Knuffare sökes!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Snart tid att röra sig mot norr.
Vart är du adju-tanten? ;-)

Dagen innan jag skulle till Stockholm och sedan vidare till Prag, tog jag mig i kragen och gjorde en mekanisk operation av rätt enkel natur som jag i sanningens namn egentligen inte trodde skulle kunna avhjälpa mina problem med kallstarter.

Gissa om lyckan var stor när operationen genast belönades med en hoj som nu startar i ett huj. Då frestande jag att pröva om den också skulle starta och gå med den sedan i höstas icke alls fungerande My16-ECU:n.

Jo, ta mig tusan! Den inte bara startade, nu går den som aldrig förr, med stabil tomgång och allt. Vilken superutdelning för en timmes enkelt jobb! Vad gjorde jag då? Det kommer ni att kunna läsa om i nästa Giornale.

Av detta hoppas jag dra en lärdom att alltid testa de enkla, elementär fixen, innan jag dyker in i mer komplexa funderingar och förklaringar.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Kom gärna med en gissning kring vilket problemet var och vad jag gjorde för att fixa det.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Tobbe »

Nya Iridiumstift?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Bra förslag Tobbe!

Kan erkänna att jag utifrån tidigare erfarenheter själv trodde hårt på stift-teorin även denna gång. Lärde mig också en massa nytt om stift och att jag levt i felaktig villfarelse (virr!). Viste ni att NGK har bakvänd vårmetalsskala?! Ett stift med lägre siffra leder alltså bort värme bättre!! Min världsbild vacklade en smula för ett tag...

Men nä Tobbe! Jag bytte stift och fick faktiskt igång hojen direkt, men kallstartsproblem och diverse avgasskjut vid dessa fortsatte även efter det i nästan samma omfattning.

Fortsätt gissa!

Läs mer om sparkpluggarna: http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... uff-miljo/
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Tobbe »

Tjuvluft?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Ännu en bra gissning Tobbe, men mina "nya" gummin, hämtade i Bergamo, Italien gör jobbet ännu, utan minsta läcka.

Tredje gissningen gilt?!
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Jari »

Nu måste jag börja motionera på annat sätt :? :?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Nog kan jag se till att ordna så att du kan hålla dig fit och mig med whiskey... Var bara lugn! :-)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av ekoxen »

Filade brytarspetsarna? :mrgreen:

Justerade by-passluften?
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av DeThomaso »

Justerade synvinkeln något ? ;-)
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
MAGNUSDO
Distriktsombud 9 (Mälardalen)
Inlägg: 166
Blev medlem: 12 aug 2008, 08:51
Mina motorcyklar: V 1100 CALIFONIA EV
En halv Stornello
Det här nu blivit en hel.

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av MAGNUSDO »

Det fanns fler som blev tvungna att ställa upp på knuff o knallträffen t.e.x. jag.
Magnus
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Nicke »

Näe, tusan oxå, inte heller det fungerar... Kom med fler tips. :-/

Haha, näe det var faktiskt något annat basalt ingrepp som gjorde susen. Njuter frukterna just nu då jag brakar fram genom Sveriges inland, på väg hem efter snart en hel månads driveabout.

Kan inte hitta orden riktigt som beskriver skillnaden hur den går nu med My16ECU;n.
Den har ju alltid dragit på genom varvräknaren som en furie, men på något sätt känns den ännu råare i gången nu.
Förutom stabil tomgång känns det som att den på något sätt går lite "lättare".
Antar att Centauroboxens mappning inte var helt i fas med öppningstiderna på Daytonans vassare kam.

Ligger just nu i tältet i trakterna av Ånge, lyssnar på morgonfåglarna och ser fram mot en skön dags liggande längs böljande asfalt."

Någon som vill komma med ut och leka? :-)"


Bortse från nedanstående fråga som jag ej når ner till på dumfånen... >:)




Någonstans som vilsekomna med ut och leka? :-)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av geguzzi »

ahh ha du fick fast den lösa skruven var det var den satt lös...LOL :mrgreen:

kanske byte till ett nytt battéri de vill spöka om man inte har under hållt de, eller tog bort luftfilter

geguzzi
Nicke skrev:Snart tid att röra sig mot norr.
Vart är du adju-tanten? ;-)

Dagen innan jag skulle till Stockholm och sedan vidare till Prag, tog jag mig i kragen och gjorde en mekanisk operation av rätt enkel natur som jag i sanningens namn egentligen inte trodde skulle kunna avhjälpa mina problem med kallstarter.

Gissa om lyckan var stor när operationen genast belönades med en hoj som nu startar i ett huj. Då frestande jag att pröva om den också skulle starta och gå med den sedan i höstas icke alls fungerande My16-ECU:n.

Jo, ta mig tusan! Den inte bara startade, nu går den som aldrig förr, med stabil tomgång och allt. Vilken superutdelning för en timmes enkelt jobb! Vad gjorde jag då? Det kommer ni att kunna läsa om i nästa Giornale.

Av detta hoppas jag dra en lärdom att alltid testa de enkla, elementär fixen, innan jag dyker in i mer komplexa funderingar och förklaringar.
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Tobbe »

Nu e vi nyfikna, Nicke :?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: Knuffare sökes!

Inlägg av Jari »

Jag vet svaret, men säger inget :lol:
Skriv svar