Försäkringspremie

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Försäkringspremie

Inlägg av Raz »

Idag fick jag en blänkare från Trygg Hansa om försäkringspremien kontra den nya skatten.
Det blir 32% skatt på trafikpremien från 1/7. Det innebär i mitt fall att trafikpremien på 2445 kr ökar med 782 kr till 3227 kr...

Dags att spana efter billigare bolag igen. De kommer förstås att ha samma skatt, men om de i grunden är billigare så blir effekten än större nu.

Tips emottages tacksamt. Min helförsäkring på Trygg Hansa blir nu strax över 6000 kr. Jag har inget garage att låsa in hojen i så Bilsport och MC lär vara uteslutet.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Det kan löna sig att slå dem en signal på Bilsport o Mc.

Det kanske går att göra en deal med dem angående självrisken om du inte har hojen i Ett låst garage.

Premien här är ju mycket lägre i grunden som du säger.

Jag fick min premie sänkt INNAN den här "straffskatten" från regeringen.

På det viset betalar jag forfarande samma premie 1898:- Helförsäkring som innan höjningen.
utan att vara SMC medlem eller uppgivit att jag är medlem i Guzziklubben.


kan ju självklart bero på att jag har 40 plus försäkring och bor i mindre stad.

Men min uppfattning är att det alltid lönar sig att kontakta bolaget och förhandla med dem.
Björn.....
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Det kan löna sig att slå dem en signal på Bilsport o Mc.

Det kanske går att göra en deal med dem angående självrisken om du inte har hojen i Ett låst garage.

Premien här är ju mycket lägre i grunden som du säger.

Jag fick min premie sänkt INNAN den här "straffskatten" från regeringen.

På det viset betalar jag forfarande samma premie 1898:- Helförsäkring som innan höjningen.
utan att vara SMC medlem eller uppgivit att jag är medlem i Guzziklubben.


kan ju självklart bero på att jag har 40 plus försäkring och bor i mindre stad.

Men min uppfattning är att det alltid lönar sig att kontakta bolaget och förhandla med dem.
Björn.....
Fanken det är ju mindre än en tredjedel... hur stor är trafikförsäkringsdelen? Skiljer den också över landet tro?

Jag har nästan två år kvar till 40 men det borde ju kunna förhandlas, som du säger. Jag har ju till exempel faktiskt tagit ett körkort på en tung motorcykel, till skillnad från en massa nygamla knuttar som fick det på köpet när de tog B-kort för 40 år sen - vem är störst risk?
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Jag håller med om att det kan bli lite snett när premien bara räknas efter ålder, och inte erfarenhet.
Det vore mer rättvist om det räknades skadefria år som förr, själv så är jag inne på mitt Trettiandra skadefria mc år.
Egentligen så skulle jag ha pengar tillbaka varje år istället för att betala premien :)
Skämt åsido så tycker jag att premien är ganska låg i alla fall.



Trafikdelen är ungefär drygt 1000:- den är nog lite högre i större städer
sedan har jag sett att det faktiskt skiljer var i stan man bor, även i Växjö, Jag har tur att bo i en stadsdel som är "lungnare".
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Jag håller med om att det kan bli lite snett när premien bara räknas efter ålder, och inte erfarenhet.
Det vore mer rättvist om det räknades skadefria år som förr, själv så är jag inne på mitt Trettiandra skadefria mc år.
Egentligen så skulle jag ha pengar tillbaka varje år istället för att betala premien :)
Skämt åsido så tycker jag att premien är ganska låg i alla fall.

Trafikdelen är ungefär drygt 1000:- den är nog lite högre i större städer
sedan har jag sett att det faktiskt skiljer var i stan man bor, även i Växjö, Jag har tur att bo i en stadsdel som är "lungnare".
Vad gör du uppe halvtre på natten? Gå och lägg dig! Det borde jag göra i alla fall. Jag ska bara...

32 skadefria år är väldigt bra, det ska jag slå! Fast vid det laget har du väl 44 får man hoppas. Jag har faktiskt haft en lång lucka i min MC-karriär, jag har nog inte kört 3000 mil totalt ens. Men nu är omständigheterna så lyckliga att jag fått en Guzzi under mina vingar så det blir aldrig mer någon lucka.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Hoppsan jag börjar kl 0800 i morgon god natt.. :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Hoppsan jag börjar kl 0800 i morgon god natt.. :shock: :shock: :shock:
Ha ha jag har åtminstone semester... fast jag har ungar som nog inte tar hänsyn till att jag är trött :shock: :shock: :shock:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Niceprice...

Inlägg av Nicke »

Spara pekunas...

Udda hojar kan oxå ge bra premie...

Jag har väl inte varit riktigt nöjd med Bilsport & Mc i hur de uppträder när man vill ha ut ersättning. (Skrev om detta i Giornale förra året) Nu är det väl iofs inte en stark sida hos något försäkringsbolag...

Däremot har jag fått en så bra premie på min Daytona RS att jag inte törs byta bolag. Vad sägs om en årspremie på 1299 pengar (efter skattepålägget)??

Ibland undrar jag om hur pass väl pålästa de som skapar tarifferna är, har de bara stirrat på cylindervolymen eller är det så lyckligt att det skett så mycke färre olyckor med Daytonas än 1100 sport:s

Nu är visserligen min rabatterad för sk"flerförsäkring" och åker därmed snålskjuts på en Le Mans III:a från 83. Den kostar efter tillägget 2465 kronor.

Det bästa förfaringssättet (förutom att flytta till Norrland) om man vill få ner sin premie och vill vara Guzzi trogen, borde rimligen vara att köpa en stornello 125:a, försäkra denna i Bilsport & Mc och därefter försäkra sin "dyra" hoj med rabatterad premie.

Jag hoppas att jag aldrig behöver ta ut något på Daytonans försäkring, det skulle inte förvån mig det minsta om även utbetalningen vi skada rabatteras med motsvarande procent som premien.

Ha det gott / Mr NN
Ciao / Ne
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Jag trodde att jag skulle få extra rabatt genom att försäkra min honda Eu-moped i Bilsport o mc (vad jag nu skall ha den till)
men Icke Vi försäkrar inte eu mopeder, bara motorcyklar fick jag till svar :roll:
Så nu står man där med en 50cc 4Hk dundermaskin som inte går att ställa av för 2500:- om året i ett annat bolag.

Förresten har idag beslutat att sälja moppen och köpa en Vespa 250
Billigare försäkring (flerförsäkring)och sedan talar den samma språk som Guzzin. :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Har börjat höra mig för nu. Min nuvarande försäkring på Trygg Hansa kostar som sagt 6005 kr/år.

Länsförsäkringar gav mig en offert på 12.671 kr/år :shock: de måste tro att min Sporti är en Ducati 1028. De har förrsten en sån där bakvänd regel som gör att mina grannar som fick körkortet på köpet för 35 år sedan och aldrig suttit på en hoj förr, får mycket lägre försäkring än jag, som utbildats och kört upp på tung MC och haft det kortet i 20 år. Sjukt.

Folksam gav mig först nånting på 9000 kr, men om jag går SMC-utbildning (som jag tänkte göra ändå) och inte lånar ut min hoj till någon så blir premien under 5.000 kr. Men vafan vadå inte lånar ut min hoj till NÅGON? Vad är det för fascistregler? De kan väl differentiera självrisken istället. Fast det är väl så det blir i praktiken kanske.

Ska kolla med Bilsport&MC också.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Jag valde Trygg Hansa för några år sedan. De var visserligen någon hundralapp dyrare än Länsförsäkringar, men Länsförsäkringar hade opraktiskt stränga krav. Dels skulle hojen nattförvaras i garage, dels kunde ersättning utebli om man lånar ut hojen. Även om den man lånar till är, liksom jag, 40+. I fallet Trygg Hansa var det så att självrisken ökar till 10.000 kr om det händer något när hojen är utlånad. Detta gällde 2004. Jag har inte örnkoll på villkor och priser idag. Får kolla igen till våren.

Pojkens Derbi Senda (50 cc, ej EU) är dyrare att försäkra än min Le Mans III !
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Inlägg av Stefanv11sport »

Hej jag gick från Bilsport & MC till Folksam sparade 900/år förutsatt att du är medlem i SMC
SMC-medlem V11 Sport-00
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Inlägg av GuzziKungen »

Som ni kanske känner till så är en av frågorna på
medlemsankäten om intresse för en märkesförsäkring.
Meningen är att vi ska (så fort vi har lite merpå fötterna) gå
ut till JÄTTARNA och fråga runt om det är möjligt att teckna
en medlemsförsäkring .
Allternativt att vi själva styr upp försäkringen (ej trafik) för
att kunna komma billigare undan.
Om någon läser detta och kan lite mer om branchen så är denne
varmt välkommen att höra utav sig.
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Användarvisningsbild
-ah
GuzziFanatisk
Inlägg: 327
Blev medlem: 02 apr 2007, 22:03
Mina motorcyklar: ´03 Breva V750 ie "Rossinante"
Ort: Limhamn

Inlägg av -ah »

Jag har inte helle nå't grage att ställa in hojen i - utan ett skjul så att hojen åtminstone inte syns från gatan - och försäkrar glatt i Bilsport och MC.

Sedan låser jag med lite härdat käting så här utanför säsongen, så att det är två klass 3 lås och ett Xena larmlås och ett satans jävla disklås OCH styrlåset att ta sig genom för den hugade. :?

Men vem fan stjäl egentligen en Guzzi? :lol:
"Lasciate ogni speranza voi ch'entrate"
Användarvisningsbild
Stefanv11sport
GuzziFanatisk
Inlägg: 273
Blev medlem: 12 mar 2007, 12:38
Mina motorcyklar: Började med en Honda DOHC 450-69 sen Yamaha XLV 750- 82 därrefter en Kawasaki GPZ 750- 83 och MG Le Mans 1000-89, MG Le Mans 85 och fn MG V11 Sport-00
Ort: Taby

Inlägg av Stefanv11sport »

Fråga Tobbe
SMC-medlem V11 Sport-00
Skriv svar