Förvirrad eller vilsen

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Latus
Guzziåkare
Mina motorcyklar: Honda 500 T Motoguzzi Cal 3

Förvirrad eller vilsen

Inlägg av Latus »

Undrar om någon kan hjälpa mig med tips om svagheter på stone , och vilka års mod , som gäller . Passar på att säga hej till alla oxå . :D
Kenneth51

Inlägg av Kenneth51 »

Du får fortsätta att vara vilsen Paso liksom jag. Ingen i denna klubb känner till att Guzzi skulle ha några svagheter eller fel. Skulle det krångla ändå, måste du visa tålamod. Annars kan de tro att du är bortskämd
Senast redigerad av 1 Kenneth51, redigerad totalt 26 gånger.
Latus
Guzziåkare

Inlägg av Latus »

Sorry , tänkte mig inte för ( blev kanske lite som att svära i kyrkan) Nåja har vant mig lite vid motorcyklar som har själ , men kanske det fanns dom som var lite mindre lynniga . Tack för hjälpen i alla fall K .
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

feltänk...

Inlägg av Nicke »

Hej både bittra och slöa.

Jag har läst en del inlägg de senaste dagarna där det ventileras vad som är bra och mindre bra. På latin brukar man säga "De gustibus non est disputandum", elle översatt "Om smaken ska man inte diskutera".

Jag har kört många mil med mina Guzzis och aldrig behövt reparera något. Att serva dem är som att skruva i en Volvo B20. Motsvarande erfarenheter dominerar hos nästan alla jag pratat med.

De flesta Guzziåkare nickar nog instämmande när jag berättar att vårt val till stor del handlar om känslor. Att sätta ord på sådana är inte lätt, det ordpar som jag ständigt återkommer till är valet mellan själ och själlös.
När man hittat rätt vet man det. Råkar man ut för problem kan kärleken dö, så funkar vi människor. Det är inte heller alltid man själv ser sin del i att problemen uppstår.

Problemet som vår klubb och vårt forum lider av och som nykomlingarna nog inte insett än är att det är väldigt få som vill dela med sig av sina tankar och erfarenheter. Jag har själv blivit sur när jag sett potentiella Guzziägare ställa frågor om hur olika modeller är och inte fått snabba svar. Risken finns då att man som frågeställare känner sig ovälkommen eller att någon som kanske inte ens provat en guzzi får chans att fabulera ihop en "sanning".

Ideen att provocera för att väcka upp ett gäspande forum är väl kanske gångbar till viss del, men blir lätt lite sandlådemässig.

Snälla ni där ute som sitter med erfarenheter Dela med er eller hänvisa till kamrater som vet mer om efterfrågad modell.

Ha det gott
Ciao / Ne
Anders
Guzzifantast

Inlägg av Anders »

hej paso,
hoppas nån stone/california-ägare hör av sig.
Jag kör tyvärr ingen sådan och kan nog bara tyvärr tipsa om utländska forum http://www.wildgooschase.com, http://www.guzzitech.com eller http://www.guzzi.com.au
jag gissar på att du kan hitta något där som du kan ha nytta av om du söker på "stone" till exempel.
Annars vet jag inte hur pålästa mc handlare är om just stone.
Jag känner tyvärr ingen heller som har en sådan,men de e en fräck båge.
Ha de
Anders
Latus
Guzziåkare

Inlägg av Latus »

Snubbla in en gång till , Har läst igenom dom utländska sidorna . Men som redan avhandlats är det ju känslor det handlar om . Tack för hjälpen Anders .
Racerstone
Guzzifantast

Re: Förvirrad eller vilsen

Inlägg av Racerstone »

Paso skrev:Undrar om någon kan hjälpa mig med tips om svagheter på stone , och vilka års mod , som gäller . Passar på att säga hej till alla oxå . :D
Hej Paso välkommen till Forumet.
Är det något speciellt du tänker på med svagheter?

Är själv stone ägare sedan några år.
Stonen är likadant uppbyggd som de flesta californiamodellerna.
Så ev. problem gäller alla med samma årsmodell.
Konstruktionen är gammal med allt vad det innebär går inte att jämföra med "modernare" maskiner.
Det finns förbättringar genom åren som kanske inte har nått ända fram.
Och ärligt talat Accepterar man en något dyr maskin med lågt andrahandsvärde men med en riktigt själ och personlighet så kan man bli nöjd i alla fall. :evil: :evil:
Själv hyser jag en viss hatkärlek till min stone .har funderat på att sälja den flera gånger MEN jag skulle nog sakna den Har kört 4500 mil med den hitils. :roll: :shock: :D
Bild
guzziake
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .

Inlägg av guzziake »

:D Inga problem med min Stone metal crome 2002. Helt original. Bara att tanka o gasa. Den förra californian var lika problemfri (1996). Service gör jag själv. Enkelt. Bara att njuta. Gnällspikar o bror duktig typer gapar ju alltid högst. Vissa gillar ju mekandet o bygga om mer än att köra, andra gillar att köra. Vissa människor gillar en Moto Guzzi Eldorado eller en Buick 1951:a eller en Lancia aurelia 1957:a eller en Fiat 500 2008:a. (Amore). Andra en Audi, Toyota, Suzuki eller Nissan. Vissa springer runt i foppatofflor, andra startar upp sin Moto Guzzi o struntar i fårskocken. Vissa har känslan, andra inte. Svenska män o kvinnor, varför tveka. Leve Europa.
Bilagor
127.jpg
127.jpg (33.53 KiB) Visad 7137 gånger
CharleyHarley
UppKomling

Inlägg av CharleyHarley »

Hej,
och en del gör[quote]Vissa springer runt i foppatofflor, andra startar upp sin Moto Guzzi bådadera kör sin guzzi moppe med föppatofflor. Härlig Hoj! Var kan man köpa en?[/quote]
guzziake
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi V7 Stone 2021. Moped: Oscar College Prototipo (tubone) Har ägt: California 1996. Stone Metal Crome 2002. Griso 1100 Årsmod.2006. HD xl 1200c 2004. HD FLD Switchback 2012. Moto Guzzi Eldorado 1400 2015. Moped: Gilera 50 TS .

Inlägg av guzziake »

Tillverkades på sjuttiotalet. :idea:
CharleyHarley
UppKomling

Inlägg av CharleyHarley »

Osis!-för sent ute igen! ? :oops:
Racerstone
Guzzifantast

Re: feltänk...

Inlägg av Racerstone »

Nicke skrev:Hej både bittra och slöa.

Jag har läst en del inlägg de senaste dagarna där det ventileras vad som är bra och mindre bra. På latin brukar man säga "De gustibus non est disputandum", elle översatt "Om smaken ska man inte diskutera".

Jag har kört många mil med mina Guzzis och aldrig behövt reparera något. Att serva dem är som att skruva i en Volvo B20. Motsvarande erfarenheter dominerar hos nästan alla jag pratat med.

De flesta Guzziåkare nickar nog instämmande när jag berättar att vårt val till stor del handlar om känslor. Att sätta ord på sådana är inte lätt, det ordpar som jag ständigt återkommer till är valet mellan själ och själlös.
När man hittat rätt vet man det. Råkar man ut för problem kan kärleken dö, så funkar vi människor. Det är inte heller alltid man själv ser sin del i att problemen uppstår.

Problemet som vår klubb och vårt forum lider av och som nykomlingarna nog inte insett än är att det är väldigt få som vill dela med sig av sina tankar och erfarenheter. Jag har själv blivit sur när jag sett potentiella Guzziägare ställa frågor om hur olika modeller är och inte fått snabba svar. Risken finns då att man som frågeställare känner sig ovälkommen eller att någon som kanske inte ens provat en guzzi får chans att fabulera ihop en "sanning".

Ideen att provocera för att väcka upp ett gäspande forum är väl kanske gångbar till viss del, men blir lätt lite sandlådemässig.

Snälla ni där ute som sitter med erfarenheter Dela med er eller hänvisa till kamrater som vet mer om efterfrågad modell.

Ha det gott
Å andra sidan om man som guzziägare idet här forumet svarar någon ny som undrar om någonting så är det sällan man får svar tillbaka eller motfråga så men vet alldrig om frågestållaren läst eller brytt sig om det man har skrivit.
Nä tacka vet jag de engelsk/amerikanska forumen .där kan du räkna med 20-33-40 kanske 50 svar på ditt första inlägg. och inte en massa ovidkommande "tjafs" som ofta förkommer här.
Bild
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

du får gärna tipsa mig om några guzzi forum på engelska!

Mvh

Amir
Amir
UppKomling

Inlägg av Amir »

tackar! :wink:
Skriv svar