Kontakter för historisk forskning?

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Kontakter för historisk forskning?

Inlägg av Peter »

Om jag nu vill återställa min blåa "pärla" till orginalskick så undrar man vad detta skick bestod av. På höstens träff i Kisa blev jag varse at vår generalagent målade om maskinerna i gult (!). Men om min var direktimporterad så stämmer ju inte det. etc. Och sådant borde man kunna lura ut via ramnummer och fabrikskontakter etc.

Så har någon av er en adress eller kontakt att prata med om sådana frågor?

Jag skulle gärna oxå få kontakt med Janne Leek - maskinens första ägare. Men den adressen skyltas det ju inte med (och bör kanske inte skrivas ut på detta forum heller). Men antingen kan den som har adressen få förmedla en kontaktförfrågan (som jag totar ihop - så får vi se om Janne svarar) eller så kan info lämnas med ett 'privat' meddelande direkt till mig...

/Peter
Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?

Re: Kontakter för historisk forskning?

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej borde inte vara så svårt att få tag i honom han jobbar ju för Svenska. Motorad.se :lol:
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
per-erik
Guzzifantast

Inlägg av per-erik »

Hej Peter!
Du får väl skrapa lite på färglagren,tex.under tanken,så ser du väl vad begynnelsefärgen var.
Om det är den cykeln,som Jannes ex övertog efter splitten så har jag ett svagt minne av att den var limegrön.Hon hade startproblem inför nationsparaden på FIMrallyt i Österrike.1974 tror jag det var.
Hälsningar
per-erik
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

"Now we're talking"!!

Japp - jag köpte den av Marianne, och bland det första jag fick göra var att byta startmotor och startkrans. Men då var den röd med ett svart fält mitt på, lite LeMans-inspirerat.
Och dessutom har tanken "Moto Guzzi" i form av metallemblem, inte de klistermärken som tidigare modeller hade. Och den är reggad i sverige som en -74 och de var inte gröna...
Men Marianne nämnde att den gått omkull i alperna någon gång, och man kan ju tänka sig att den fick en ny tank där. Skall nog skrapa lite försiktigt på baksidan på någon sidokåpa istället...
...och ta kontakt med Marianne också.

/Peter
Mats A
Nykomling

Inlägg av Mats A »

Hej!
Ursäkta mig om jag halkar in här på ett bananskal, men stämmer det att det är hojen på den lilla bilden intill ditt namn som du funderar på att bygga tillbaka till originalskick? Och tänker du i så fall skippa den stora kåpan man kan ana på bilden? I så fall anmäler jag på stående fot mitt intresse för att överta kåpan (mot viss ersättning, naturligtvis)!
Jag kan lova att den skulle komma till ett gott hem, jag har på något vis snöat in på det där med gamla mc-tillbehör och har dels fått tag på gamla packväskor i glasfiber från både engelska Craven och danska Gösta Jensen, dels en mer sportinspirerad kåpa från Göteborgs-firman Masseck. Men en rejäl touringkåpa från när det begav sig saknar jag fortfarande, och om jag tolkar bilden rätt skulle kåpan från din hoj sitta som en smäck på min gamla 850-T3...
Om jag har förstått saken rätt är just den kåpan dessutom litet historiskt intressant eftersom det, enligt legenden, var just det exemplaret som Staffan Larsson i Malung (Stalama) använde som förlaga till sin första touringkåpa "Highway" - rätta mig om jag har fel!
Hälsningar, Mats A (matsotandreasson@hotmail.com).
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

...men stämmer det att det är hojen på den lilla bilden intill ditt namn som du funderar på att bygga tillbaka till originalskick? Och tänker du i så fall skippa den stora kåpan man kan ana på bilden?
På A svara vi "Ja", men på B svarar vi "troligen inte".
..., enligt legenden, var just det exemplaret som Staffan Larsson i Malung (Stalama) använde som förlaga till sin första touringkåpa "Highway"...
Ny blir jag nyfiken - vilken legend, och vad har du för kul fakta/kuriosa att förtälja om all detta (legenden, kåpan, maskinen...)

Nåväl - om (snarare när) jag renoverar tillbaka så kommer jag att vilja ha en något modernare maskin att rassla runt på - samtidigt som jag har blivit rätt fäst i utseendet och känslan i den jag har. Den enkla vägen ut vore alltså att nosa upp en LeMan-x för ett lämpligt värde på x och plocka på kåpa och sadelparti - eller börja om med ännu nyare material...

Detta hindrar inte att man kan gjuta av den befintliga kåpan (att diskutera hur/när...), och skulle någon gilla sadelpartiet så har jag kvar formen jag gjorde samt ytterligare en "reserv" som jag tillverkade samtidigt.

Ska se om jag kan få till någon snygg bild och posta till vår web-mästare...

/Peter
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag tittade i Galleriet efter lite större bilder på din hoj Peter, men det fanns ju inga :(

Bild

Man blir ju nyfiken!
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125

Inlägg av Peter »

Okej-okej-okej....

Nu har jag hittat igen bilden, skalat om den så att den ryms här.
BlueGuzzi.gif
BlueGuzzi.gif (139.25 KiB) Visad 4015 gånger
...och lite mer bakifrån i ett mörkt hörn i pannrummet, nödtorftigt påklädd... (nada avgassystem)
Guzzi_back.gif
Guzzi_back.gif (77.4 KiB) Visad 4014 gånger
Kan bara konstatera att bilderna blev rätt kassa efter omskalning och konvertering till gif. Ska maila orginalen till Tobbe med lite info för arkivet, så får han trixa lite om det behövs.

/Peter
Skriv svar