Breva 1100 går inte runt vid låg temperatur.

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Blacken
UppKomling
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Breva 06.
Suzuki gsx 1100G

Breva 1100 går inte runt vid låg temperatur.

Inlägg av Blacken »

Tjaba är ny här på Forumet, har några frågor om det går bra att ställa dom här? Min 06 breva, 1100 motorn går ej runt vid låg temperatur, man trycker på start och det bara fräser lite diskret om startreläet några sekunder, om man försöker att snurra på spisen med hjälp av bakhjulet, så är det samma sak, tvärstopp. Den gick hur bra som helst i höstas när den ställdes in i sitt garage, som håller en ca: 3-5 grader om vintern, min andra knarr (gsx 1100g) startar utan prut när man provar. även grannens knarr (Honda Rebel 500) startar utan mankemang vid samma temperatur. Vad kan ha hänt? diggar knarren, men hur är det med kvalituttan på dom?
Guzzi
Guzzifantast

Re: Breva 1100 går inte runt vid låg temperatur.

Inlägg av Guzzi »

Välkommen till forumet!

Jag kan inte påstå att jag har ett bra svar på din fråga, men hade det varit jag som råkat ut för det så skulle jag börjat med att följa strömmen från batteriet fram till startmotorn. Det du beskriver är ungefär att allt fungerar men du får inte fram kräm så det räcker. Oxid/okontakt någonstans längs vägen är huvudmisstänkt Nr 1 i min värld.

Nr 2 är att kolla upp reläet och hur strömmen beter sig den vägen. Själv hade jag isär ett relä i våras som bara var en grön klump. Blev mycket bättre efter lite elektronikrengöring. Kan starkt rekommendera Mekonomens egna Promeister vad det gäller elektronikrengöring och kontaktspray. (Rekommendationerna kommer från Citroenakuten och maken till snåla och duktiga tekniknördar får man leta efter.)

Nr 3 är att ta en titt på startmotorn. Det är fler än en startmotor som jag rivit isär på mina 25 år i Guzzi-sadeln. Många gånger så räcker det bra att riva isär och göra rent.
Moto Guzzi V1000 Convert -75
Honda GL1200 -87
Citroen C5, 3,0 V6 automat Exclusive
Citroen C5, 2,0 Break
Fiat Barchetta
Fram King Clipper
Crescent Compact
Blacken
UppKomling
Suzuki gsx 1100G

Inlägg av Blacken »

Tack fär ett snabbt svar,tack för tipsen, men man kan inte ens får runt motorn om man lägger i en växel (oavsett vilken) och försöker att veva runt den, det är tvärstopp helt enkelt. Kan det vara oljerelaterat? eller har det hänt att den helt enkelt bara pajar, utan speciell orsak annat än för mycket stillastående under lång tid och kalla temperaturer?
Jul å nytt år på hela ligan i efterskott :D
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

Hej

vanligt fel på Breva-Norge dra en egen startknapp till startmotor med en säkring, de är felbyggada de tappar ström på vägen kan start alltid men så helt plötslig vill de inte, många har försök hitta vad det är men inte lyckas

geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Användarvisningsbild
kalleguzzi
Guzzifantast
Mina motorcyklar: 850 T3 med sidovagn
California 2

Inlägg av kalleguzzi »

Elektroniken suger litet ström ur batteriet om den stannar långt tied.
Ladda först batteriet!

Hälsn. Kalle
Blacken
UppKomling
Suzuki gsx 1100G

Inlägg av Blacken »

Tack för alla svar, :D har en c tech laddare på vinterhalvåret, så ström finns det, men har nog löst "problemet" det verkar vara kyla, när det bidde varmare nu, så startade "Bettan" som hon skulle, men tack för alla tips, ska gå över elsystemet och glutta på vad som mankerar. Vars kan man få tag i ett begripligt elschema till den? och en verkstadshandbok?
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada, Norge GTX 1200 och nu Stelvio NTX

Inlägg av geguzzi »

Hej

Här har du allt du behöver i PDF till Guzzi

Guzzitek
https://www.guzzitek.org/gb/schemas_electriques_gb.htm

geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Blacken
UppKomling
Suzuki gsx 1100G

Inlägg av Blacken »

Bock å tack för det. :D
Skriv svar