moto guzzi california II
Moderator: Moderatorer
moto guzzi träffen
Hej,
Vad kostar inträdet för träffen? Jag läste kalendern och är inte riktigt säker på om det är inträde eller ej.
Mvh
Amir
Vad kostar inträdet för träffen? Jag läste kalendern och är inte riktigt säker på om det är inträde eller ej.
Mvh
Amir
- GuzziKungen
- Vice President & Do 12 (Dalarna)
- Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada - Ort: Järfälla
Till Khenneth51.
Har du varit inne på andra märkesforum?
Stod det bara bra om deras hojar eller fanns det småilskna
kommentarer även där ?
Om inte , så är vi mer öppna och ärliga.
Alla blir inte nöjda med en Guzzi precis som alla inte blir nöjd med
andra märken.
Sedan hänger det lite på en själv om hojen kommer att funka.
Oavsett märke så rasar hojen om man kör vårdslöst eller struntar i servicar t.e.x.
En nyare Guzzi är oftast mer utrustad än Japanska motsvarigheter och
därav en dyrare prislapp.
En Guzzi har originalmonterat hydralisk koppling, brembobromsar, stålomspunna bromsslangar o.s.v.
Så även här gäller " du betalar för det du får".
Till sist vill jag bara beklaga att du inte fått den där "lyriska" känslan
för ett anrikt Italienskt märke som Guzzi , men om du skulle ändra uppfattning så är du alltid välkommen till klubben
Till dig Amir:
Tack för dina ideér och synpunkter men som du kanske inte vet om så
är forumet ganska nystartat och bara ett fåtal av medlemmarna har hittat hit ännu och därav så har inte svaren kommit blixtsnabt och heller kanske inte varit helt behjälpliga.
Jag var på träffen i Kisa , men är osäker på om jag såg dig där.
HA dé
Har du varit inne på andra märkesforum?
Stod det bara bra om deras hojar eller fanns det småilskna
kommentarer även där ?
Om inte , så är vi mer öppna och ärliga.
Alla blir inte nöjda med en Guzzi precis som alla inte blir nöjd med
andra märken.
Sedan hänger det lite på en själv om hojen kommer att funka.
Oavsett märke så rasar hojen om man kör vårdslöst eller struntar i servicar t.e.x.
En nyare Guzzi är oftast mer utrustad än Japanska motsvarigheter och
därav en dyrare prislapp.
En Guzzi har originalmonterat hydralisk koppling, brembobromsar, stålomspunna bromsslangar o.s.v.
Så även här gäller " du betalar för det du får".
Till sist vill jag bara beklaga att du inte fått den där "lyriska" känslan
för ett anrikt Italienskt märke som Guzzi , men om du skulle ändra uppfattning så är du alltid välkommen till klubben
Till dig Amir:
Tack för dina ideér och synpunkter men som du kanske inte vet om så
är forumet ganska nystartat och bara ett fåtal av medlemmarna har hittat hit ännu och därav så har inte svaren kommit blixtsnabt och heller kanske inte varit helt behjälpliga.
Jag var på träffen i Kisa , men är osäker på om jag såg dig där.
HA dé
Till Guzzi kungen!
Är du samma person som också är med bikes forum? Tyvärr så fick jag förhinder och kunde inte dyka upp.
Nu till det lite mer roliga! Jag ska faktiskt ta och åka och titta på en guzzi och skaffa mig en egen uppfattning.
http://www.blocket.se/vi/12879380.htm?ca=14_s
Är det ngn som har varit och tittat på denna hoj och kan säga vad de tyckte om hojen?
Ägaren pratade om att tändningen måste ställas in var 300-500 mil. Är det möjligtivs brytare på hojen?
Mvh
Amir
Är du samma person som också är med bikes forum? Tyvärr så fick jag förhinder och kunde inte dyka upp.
Nu till det lite mer roliga! Jag ska faktiskt ta och åka och titta på en guzzi och skaffa mig en egen uppfattning.
Är det ngn som har varit och tittat på denna hoj och kan säga vad de tyckte om hojen?
Ägaren pratade om att tändningen måste ställas in var 300-500 mil. Är det möjligtivs brytare på hojen?
Mvh
Amir
- GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
Amir skrev:Till Guzzi kungen!
Mvh
Amir
- GuzziKungen
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
Då provar vi igen
Amir, visst är jag den samme GuzziKungen som på bike och
några ställen till.
Trist att du inte kunde komma till träffen då det var Guzzi av de flesta modeller pressenterade.
Calle 2an som du länkar till är nog ett bra köp och vad det beträffar
milen så har du långt kvar till renoveringsbehov (om servicar är skötta).
Lycka till
//Ha dé
Amir, visst är jag den samme GuzziKungen som på bike och
några ställen till.
Trist att du inte kunde komma till träffen då det var Guzzi av de flesta modeller pressenterade.
Calle 2an som du länkar till är nog ett bra köp och vad det beträffar
milen så har du långt kvar till renoveringsbehov (om servicar är skötta).
Lycka till
//Ha dé
-
Guzzikjelle
- Kassör & Medlemsregistrator
- Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Calle2
Håller med föregånde skribent verkar inte vara ett överpris lyssna o provkör(frugans har gått 170000km) vist har det varit lite pyssel men sköts service som det skall så er det ett vettigt köp enlig min åsikt :lol kolla även denna annons
http://www.blocket.se/vi/13009450.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13009450.htm?ca=11_s
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Medlemregistrator
- Bengt C
- GuzziFanatisk
- Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83 - Ort: Bohuslän
Har man brytarspetsar får man ställa tändningen ofta, ja. Det är dessutom krångligt, eftersom man får ställa varje cylinder separat. Sedan lever man alltid med den gnagande misstanken huruvida fjädrarna i centrifugalregulatorn gör sitt jobb o.s.v.
Bättre då att skaffa t.ex. ett Lucas/RITA system. Man ställer tändingen en gång och glömmer sedan systemet. Tändförställning sker på elektromagnetisk väg, så man kan glömma fjädrar och vikter också.
Jag skulle tro att denna California har brytarspetsar. De hade de i alla fall i början av 80-talet.
Själv har jag en Le Mans -83 med Lucas/RITA. Enda problemet jag har kring detta är att jag inte kan ge full gas på riktigt låga varv (<1800 rpm). Då spikar den. Jag vet inte om tändningen ligger för tidigt på riktigt låga varvtal, eller om förgasarna levererar för mager blandning vid fullgas och låga varvtal. Jag vet inte heller om en sådan manöver låter sig göras på en originalhoj. (Min är moddad på åtskilliga punkter.) Delgas och sedan fullt vid 2000 rpm undviker problemet.
Bättre då att skaffa t.ex. ett Lucas/RITA system. Man ställer tändingen en gång och glömmer sedan systemet. Tändförställning sker på elektromagnetisk väg, så man kan glömma fjädrar och vikter också.
Jag skulle tro att denna California har brytarspetsar. De hade de i alla fall i början av 80-talet.
Själv har jag en Le Mans -83 med Lucas/RITA. Enda problemet jag har kring detta är att jag inte kan ge full gas på riktigt låga varv (<1800 rpm). Då spikar den. Jag vet inte om tändningen ligger för tidigt på riktigt låga varvtal, eller om förgasarna levererar för mager blandning vid fullgas och låga varvtal. Jag vet inte heller om en sådan manöver låter sig göras på en originalhoj. (Min är moddad på åtskilliga punkter.) Delgas och sedan fullt vid 2000 rpm undviker problemet.
- Peter
- Guzzifantast
- Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125 - Ort: Linköping
Onaturligt mycket tändsjusterande?
Det låter knepigt att man ofta behöver justera tändningen. Troligen är det ett vanligt 'dubbelt' brytar-system på maskinen (dvs du har två uppsättningar brytare, kondingar och tändspolar - en klassisk guzzi-konstruktion) och att tändpunkten skulle driva eller att brytaravståndet skulle ändras kraftigt på bara 300-500mil verkar klurigt. Något som är slitet och rör på sig?
Att byta till Lucas/RITA verkar inte vara helt utan biverkningar heller. Läste på http://www.livinginthepast.demon.co.uk/motoguzzi2.html att man får en helt annan tändkurva, på gott och ont. Och att man då får två 6V tändspolar...
Själv tröttnade jag så våldsamt på dålig gnista och de tänd/gång-problem som då följer att jag (under första halvan av 80-talet) monterade in två högeffekt-tändspolar (från Biltema!) och tänkte att jag antagligen kommer att käka brytare nu. Men inte - de tickar fortfarande på, jag har nog inte ställt tändningen sen dess, och även om maskinen stått en hel del så är det nog 1000-1500 mil sedan. Fast nu är det nog på tiden... (men gnistan är det inge fel på! Däremot drar de mycke' ström, så laddningen kan det bli si och så med om man skall ha ljuset på - jag har bara en 180w-generator på min gammla V7Sport...)
/Peter
Att byta till Lucas/RITA verkar inte vara helt utan biverkningar heller. Läste på http://www.livinginthepast.demon.co.uk/motoguzzi2.html att man får en helt annan tändkurva, på gott och ont. Och att man då får två 6V tändspolar...
Själv tröttnade jag så våldsamt på dålig gnista och de tänd/gång-problem som då följer att jag (under första halvan av 80-talet) monterade in två högeffekt-tändspolar (från Biltema!) och tänkte att jag antagligen kommer att käka brytare nu. Men inte - de tickar fortfarande på, jag har nog inte ställt tändningen sen dess, och även om maskinen stått en hel del så är det nog 1000-1500 mil sedan. Fast nu är det nog på tiden... (men gnistan är det inge fel på! Däremot drar de mycke' ström, så laddningen kan det bli si och så med om man skall ha ljuset på - jag har bara en 180w-generator på min gammla V7Sport...)
/Peter