Farthållare
Moderator: Moderatorer
- Raz
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023 - Ort: Brottby
Farthållare
Jag funtar på en farthållare (you know, global warming, fart control) men jag hittar ingen speciellt lättillgänglig.
Danska Pacekeeper http://pacekeeper.dk/ kostar typ 1600 svenska kronor. Lite saftigt tycker jag och jag hittar ingen återförsäljare.
Jänkarnas Throttlemeister http://www.throttlemeister.com/ kostar bara hälften (men det kan ju tillkomma skatter och tull och en massa frakt) och även där verkar det dåligt med återförsäljare som kan skicka till Sverige.
Bortsett från priset så gillar jag den danska bättre. Nån som har nåt tips?
Danska Pacekeeper http://pacekeeper.dk/ kostar typ 1600 svenska kronor. Lite saftigt tycker jag och jag hittar ingen återförsäljare.
Jänkarnas Throttlemeister http://www.throttlemeister.com/ kostar bara hälften (men det kan ju tillkomma skatter och tull och en massa frakt) och även där verkar det dåligt med återförsäljare som kan skicka till Sverige.
Bortsett från priset så gillar jag den danska bättre. Nån som har nåt tips?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- Nicke
- Il presidente, do 13 (Norrland)
- Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
- Kontakt:
Re: Farthållare
Billigare variant är "Speedfreak" by Mac Gyver. En rulle i snygg silverfärg räcker nästan en hel säsong... 
Ciao / Ne
- Raz
- GuzziFanatisk
Jo jag har försökt mig på en cool variant byggd av en o-ring och ett skosnöre. Men o-ringen höll inte måttet. För dålig friktion och för kort livslängdNicke skrev:Billigare variant är "Speedfreak" by Mac Gyver. En rulle i snygg silverfärg räcker nästan en hel säsong...
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
tokker
finns där inga riktiga universal farthållare typ sån som sitter fabriksmonterad på HD. dom andra verkar mest som halvmesyr lösningar o funkar inte med värmehandtag
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Det finns ett litet problem med farthållare, semestergas och vad nu det kära barnet har för tillmälen, som kan sammanfattas som risken att hojen fortsätter att köra även om föraren inte längre sitter kvar.......
Tycker du att det är för jobigt att hålla i gashandtaget en längre tid är det antagligen för att du inte slappnar av tillräckligt. Det krävs inte mycket kraft, men många håller i för gud och fosterland. Det behövs inte, och är bara tröttsamt.
Vill du ha hjälp i alla fall, finns det en liten grunka som kläms fast på handtaget som tillåter att man kan hålla gasen med handflatan.

Throttle Aid.
Tycker du att det är för jobigt att hålla i gashandtaget en längre tid är det antagligen för att du inte slappnar av tillräckligt. Det krävs inte mycket kraft, men många håller i för gud och fosterland. Det behövs inte, och är bara tröttsamt.
Vill du ha hjälp i alla fall, finns det en liten grunka som kläms fast på handtaget som tillåter att man kan hålla gasen med handflatan.

Throttle Aid.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Trottle Aid även kallad PRO-greppet-ah skrev:Det finns ett litet problem med farthållare, semestergas och vad nu det kära barnet har för tillmälen, som kan sammanfattas som risken att hojen fortsätter att köra även om föraren inte längre sitter kvar.......![]()
Throttle Aid.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
- Raz
- GuzziFanatisk
Jo, det kan ju kännas lite okontrollerat att sitta där på marken och se hojen glatt köra vidare tills den råkar kollidera med något. Man får väl kombinera det med dödmansgrepp från en båt
Visst är det mycket vanesak. I helgen åkte jag 25-30 mil och tillbaka (P-Floyd!!) utan några problem. Men det gäller att ta tillvara tillfällena att skaka av handen.
Jag provade regsställstricket för första gången också, med förutsett resultat: eftersom jag hade stället på mig redan från start så kom det inte en droppe regn på hela resan
Jag gillar inte throttle aid. Kan inte riktigt peka på varför, men det kanske har något med smeknamnet att göra
Men jag har aldrig lyckats testa den. Jag försökte prova min mosters en gång men det var alldeles för stor diameter för mina Daytonahandtag. Ibland undrar jag om just mina tunna handtag är källa till kramp. Eller om man helt enkelt ska skicka på lite klistervalla på insidan av handsken 
Visst är det mycket vanesak. I helgen åkte jag 25-30 mil och tillbaka (P-Floyd!!) utan några problem. Men det gäller att ta tillvara tillfällena att skaka av handen.
Jag provade regsställstricket för första gången också, med förutsett resultat: eftersom jag hade stället på mig redan från start så kom det inte en droppe regn på hela resan
Jag gillar inte throttle aid. Kan inte riktigt peka på varför, men det kanske har något med smeknamnet att göra
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
tokker
en riktig farthållare stängs av när du bromser eller kopplar ut hade det på ultran det var helt kanon vid typ autobahn körning. förut fanns sådana universal att köpa till bil men har inte set sådana på åratal
- Raz
- GuzziFanatisk
Det vore busenkelt (för tillverkaren) att implementera farthållare på de nya hojarna som har stegmotor till spjällen. Det blir ju helt och hållet i mjukvara. Men det dröjer nog innan det kommer en MyECU för Norge...
Guldvingar och dylika pjäser har väl riktig farthållare? BMW?
Guldvingar och dylika pjäser har väl riktig farthållare? BMW?
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
- -ah
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Det gör inte jag heller, men har både köpt och testat den. En gång. Höll på att krossa den container grannen hade ställd upp på gatan för tillfället.Raz skrev:
Ingenting för stadskörning! Heller. Men det lär finnas många som uppskattar den. Finns f.ö. att köpa under annat namn - för tillfället bortglömd - om "Aid" är det avskräckande namnet.
Men jag klarar å andra sidan 8-10 timmars körning utan problem, numera. Avslappning är nyckeln. Somna dock inte i sadeln.
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64 - Ort: Gammelbo
Men Raz, om man inte orkar gasa, är man inte för otränad för att köra hoj då, eller
Jag som alltid trott att "gasa" är själva vitsen med hojåka
Jag som alltid trott att "gasa" är själva vitsen med hojåka
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Ni som diskuterar detta, har inte ni insprutningshojar? Menar ni att de där trottlarna är så tröga, att man ska behöva sådana här grejor?
Jag kan intyga att det kan vara fruktansvärt tungt att gasa två stycken 40 mm del'Ortho, men jag har märkt att det spelar stor betydelse vilken sorts vantar man har på sig. Om vantarna har dålig friktion mot rullen måste man klämma åt för kung och fosterland. Det får även den negativa effekten att vibrationer letar sig upp i händerna så att högerarmen är helt bortdomnad efter någon timma. Om vantarna har vettigt friktion försvinner problemet nästan helt. Mina två olika vantar är som dag och natt när det gäller detta. Det konstiga är att man inte direkt kan se någon skillnad på dem. Båda är liksom bara läder. De som har tjockare foder fungerar sämst, friktionsmässigt.
Jag har några förenklade förgasarlock som ska ge både kortare och lättare gas. Jag har dock inte monterat dem, de följde med när jag köpte hojen. Om era gashandtag är så tröga att det känns problematiskt kanske ni kan byta returfjädrar till något mjukare. Fjädern är säkert överdimensionerad för att garanterat dra tillbaka en gaswire som inte blivit smort på 10 år eller så.
Jag kan intyga att det kan vara fruktansvärt tungt att gasa två stycken 40 mm del'Ortho, men jag har märkt att det spelar stor betydelse vilken sorts vantar man har på sig. Om vantarna har dålig friktion mot rullen måste man klämma åt för kung och fosterland. Det får även den negativa effekten att vibrationer letar sig upp i händerna så att högerarmen är helt bortdomnad efter någon timma. Om vantarna har vettigt friktion försvinner problemet nästan helt. Mina två olika vantar är som dag och natt när det gäller detta. Det konstiga är att man inte direkt kan se någon skillnad på dem. Båda är liksom bara läder. De som har tjockare foder fungerar sämst, friktionsmässigt.
Jag har några förenklade förgasarlock som ska ge både kortare och lättare gas. Jag har dock inte monterat dem, de följde med när jag köpte hojen. Om era gashandtag är så tröga att det känns problematiskt kanske ni kan byta returfjädrar till något mjukare. Fjädern är säkert överdimensionerad för att garanterat dra tillbaka en gaswire som inte blivit smort på 10 år eller så.
- Raz
- GuzziFanatisk
Ja, jo, nä, det är inte särskilt viktigt. Jag tänker i alla fall inte betala 1600 kronor för det. Och visst är insprutningshojarna mycket lättare än gamla förknasarhojar. Jag körde en LM4 eller 5 eller nåt (1000 kubik iaf) från Norduppland till Göteborg ToR en gång i tiden, fullständigt otränad i alla motorcykelmuskler. DET var jobbigt. Men man ska veta vad man gör om man byter till klenare fjädrar. Nedisning kan väl uppstå även vid många plusgrader och en hängd gas kan överraska den vanaste förare i ett par sekunder för lång tid för att det ska vara hälsosamt för omgivningen. Helst ska man väl ha returvajrar, då måste väl fjädrarna kunna vara riktigt klena?!
Det där med handskar håller jag med om, jag har ett par gamla jättetunna som jag alltid använder och så har jag en tre-fyra nyare par som jag köpt och sedan dissat för de är så mycket jobbigare. Kanske blir de bättre om man "sliter in dem" men det orkar man ju inte hålla på med. Kanske borde använda dem till vedhuggning ett par gånger så blir de inslitna. Måste bara köpa en stuga med vedeldning först
Det där med handskar håller jag med om, jag har ett par gamla jättetunna som jag alltid använder och så har jag en tre-fyra nyare par som jag köpt och sedan dissat för de är så mycket jobbigare. Kanske blir de bättre om man "sliter in dem" men det orkar man ju inte hålla på med. Kanske borde använda dem till vedhuggning ett par gånger så blir de inslitna. Måste bara köpa en stuga med vedeldning först
Alive and ticking
The world is my dyno!
Alive and ticking
The world is my dyno!
-
tokker
ni som tål gassa huuuur länge som helst har nock inte haft förmån att prova o köra med denna lyx det verkligen bekvämt. jo bmw har oxå farthållare
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Ja, det är klart. Nedisning (inne i spjället alltså) kan säkert ske vid en del plusgrader. Detta pga temperatursänkningen precis när luften passerar butterflyen med hög hastighet. Tänkte inte på det...
Cruise-control är säkert trevligt om man kör mycket motorväg. Det gör jag nästan aldrig, så jag har inte direkt känt detta behov.
Cruise-control är säkert trevligt om man kör mycket motorväg. Det gör jag nästan aldrig, så jag har inte direkt känt detta behov.