Medlem i SMC

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada

Re: Medlem i SMC

Inlägg av GuzziKungen »

Jag är 44år och har varit med en bråkdel ut av den tid du varit med.
Möjligen (eftersom jag inte har en aning om detta) så har jag jobbat mer aktiv i
SMC än vad du har gjort.
Av alla som jobbar på SMC ,så är det bara en bråkdel som har lön ,retsen av
alla andra aktiva gör det för att dom tror på det dom gör.
Vad är allternativet :?:
Men som jag skrev innan , en del jobbar och en del gnäller.
Jag håller med om att det är jävligt trist att massa stålar gått till ett dataprogram (hur mycket ?) och
förhoppningsvis så är det en engångsföreteélse.
Men jag vet att mycket stålar går till utbildning utav medlemmar och det är det som betyder något för mig.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Svävaren
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.

Inlägg av Svävaren »

Småsnåla människor finns det gott om. De kan HÄNGA upp SEJ på bagateller. De aktiva inom SMC gör säkert ett bra arbete för att säkerställa friheten att få köra tvåhjuling.Vad kostar det att vara med i SMC ? 2000 spänn eller? Själv är jag inte med i några sammanslutningar, klubbar eller föreningar förutom GUZZIKLUBBEN. Sälj era gamla GUZZI o köp nya GUZZI!!! Själv har jag köpt två nya GUZZI. Nästa blir en ny GUZZI!!! Gäller det fyra hjul, så är frågan om det blir en FIAT 500, FIAT bravo eller en ALFA ROMEO MiTo!!! BELLISSSIMA!!!!!
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast
Mina motorcyklar: Några Italien Cyyklar(det heter så på Skånska)och Skoters.

Inlägg av motorino2002 »

Det handlar ej om snålhet, utan hur man handskas med andras pengar.

Samt att du betalar utan att kunna får svar på till vad och vilket du betalar.

Då anser ju tydligen många att det börjar likna smått intelligensbefriat att fortsätta betala medlemsavgiften då fler och fler hoppar av.

SMC påstår sig ha 75000 medlemmar,... medlems avgift för enskild medlem 350 kr,..
för klubbansluten 300 kr.

Ett snitt på 325 Kr.

325 gånger 75000 =24 375 000 Kr.

Vad i helsefyr får du för detta,...tjugofyramiljonertrehundrasjuttiofemtusenkronor in i medlemsavgifter ÅRLIGEN !!!

Plus jag och flera med mig har ej kunnat reda ut hur mycket SMC får av Statsmakten,..

vilket ju är DINA skatte pengar ! ! !

Att du sen skriver att endast en bråkdel har Lön gör ju det bara värre.

De som jobbar ideellt har ju helsäkert mångas och mitt fulla stöd,.. men de e väl för faen inte en religiös sekt så vakna och ifrågasätt !!!!

För det låter som om du inte får ifrågasätta för då är du gnällig,..detta är ju helt absurt !!

Samt att hade de höjt något annat med 50-60 % på kort tid då hade alla skrikigt sig hesa.

Jag skulle vilja se hur det hade varit om Dagis avgiften,..el,..vatten eller vad som helst annat hade blivit höjt på detta vis utan att du kan få ett vettigt svar på varför !!!
Det hade helt enkelt inte låtit sig göras.

Så det går ju inte med vettig retorik försvara detta,..för då blir det något slags mantra
som automatiskt uprepas av de indoktrinerade !!!!

Så genomför en oberoende revision av SMC så det går att reda ut den förbannade röran.

Det finns många skickliga i Landet som gärna åtar sig detta uppdrag,..sen han du komma igen med svar efter detta !!!!!

Så jag håller med den ännu äldre än mig MC piloten som sa att SMC kan dra röven i koks,..
och han hade varit medlem sen starten,.. samt mycket aktiv i SMC men ansåg att de va nog nu.

SS/K.

Just for the record,.. Svävaren för faen kom ner på Jorden du säger ju emot dej själv i ditt inlägg ! !
plus att du har helt fel,....köp nya Guzzis men behåll dina gamla !!
JAG TROR ENDAST PÅ DET JAG KAN SE !!

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Svävaren
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Eldorado 2015 röd.

Inlägg av Svävaren »

300-400 hundra spänn. Det var ju billligare än jag trodde! Inget att stöna om tydligen Ja just det, behåll den gamla....om du har plats..
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

Salve svävaren !!

Av ditt svar förstår jag att för dig är det helt OK att lägga ut pengar
utan att veta vad det går till !! (får ju hoppas att du ej har en massa dyra lån).

Men hur skall du då få ihop ett antal resväskor(modell större) fulla med sedlar i större valörer,.. :D :D :D så som vi andra redan har fixat till ! ! ! !

Samt det finns alltid plats till Cyyklar,.. ett normal stort Svenskt finrum rummer 8-10 Cyyklar
ett Skånskt 10-12 Cyyklar !!!

Ha,..de,..bäst,..
SS/K.

" Non correre mai piu´ veloce di quanto il tuo Angelo custode possa volare !!! "
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

För dom som är intresserad av var pengarna tar vägen http://www.svmc.se/upload/%C3%85rsm%C3% ... mrerad.pdf
Om detta sedan behöver en ytterligare revision är inte jag man att avgöra.
JAG FRÅGAR IGEN VAD ÄR ALTERNATIVET OM MAN BRINNER AV ETT MOTORCYKELINTRESSE :?:
Min familj består utav 5pers och vi betalar då 400kr per år , bara det gör att din beräkning
på alla miljoner sprack , eller vi kanske är ensamma om att betala familjemedlemskap :wink:
Men läs det som står i länken och återkom med en redogörelse som övertygar mig om att
även jag med min familj skall hoppa av eftersom vi inte är så smarta att vi förstått detta innan :shock:
Allt i redogörelsen faller inte mig heller på läppen men alla är vi olika med olika önskemål ,så även
i en organisation som SMC och går man på årsmöten och andra sammankomster så kan alla medlemmar
påverka inriktningen.
Dock är det väldigt svårt att påverka genom att kasta in handduken och säga att pengarna bara
går åt en massa strunt.
Som en parentes till uttalet om pengar till barnomsorgen så var det dagens fånigaste kommentar.
Vi hade ungarna på dagis i Håbo komun för ca 12 år sedan , man höjde taxan med 30% och försämrade samtidigt
barnomsorgen ungefär lika mycket (innan fick man lämna ungarna 06.30 ,efter 07.00,detsamma gällde hämtningstiderna ,dessutom så drog man ner på antal personal).
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

motorino2002 skrev:Det handlar ej om snålhet, utan hur man handskas med andras pengar.

Samt att du betalar utan att kunna får svar på till vad och vilket du betalar.

Då anser ju tydligen många att det börjar likna smått intelligensbefriat att fortsätta betala medlemsavgiften då fler och fler hoppar av.

SMC påstår sig ha 75000 medlemmar,... medlems avgift för enskild medlem 350 kr,..
för klubbansluten 300 kr.

Ett snitt på 325 Kr.

325 gånger 75000 =24 375 000 Kr.

Vad i helsefyr får du för detta,...tjugofyramiljonertrehundrasjuttiofemtusenkronor in i medlemsavgifter ÅRLIGEN !!!

Plus jag och flera med mig har ej kunnat reda ut hur mycket SMC får av Statsmakten,..

vilket ju är DINA skatte pengar ! ! !

Att du sen skriver att endast en bråkdel har Lön gör ju det bara värre.

De som jobbar ideellt har ju helsäkert mångas och mitt fulla stöd,.. men de e väl för faen inte en religiös sekt så vakna och ifrågasätt !!!!

För det låter som om du inte får ifrågasätta för då är du gnällig,..detta är ju helt absurt !!

Samt att hade de höjt något annat med 50-60 % på kort tid då hade alla skrikigt sig hesa.

Jag skulle vilja se hur det hade varit om Dagis avgiften,..el,..vatten eller vad som helst annat hade blivit höjt på detta vis utan att du kan få ett vettigt svar på varför !!!
Det hade helt enkelt inte låtit sig göras.

Så det går ju inte med vettig retorik försvara detta,..för då blir det något slags mantra
som automatiskt uprepas av de indoktrinerade !!!!

Så genomför en oberoende revision av SMC så det går att reda ut den förbannade röran.

Det finns många skickliga i Landet som gärna åtar sig detta uppdrag,..sen han du komma igen med svar efter detta !!!!!

Så jag håller med den ännu äldre än mig MC piloten som sa att SMC kan dra röven i koks,..
och han hade varit medlem sen starten,.. samt mycket aktiv i SMC men ansåg att de va nog nu.

SS/K.

Just for the record,.. Svävaren för faen kom ner på Jorden du säger ju emot dej själv i ditt inlägg ! !
plus att du har helt fel,....köp nya Guzzis men behåll dina gamla !!
Var hittade du siffran på 75000medlemmar :?: :?: :?:
Och hur får du fram snittet på 325kr , vi betalar mindre än en hundring per skalle. :?:
Trist att du blivit så himla lurad under alla dessa år och inte haft en möjlighet påverka inriktningen.
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

SMC:s hemsida !!!

Inlägg av motorino2002 »

http://www.svmc.se/upload/%C3%85rsm%C3% ... mrerad.pdf

Utdrag ur Årsredovisning låter för mig inte särskilt givande och jag saknar att hela bilden visas fram!!!
(det är som,..var på fest i Helgen gjorde av med 3000 spänn undrar var de blev av)

Här fanns Det !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=129

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Det hade varit intresannt om fler hade funnits med här och debatterat !

Nu har jag sagt mitt i detta och det står jag till !!

Men ändå en liten undran,.. om inte du GuzziK har en lysande framtid i Livets ord !!! :D :D

Ha,..de,..gott,..och jag hoppas att du får granna Sommrar och många mil på mätaren framöver.

SS/K.

Ps. TILLÄGG Kl. 15.23,.. JAG HADE FEL,.. INTÄKTERNA VAR
2007/2008 SNUDD PÅ 25 MILJONER KRONOR ! ! ! ! !
Senast redigerad av 6 motorino2002, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Re: SMC:s hemsida !!!

Inlägg av GuzziKungen »

motorino2002 skrev:http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=129

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Det hade varit intresannt om fler hade funnits med här och debatterat !

Nu har jag sagt mitt i detta och det står jag till !!

Men ändå en liten undran,.. om inte du GuzziK har en lysande framtid i Livets ord !!! :D :D

Ha,..de,..gott,..och jag hoppas att du får granna Somrar och många mil på mätaren framöver.

SS/K.
Trist att du inte svarade på en enda fråga efter att du fick igång debatten ordentligt , jag gjorde mitt
bästa att gå dig till mötes.
Självklart skall du också ha en riktigt skön sommar då den går av daga och till dess så vore det trevligt
att se dig på vinterträffen/mässan i stockholm , då kunde vi bedja tillsammans både hos vv , vägkyrkan och SMC :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Sist detta med SMC ekonomin redogjordes för, vill jag minnas att ungefär hälften av pengarna gick till tidningen (och större delen av avgiftsökningen). Och det är detta jag vänder mig kraftigt emot. För det första intresserar mig innehållet inte alls. Jag är helt kallsinnig till provkörningar, reseskildringar och regional events. För det andra är delar av innehållet direkt frånstötande, typ festbilder på lurviga gubbar i baddräkt och liknande. Dessa är direkt kontraproduktiva, om man verkligen har ett intresse av att öka medlemsantalet.

Helt allmänt sätt tycks det vara så att tidningar blir kass när de tas in under politiskt paraply. Jag tänker på andra organ som t.ex. tidningen Ny Teknik. Förr i världen lite halvintressant, numera helt värdelös. Hade den inte varit subventionerad av Civilingejörsförbundet och SIF, hade den varit död för länge sedan.

Föreställ er att MC-folket och Ny Teknik hade återfunnits i tidningstället hos Pressbyrån eller ICA. Tror ni att de hade fått sålt ett enda nummer?

Jag hade blivit väldigt nöjd om medlemsavgiften var kanske 180 kr/år och att man betalade ytterligare 180 kr/år för att få tidningen. I den vanliga årsavgiften hade det räckt med lite web-prylar (info, forum och liknande) som det inte krävs någonting nämnvärd insats alls för att dra runt.
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00

Inlägg av Stefanv11sport »

Jag vill oavsett om jag är distriktsombud eller inte, be Er alla som inte är medlemmar i SMC att fundera på om det inte vore värt den insatsen, för att stödja den enda organisationen som kan vårt intresse för mc-åkning. Det finns förespråkare i samhället för att i värsta fall förbjuda mc-åkning. Skall svenska motorcyklister kunna bemöta sådana tankegångar tror jag det blir väldigt svårt för var och en av oss mc-intresserade att enskilt framföra hållbara motiv varför vi skall kunna bedriva vårt intresse under rimliga förhållanden.
SMC jobbar med frågor som berör eller kommer att beröra vårt mc-ägande och mc-åkande både nationellt och internationellt idag och i morgon. För att kunna verka aktivt måste SMC synas och höras med kvalitet, och det är inte helt gratis även om väldigt många av SMC funktionärer ställer upp ideellt.
SMC har under senare tid dessutom genomfört stora organisationsförändringar med syftet att bl.a. öka servicen för medlemmarna, även det har kostat mycket pengar som jag är övertygad om, att på sikt kommer att ge en positiv effekt.
Jag tycker att var och en måste höja blicken och försöka förstå att SMC :s huvuduppgift inte är att kunna ordna de bästa rabatterna på olika mc-tillbehör, utan på ett seriöst genomtänkt sätt föra en dialog med samhällets olika instanser om de problem som helt riktigt finns inom vårt intresseområde , tex trafiksäkerhet, trafikmiljö mm. Samhällets instanser har både resurser och mandat men inte alltid den kunskap om vårt intresseområde och hur man skall hitta gemensamma lösningar på upplevda problem.
SMC har den kunskapen eller kan ta fram den så att diskussionen blir allsidig. Det har visat sig genom åren att det arbetet har gett många bra lösningar både för mc-ägare och icke mc-ägare.
Ju fler medlemmar SMC har, innebär att dess legitimitet som förespråkare för mc-åkare blir starkare och mer resurser finns för SMC att både öka sin kunskap om aktuella problem och därmed kunna föra fram bra förslag på lösningar. Jag är mycket glad för att några människor vill engagera sig för oss mc-åkare och driva vår sak och tycker att vi kan ge dem vårt förtroende att göra det genom att bara vara medlemmar, det räcker, väldigt bekvämt.
Den som har förslag på förbättringar av SMC målsättning och arbete är mycket välkomna att framföra dem, det kan ske lokalt eller på riksnivå tex på årsmötet i form av motioner.
Att bara gnälla över att vissa investeringar kanske inte var helt lyckade eller att tidningen inte passar tycker jag inte är skäl för att döma ut organisationen. Vilka organisationer har inte gjort misstag när man vidtagit åtgärder för att förbättra/förändra sina rutiner? Det sker och kommer att ske misstag vid förändringar, men skall man inte våga sätta fram foten bara för risken att något går fel då kommer utvecklingen att stanna.
Men det finns ju alltid några som bara vill ha del av fördelarna och inte bidraga med något.
Dessa ”parasiter” finns ju överallt i samhället och det får vi leva med i mc-kretsar också, tyvärr.
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

Jau,.. jag hade sagt mitt men nu blev det för mycket !!!

Stefan,.. större delen av ditt inlägg var det bästa jag sett på Åravis,.. men är en utopi
med tanke på dagens penga slöseri i SMC ,..där det verkar som att ingen vet vad den andre gör !!
och till skillnad från GuzziK har du tydligen läst på i utdraget från Årsredovisningen.

Vem har läst den totala Årsredovisningen ? ?

Jag lade in ett tilläg till vad jag trodde var mitt sista meil i detta ämnet då det visade sig att SMC drog in snudd på 25 MILJONER kronor Versamhetsåret 2007/2008 vilket var mer än min snabba uppskattning,(jag hade ett helvite med inlägget då min internet uppkoppling just då ballade ur)

Men iallafall går du också inpå att det är gnäll och sedan drar du till med Parasiter,..detta kan ju endast tolkas som att icke medlemmar är Parasiter,...då har du väl för faen passerat gränsen,..för nästa steg är ju då det Kommunistiska,..med tvingande anslutning till SMC om så du bara äger en Tvåhjuling med motor.

Nä du,.. i och med denna formulering om Parasiter börjar du att skaffa fiender till SMC !!!!

Inte bara oenighet,..så det var nog det mest ogenomtänkta jag har läst på något forum.

Skal bli kul att se till sommaren om någon trycker upp dekaler lydande "f-ck SMC"

Detta är och förblir mitt absolut sista inlägg i ämnet SMC,..det trista är att nu lämnar ännu fler SMC,..riktigt heligt förbannade !!!!

SS/K.

Användarvisningsbild
GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG Nevada

Inlägg av GuzziKungen »

Ja du Motomorini.
Det var bra det du läste av Stefan´s inlägg men grät över hans "parasit uttal" , det säger väl
en hel del om inställningen till en organisation.
Jag är intresserad av en del (trafiksäkerhet och utbildning) medan andra är intresserade av annat.
Därav är inte jag påläst om hela organisationen utan nöjer mig med att
TRO BARA PÅ DET JAG SER :mrgreen:
Tack Stefan för ditt förtydligande inlägg.
Med Vänlig Hälsning
Ha dé
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Jag för min del tror att det är bra att det finns en organisation som SMC som har kraft att bevaka MC-åkarnas intressen. Historiskt sett har man satt ner foten och stoppat föreslagna förändringar som skulle påverkat vårt intresse menligt. (Restriktioner på motorstorlek mm).

MEN organisationer kan inte leva på gamla meriter. Fuckföreningsrörelsen t.ex sitter ju numer i knät på arbetsgivarna. I dagsläget är det rent bortkastade pengar att vara med i facket anser jag. Organisationen har kommit till den nivå att den mest finns till för sin egen skull.
Det enda facket som fortfarande tycks ha något att komma med är gruvarbetarfacken.

Sen finns det precis som i inläggen ovan alltid någon som drar till med att man är parasit och bara glider med om man inte vill vara med. Det är inget att ta åt sig, det stärker ju snarare tanken av att man inte har bättre argument att komma med. Kom ihåg att det bara är döda fiskar som flyter med strömmen...
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
motorino2002
Guzzifantast

Inlägg av motorino2002 »

O.B.S. Detta är ej ett nytt inlägg,..jag vill bara tacka Nicke för hans klarsynthet !!!!

citat
"Sen finns det precis som i inläggen ovan alltid någon som drar till med att man är parasit och bara glider med om man inte vill vara med. Det är inget att ta åt sig, det stärker ju snarare tanken av att man inte har bättre argument att komma med. Kom ihåg att det bara är döda fiskar som flyter med strömmen... " slut citat.

Vad det gäller GuzziKungen (Ja det va första gången jag skrev ut hela ordet)
Detta börjar ju bli personligt,..du en Skåning gräder ej,..han försöker göra något åt saker !!
Samt hur faen kan du ha ett nick som KuzziKungen,..talar du om dig själv i vi form också ? ?

My best to all Guzzisti !!
SS/K.

Skriv svar