Hoppsan vad halt det var!

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling

Hoppsan vad halt det var!

Inlägg av V65Peter »

Nu börjar det bli dags, jaha hoppsan där, glömde visst något där, hallå!
Okej jag vet att det var ett tag sedan jag var här, haft lite väl många järn i elden på sista tiden, men nu återgår jag till avrustningen, japp det börjar att bli lite kallare ute, märkte av en och annan minusgrad här under de två passerade veckorna.
Förra torsdagen, eller snarare natten mellan torsdagen & fredagen, det snöade visst till lite.

Gråkallt och mulet, snöslask och väta, jag känner mig trött och stel, ytterligare ett hårt arbetsskift har passerat som slutet på denna arbetsvecka, jag pustar ut och lägger in en pris, ett tydligt stånkade hörs från startmotorn då jag vrider om nyckeln i tändningslåset, det är precis så motorn hoppar igång lite huttrande och brummande, men sakta och säkert lirkar jag med choken, tills jag får en jämn och fin gång, jag grenslar min bike, fäller ner visiret på hjälmen, drar in kopplingen och lägger i en växel, resten sker automatiskt.

Dom tjocka snöflingor som faller ner mot mitt visir, täcker snart sikten, men med en enkel handrörelse återfår jag snart sikten, hoppsan vad halt det var i kurvan, trots min trötthet reagerade jag snabbt, växla ner, gasa på och styr upp, det gick visst inte helt som planerat, plötsligt låg jag där pladask, ingen större skada skedd, jag var var visserligen snöblöt från tå till top och snabbt på fötter igen, upp med biken, lite kallsvettig blev jag, det är nog bäst att ta det lungt, jag kommer nog hem tids nog ändå.

Väl vid garaget, rullar in biken borstar av mig snö och is som lagrat sig på allvädersstället, brrr vad kallt, tänker jag samtidgt som jag tittar in i garaget och ägnar ytterligare en tanke om avrustning av mina bikes, det dags för dem att gå i ide.

Helgen som kommer blir ett bra tillfälle att plocka av packväskor, rengöra, skruva ur tändstiften i med lite konserveringsolja i varje cylinder, och sedan batteriet just ja, hm, till sist täcka över, den andra biken blir bra att fixa i ordning, byta ut det gamla och på med nytt speciellt nu efter kvällens vurpa, ett perfekt tillfälle att ha något att göra under vintern.

Nu gäller det att pumpa luft i däcken på min gamla trampcyckel och ta den till jobbet hela vintern, fast pumpandet få nog vänta en vecka eller två i alla fall tills revbenen och axeln läkt.

Det passar bra med lite cyckelmotion under den del av året jag äter som mest.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Hoppsan vad halt det var!

Inlägg av GuzziKungen »

Skönt att höra att det gick bra för dig , klarade sig hojen lika bra :?:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
V65Peter
UppKomling

Inlägg av V65Peter »

Lite repor, styret fick nog värsta smällen, kanske går att räta ut, men jag ska gå igenom hela hojen, hade ändå planerat att lacka ramen och alla tillhörande delar över vintern, den ska bli som ny till våren, har införskaffat nya delar under hösten som ska på, jag har i alla fall lärt mig en läxa.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

En av dom fantastiska egenskaper en Guzzi har är kraschcylindrarna :lol:
Skönt att det inte blev värre en så.
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Man kan med fördel montera skidor på dem...

Skönt att höra att det gick någotsånär. (Men brutna revben är inget att skratta med...)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

GuzziKungen skrev:...En av dom fantastiska egenskaper en Guzzi har är kraschcylindrarna...
Jag vet inte om det är så bra med krashcylindrar egentligen. Jag hade en gång en R100RS. Vid ett tillfälle skulle ja göra en högersväng runt ett gathörn i stan och det blev en 270 gradare i stället för 90. Någon sinnesslö Dieselförare hade hällt ut lite bränsle på gatan. Några år senare lossnade ett ventilsäte då jag skulle starta maskinen efter vinteruppehållet. Maskinhaveri naturligtvis och motorn blev sig aldrig riktigt lik efter detta, eftersom snubben som fräste in nya sätet satte hela ventilen på fel höjd (ca 1 mm för lågt). Jag kunde aldrig släppa tanken på att det fanns ett samband mellan dessa två händelser.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Bengt C skrev:
GuzziKungen skrev:...En av dom fantastiska egenskaper en Guzzi har är kraschcylindrarna...
Jag vet inte om det är så bra med krashcylindrar egentligen. Jag hade en gång en R100RS. Vid ett tillfälle skulle ja göra en högersväng runt ett gathörn i stan och det blev en 270 gradare i stället för 90. Någon sinnesslö Dieselförare hade hällt ut lite bränsle på gatan. Några år senare lossnade ett ventilsäte då jag skulle starta maskinen efter vinteruppehållet. Maskinhaveri naturligtvis och motorn blev sig aldrig riktigt lik efter detta, eftersom snubben som fräste in nya sätet satte hela ventilen på fel höjd (ca 1 mm för lågt). Jag kunde aldrig släppa tanken på att det fanns ett samband mellan dessa två händelser.
Tråkigt att höra ,själv så sparade jag alla kåpor på att cyllarna satt där dom gjorde .
Och det både på en Nevada och Lemans , tror även att V11 stefan har samma erfarenhet :)
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
suzzi
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California EV -99, Victoria Swing -56. Typhoon 200cc -53.
Kontakt:

Inlägg av suzzi »

tur att det gick såpass bra :)
jag hoppas verkligen att halkan låter vänta på sig här hemma, jag vill gärna hinna åka lite mer först innan jag måste ställa undan min california. usch va trist att behöva vänta ända till våren :cry:

(det är ju så förbaskat skoj att köra :shock: )
livet är härligt på två hjul :-) :-) :-)
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

GuzziKungen skrev:
Bengt C skrev:
Jag vet inte om det är så bra med krashcylindrar egentligen...
Tråkigt att höra ,själv så sparade jag alla kåpor på att cyllarna satt där dom gjorde .
Och det både på en Nevada och Lemans , tror även att V11 stefan har samma erfarenhet :)
Jo, visst. Även jag klarade kåpan. Jag hade ett par Givi väskor på stadig hemagjorda fästen (inga flimsiga universalgrejor). Det blev bara lite repor i väskans nederkant samt på ventilkåpan. Förstnämnda kunde putsas med fil, sisnämnda fixades med färg. Det kan vara så att ventilsätet lossnade pga otur, men jag betvivlar det, faktiskt.
Skriv svar