Försäkringsfrågan

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Försäkringsfrågan

Inlägg av Nicke »

Vi har ju pratat om att försäkringspremierna på Guzzis måste vara uträknade av några som inte har en riktig bild av hur verkligheten ser ut.

För äldre modeller kan man teckna väldigt billiga försäkringar bl.a. via Janne i Arboga. Men för oss som kör nyare hojar då?

Jag är rätt övertygad om att Guzzikollektivet inte förorsakar försäkringsbolagen speciellt stora kostnader. Detta borde avspegla sig också i premierna...

Nu vänder jag mig till er kära medlemmar och andra läsare:
Finns det någon i vår krets som arbetar med försäkringsfrågor (Jag lovar: du får vara anonym;-)

Eller finns det någon som har bra förslag på var vi kan få tag på alla de uppgifter vi kan tänkas behöva för att presenter en tydlig bild på hur vi ser ut för att försäkringsbolagen ska kunna presenteras ett bättre räkneunderlag.

Vi har ju tillgång till registreringsuppgifterna från vägverket. Där kan man åtminstone se hur många "nyare" hojar som finns och kan tänkas vara intresserad att få en mer verklighetsanpassad och därmed billigare försäkring.

Faktorer till vår räknemässiga fördel:
(ursäkta generaliseringarna)

* Vi är inga bakhjulsåkande rejsputtar.
* Vi är rädda om våra ögonstenar.
* Vi är inte i tjugoårsåldern precis... (knappt ens i trettioå.å)
* Våra maskiner har fler kilon än hästkrafter.
* Vi byter inte hoj oftare än underkläder.
* Våra hojar behöver inte låsas eftersom det bara är Guzziägare som vill ha sådana, och vi är ju i grunden ärliga typer!?
* Vi vill nog helst skruva och reparera själv om någonting händer.
*
*
*

(Välkomna att fylla på)

Nu inser jag ju att djävulens advokater och försäkringstjänstemän säkerligen kan vända alla nyss uppräknade argument emot oss... :evil:

Hur får man tag på siffror som visar hur många pengar som Guzziåkare fått utbetalda/år i försäkringsärenden?

Om vi får tag på sådana siffror och låtsäga femhundra Guzziägare som är intresserade av en billigare försäkring, vore det väl konstigt om vi inte kunde få åtminstone ett positivt svar på en offertförfrågan...
(I tidningarna har man kunnat läsa om bostadsrättsföreningar som gått ihop i kollektiv och fått betydligt bättre priser trots att det kanske bara rört sig om ett femtiotal hushåll.)

Vad tror ni?
Senast redigerad av 1 Nicke, redigerad totalt 22 gånger.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Inlägg av Tobbe »

Mycket bra formullerat, Nicke!

Jag tycker att denna text skall läggas in i nästa nummer av Giornale oxå. Kanske ska vi även göra ett massutskick till GuzziSverige av den?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
mats
Nykomling
Mina motorcyklar: V11 Lemans Tenni

Inlägg av mats »

Håller med om vad du skriver, premien borde vara relaterad till riskerna. Och frågar du försäkringsbolaget så är den säkert det. Men det är klart en försäkringsgubbe som bara sett en Mc på vykort, är det kanske inte så lätt att veta att vi Guzzi ägare är skötsamma ägare så en påtryckningskampanj är nog inte fel. Jag har tidigare haft en Norton Commander -71, egentligen en helt livsfarlig Mc går i ca 160km bromsarna rena skämtet. Men billig att försäkra ca 400kr/år. Och det måste ju bero på att skaderisken trots allt är liten. Så kan vi visa svart på vitt statistiken borde man ju kunna påverka. Hoppas nu bara att statistiken visar så bra siffror som vi själva tror :D
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: 1200 Stelvio NTX 2012 (till salu)
V85TT 2023

Inlägg av Raz »

Jag har ingen aning om hur man för frågan framåt men det är jättebra att vi håller den vid liv och alldeles förtrfäffligt om vi kan hitta en "insider" i våra egna led.
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Kontakt:

Äpplen och päron...

Inlägg av Nicke »

Tills vidare får vi väl fortsätta att jämföra olika bolag mot varandra.
Vad jag vet lämnar både If och Bilsport & Mc klubbrabatt till medlemmar i vår klubb. Antagligen gör andra bolag också det.

Här finns det några verktyg att jämföra priser med, för er som inte har tid att ringa runt.

http://www.insurancefinder.se/?gclid=CO ... MAod5zQ7qg

http://www.finansportalen.se/foersaekringar.htm
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Kontakt:

Värt ett långskott...

Inlägg av Nicke »

Jag testade själv att använda en av försäkringsrådgivarna för att hitta en så billig försäkring som möjligt till en nyinköpt bil med 225 vilda och rätt dyrförsäkrade hingstar under locket.

Kollade först med det försäkringsbolag jag har sedan tidigare och kört prickfritt med & för i 25 år.
De skulle ha 5724 kr/år eller 477kr/ månad.

Jag trodde faktiskt inte det kunde bli billigare än så. Döm om min glada förvåning :D när jag fick en offert från mäklartjänsten på 3900 kr/år eller 344 kr/månad.

Nu ska jag låta dem titta på resten av hushållets försäkringar...
Ciao / Ne
mike
Guzzifantast

Inlägg av mike »

Första året är det billigt år två blir det dyrare igen. Då får man börja om igenom att leta man vill.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13

Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64

Re: Försäkringsfrågan

Inlägg av Tobbe »

Usch jag blir så ledsen :(

Man försöker och försöker få kompisar och bekanta att förstå "grejen" med att åka Guzzi.
Och nästan varje gång stupar det på att försäkringen blir för dyr i förhållande till konkurrerande märken. Detta gäller speciellt för de lite yngre förarna. Stupar det inte på försäkringskostnaden så stupar det på inköpspriset o/e andrahandsmarknaden.

Jag tycker vi måste försöka hjälpas åt att spåna kring nån lösning på dessa problem!
Eller vill vi inte att fler ska förstå vår fashination?

Det bästa vore att försöka få till nån typ av märkesförsäkring i samarbete med något etablerat försäkringsbolag men i andra hand kanske man kunde samla alla sak-delar (dvs INTE trafik-delen, som ju är tvingande) i nån typ av eget bolag eller fond.

Fritt fram för ideer och tankar, alltså :lol:
Kom igen nu!

Men vi behöver en eller ett par försäkrings-/företags-kunniga och intresserade medlemmar som skulle kunna tänka sig att engegera sig i dessa saker.
Är DU intresserad?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
(Medlems-ansvarig MGCoS)
Användarvisningsbild
Jonas
Nykomling

Inlägg av Jonas »

Nicke skrev: * Vi är inte i tjugoårsåldern precis... (knappt ens i trettioå.å)
Eller? :wink:
Le Mans Caferacer ihopsnickrad av Twins&Parts
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Vintage-07
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Klubbmärke försäkring har med antal utövare att göra så samla hela högen och vi får ihop det... kanske
Guzzi Vintage-07 Guzzi Nevada-03 Guzzi Bellagio-13 .... in Guzzi we trust....
Användarvisningsbild
Nicke
Kontakt:

Inlägg av Nicke »

Vi får använda vintern till att sammanställa en demografisk profil på våra medlemmar och deras maskiner, så har vi sedan något konkret att visa upp för försäkringsbolagen. Det som också skulle vara bra att veta är ungefär hur mycket pengar som i snitt betalas ut till Guzziägare vart år.

Vill dock påpeka att det finns många försäkringsbolag som betalar ut "klubbrabatt" till våra medlemmar t.ex. If och Bilsport & Mc.

Själv har jag aldrig reflekterat över hur stor just den rabatten är men hörde av en V10-kollega att det för hans del rörde sig om ca. sjuhundra kronor/år (Således är klubbavgiften redan "intjänad" efter lite drygt tre månader, och då får man ju dessutom en massa annat matnyttigt som bonus...) :)
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Bilsport och MC lämnar 9% i rabatt
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

Har fått idag min försäkring till Guzzin vintage,räckningen är på 2465/år och det är helfösäkring 40+ utan trygghetstillägg,medlemsrabatt är inte räknat återkommer när jag får ett nytt brev...
Användarvisningsbild
franssos
GuzziFanatisk
Moto Guzzi Nevada -03
Moto Guzzi Bellagio-13

Inlägg av franssos »

franssos skrev:Har fått idag min försäkring till Guzzin vintage,räckningen är på 2465/år och det är helfösäkring 40+ utan trygghetstillägg,medlemsrabatt är inte räknat återkommer när jag får ett nytt brev...
Med klubb rabatt det blev 2231/år also medlemsavgift sponsrad av bilsport & mc,lysande tider :wink:
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83

Inlägg av Bengt C »

Tobbe skrev:...Man försöker och försöker få kompisar och bekanta att förstå "grejen" med att åka Guzzi. Och nästan varje gång stupar det på att försäkringen blir för dyr i förhållande till konkurrerande märken. Detta gäller speciellt för de lite yngre förarna. Stupar det inte på försäkringskostnaden så stupar det på inköpspriset o/e andrahandsmarknaden...

...Jag tycker vi måste försöka hjälpas åt att spåna kring nån lösning på dessa problem!...
Är Guzzi dyr att försäkra? I förhållande till andra märken? Jag är 40+, har en LM III och en årspremie på 2000 kr för helförsäkring och skatt. Eftersom jag bara har maskinen påställd 6 mån/år betalar jag runt 1400 kr/år. Kan det bli billigare? Skulle t.ex, en Yamaha XJ900 vara billigare? Alltså har vi ett problem över huvud taget? Jag vet inte, men kan iaf konstatera att både min bil och grabbens moped båda är ungefär dubbelt så dyra att försäkra.
Skriv svar