För äldre modeller kan man teckna väldigt billiga försäkringar bl.a. via Janne i Arboga. Men för oss som kör nyare hojar då?
Jag är rätt övertygad om att Guzzikollektivet inte förorsakar försäkringsbolagen speciellt stora kostnader. Detta borde avspegla sig också i premierna...
Nu vänder jag mig till er kära medlemmar och andra läsare:
Finns det någon i vår krets som arbetar med försäkringsfrågor (Jag lovar: du får vara anonym;-)
Eller finns det någon som har bra förslag på var vi kan få tag på alla de uppgifter vi kan tänkas behöva för att presenter en tydlig bild på hur vi ser ut för att försäkringsbolagen ska kunna presenteras ett bättre räkneunderlag.
Vi har ju tillgång till registreringsuppgifterna från vägverket. Där kan man åtminstone se hur många "nyare" hojar som finns och kan tänkas vara intresserad att få en mer verklighetsanpassad och därmed billigare försäkring.
Faktorer till vår räknemässiga fördel:
(ursäkta generaliseringarna)
* Vi är inga bakhjulsåkande rejsputtar.
* Vi är rädda om våra ögonstenar.
* Vi är inte i tjugoårsåldern precis... (knappt ens i trettioå.å)
* Våra maskiner har fler kilon än hästkrafter.
* Vi byter inte hoj oftare än underkläder.
* Våra hojar behöver inte låsas eftersom det bara är Guzziägare som vill ha sådana, och vi är ju i grunden ärliga typer!?
* Vi vill nog helst skruva och reparera själv om någonting händer.
*
*
*
(Välkomna att fylla på)
Nu inser jag ju att djävulens advokater och försäkringstjänstemän säkerligen kan vända alla nyss uppräknade argument emot oss...
Hur får man tag på siffror som visar hur många pengar som Guzziåkare fått utbetalda/år i försäkringsärenden?
Om vi får tag på sådana siffror och låtsäga femhundra Guzziägare som är intresserade av en billigare försäkring, vore det väl konstigt om vi inte kunde få åtminstone ett positivt svar på en offertförfrågan...
(I tidningarna har man kunnat läsa om bostadsrättsföreningar som gått ihop i kollektiv och fått betydligt bättre priser trots att det kanske bara rört sig om ett femtiotal hushåll.)
Vad tror ni?