!

Postat: 05 aug 2014, 07:41
av Tobbe
Nya Iridiumstift?

Re: Knuffare sökes!

Postat: 05 aug 2014, 12:37
av Nicke
Bra förslag Tobbe!

Kan erkänna att jag utifrån tidigare erfarenheter själv trodde hårt på stift-teorin även denna gång. Lärde mig också en massa nytt om stift och att jag levt i felaktig villfarelse (virr!). Viste ni att NGK har bakvänd vårmetalsskala?! Ett stift med lägre siffra leder alltså bort värme bättre!! Min världsbild vacklade en smula för ett tag...

Men nä Tobbe! Jag bytte stift och fick faktiskt igång hojen direkt, men kallstartsproblem och diverse avgasskjut vid dessa fortsatte även efter det i nästan samma omfattning.

Fortsätt gissa!

Läs mer om sparkpluggarna: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... uff-miljo/

Re: Knuffare sökes!

Postat: 05 aug 2014, 12:49
av Tobbe
Tjuvluft?

Re: Knuffare sökes!

Postat: 05 aug 2014, 15:50
av Nicke
Ännu en bra gissning Tobbe, men mina "nya" gummin, hämtade i Bergamo, Italien gör jobbet ännu, utan minsta läcka.

Tredje gissningen gilt?!

Re: Knuffare sökes!

Postat: 06 aug 2014, 08:20
av Jari
Nu måste jag börja motionera på annat sätt :? :?

Re: Knuffare sökes!

Postat: 06 aug 2014, 09:00
av Nicke
Nog kan jag se till att ordna så att du kan hålla dig fit och mig med whiskey... Var bara lugn! :-)

Re: Knuffare sökes!

Postat: 06 aug 2014, 14:24
av ekoxen
Filade brytarspetsarna? :mrgreen:

Justerade by-passluften?

Re: Knuffare sökes!

Postat: 06 aug 2014, 16:18
av DeThomaso
Justerade synvinkeln något ? ;-)

Re: Knuffare sökes!

Postat: 06 aug 2014, 20:11
av MAGNUSDO
Det fanns fler som blev tvungna att ställa upp på knuff o knallträffen t.e.x. jag.
Magnus

Re: Knuffare sökes!

Postat: 07 aug 2014, 06:26
av Nicke
Näe, tusan oxå, inte heller det fungerar... Kom med fler tips. :-/

Haha, näe det var faktiskt något annat basalt ingrepp som gjorde susen. Njuter frukterna just nu då jag brakar fram genom Sveriges inland, på väg hem efter snart en hel månads driveabout.

Kan inte hitta orden riktigt som beskriver skillnaden hur den går nu med My16ECU;n.
Den har ju alltid dragit på genom varvräknaren som en furie, men på något sätt känns den ännu råare i gången nu.
Förutom stabil tomgång känns det som att den på något sätt går lite "lättare".
Antar att Centauroboxens mappning inte var helt i fas med öppningstiderna på Daytonans vassare kam.

Ligger just nu i tältet i trakterna av Ånge, lyssnar på morgonfåglarna och ser fram mot en skön dags liggande längs böljande asfalt."

Någon som vill komma med ut och leka? :-)"


Bortse från nedanstående fråga som jag ej når ner till på dumfånen... >:)




Någonstans som vilsekomna med ut och leka? :-)

Re: Knuffare sökes!

Postat: 07 aug 2014, 09:31
av geguzzi
ahh ha du fick fast den lösa skruven var det var den satt lös...LOL :mrgreen:

kanske byte till ett nytt battéri de vill spöka om man inte har under hållt de, eller tog bort luftfilter

geguzzi
Nicke skrev:Snart tid att röra sig mot norr.
Vart är du adju-tanten? ;-)

Dagen innan jag skulle till Stockholm och sedan vidare till Prag, tog jag mig i kragen och gjorde en mekanisk operation av rätt enkel natur som jag i sanningens namn egentligen inte trodde skulle kunna avhjälpa mina problem med kallstarter.

Gissa om lyckan var stor när operationen genast belönades med en hoj som nu startar i ett huj. Då frestande jag att pröva om den också skulle starta och gå med den sedan i höstas icke alls fungerande My16-ECU:n.

Jo, ta mig tusan! Den inte bara startade, nu går den som aldrig förr, med stabil tomgång och allt. Vilken superutdelning för en timmes enkelt jobb! Vad gjorde jag då? Det kommer ni att kunna läsa om i nästa Giornale.

Av detta hoppas jag dra en lärdom att alltid testa de enkla, elementär fixen, innan jag dyker in i mer komplexa funderingar och förklaringar.

Re: Knuffare sökes!

Postat: 07 aug 2014, 12:18
av Tobbe
Nu e vi nyfikna, Nicke :?

Re: Knuffare sökes!

Postat: 07 aug 2014, 17:53
av Jari
Jag vet svaret, men säger inget :lol: