Sk!t också

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Här är en PDF som beskriver det ni redan listat ut det mesta av:

http://www.euromotoelectrics.com/EnDura ... lation.pdf från sidan http://www.euromotoelectrics.com/EDLMG.html

Jag tror våra regulatorer är ganska lika den här.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Tack Raz du är en ängel.

Sådan här information får man aldrig för mycket av. :shock: :shock:

Jag hade börjat misstänka att det är min Elektriska Hastighetsmätare som stör elektroniken i regulatorn.
Innan jag läste denna sidan, nu fick jag det bekräftat.
För att mätaren påverkas inte av spänningstopparna, bara ljuset.

Min regulator är Ok och har inte tagit skada vad jag vet nu.

Det blir lite kul elfix de närmsta dagarna för att klura ut hur jag skall "lura" regulatorn att hastighets mätaren inte finns.

:wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Tack Raz du är en ängel.

Sådan här information får man aldrig för mycket av. :shock: :shock:
Jag bara vidarebefordrar andra änglars information 8) Den här var från en intressant tråd på v11lemans.com som jag egentligen betraktar som oavslutad eftersom jag aldrig blev motbevisad... men de kanske gav upp för att jag förde ett för korkat resonemang? :oops:
http://www.v11lemans.com/forums/index.p ... opic=10427
Racerstone skrev:Jag hade börjat misstänka att det är min Elektriska Hastighetsmätare som stör elektroniken i regulatorn.
Innan jag läste denna sidan, nu fick jag det bekräftat.
För att mätaren påverkas inte av spänningstopparna, bara ljuset.

Min regulator är Ok och har inte tagit skada vad jag vet nu.
Intressant, varför tror du det är hastighetsmätaren? Dess störningar måste vara mikroskopiska i fordonssammanhang jämfört med tändspolar och injektorer.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Intressant länk skall läsa nogrant senare.

återkommer med Mätarraport när jag vet mer,det är något konstigt i alla fall.
Tar för lång tid att skriva just nu varför jag tror det.
men jag kan naturligtvis ha fel.

Slut på Lunchen..


Ha de Björn.
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Trevlig PDF du hittade Raz. Nu tror jag att jag har ganska klart för mig hur systemet fungerar och det hela verkar vettigt, om man nöjer sig med 30 A eller så.

I det där forumet kan det vara så att callison är ute och cyklar. Han pratar om dålig jordning av regulatorn, precis som jag tidigare frågade om regulatorns jordledning och huruvida den är hel eller ej. Men nu står det ju klart att det är fråga om en serieregulator. Alla spänningsfall i en sådan kommer att leda till att batteriet får mindre kräm än avsett. Men, man ska kolla jordarna först. Precis som callison säger, så har regulatorn goda förutsättningar att kasta in "spikar" i elsystemet, eftersom generatorn dels ger mycket högre spänning än vad som behövs, dessutom har den induktans och vi talar här om switchteknik. Det betyder att dålig kontakt, nästan var den än uppträder, kan leda till överspänning på olika sätt.

Men eftersom du Björn skriver att regulatorn är iskall medan däremot batteriet är (eller snarare har varit) varmt, samt att det uppvisar 18 V (aj aj, akta ECUN:n !) så är min huvudmisstanke genombrott i en tyristor (eller diod) inuti regulatorn.

Annars brukar man betrakta både tyristorer och dioder som rejäla halvledare som inte går sönder alls särskillt lätt.

I likhet med Raz kan jag inte tänka mig att den elektroniska hastihetsmätaren har alls med problemet att göra.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Men eftersom du Björn skriver att regulatorn är iskall medan däremot batteriet är (eller snarare har varit) varmt, samt att det uppvisar 18 V (aj aj, akta ECUN:n !) så är min huvudmisstanke genombrott i en tyristor (eller diod) inuti regulatorn.
Jag har bara en invändning mot den misstanken, och det är att det verkar vara ett intermittent fel. Min teori, och den kan jag inte styrka med något annat än magkänsla på en glad amatör, är att regulatorn är hel och att det bara är dålig kontakt någonstans, om inte i jorden så i någon av de andra.

Kanske är det så att regulatorn tar sin indata från "keyed power" alltså den ledare som går till ljusrelät (på min hoj i alla fall). Dassig kontakt i reläsockeln eller inne i reläet kanske orsakar det svaga lyset, och samtidigt tror ju då regulatorn att batterispänningen är lika låg, och vräker på alldeles för mycket till batteriet, via andra ledningar utan samma spänningsfall. EDIT: hm, det stämmer ju inte med att spänningen tydligen är normal när ljuset är dåligt. Fan vet. Men det beror förstås lite på vart du kopplat in din voltmeter nånstans...

Å andra sidan kan det ju vara ett intermittent fel i regulatorn, typ kallödning eller nåt.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Jag skall tala lite om vad jag gjort i kväll.
Kollade alla ledningar igen vid säkringsdosan Tog bort alla och satte dit dem igen.
Bytte plusledningen(gjorde en ny) från Batteriet till säkringsdosan.

Startade, stadiga 13,8-14,0 volt
körde till mitt favoritfika-ställe 5mil, inga problem aldrig över 14,2 volt.
körde hemåt inga problem Nu är problemet löst tänkte jag.
500 meter hemifrån så körde en som vanligt drogpåverkad och blind bilist i en saab 9/5 kombi ut framför mig utan att lämna företräde varvid jag ilsket blinkade med helljuset.
vad hände då?? 17,9 volt på mätaren :lol: :lol: :lol: :lol:
Så var det dags igen,prövade med att släcka lyset helt och hållet.
spänningen gick tillbaka till C:a 14,0 volt igen
skall kolla reläsocklarna och de 5 små gulliga reläna i morgon.
felet sitter KANSKE här :idea: :idea:
Senast redigerad av 1 Racerstone, redigerad totalt 16 gånger.
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Föresten RAZ hur går det med skärmen går den att fixa?

Du kan få en skärm av mig en nästan ny till en california i äkta plåt
En 1100 sport med Kalle Anka stuk det vore nåt. :wink: :wink:

Nähä inte det :o :o

Har försökt att sälja den här men ingen vill ha den.

Kan även användas som tråg till slipstenen där hemma.
:roll: :roll:
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Dessa förbannade bilister. Förra säsongen var jag med om värsta incidenten någonsin. En, som vanligt, felprogrammerad bilist fick syn på en glasskiosk och gjorde en vänstersväng. Vi var på exakt samma plats med 1 sek mellanrum. Jag höll 90 km/h och hann inte ens få ut ett finger. Vad gör snuten när bilister utsätter medtrafikanter för akut livsfara genom att skita i lampor, om de inte dyker up två och två. Inte ett skit! Har någon någonsin hört talas om att en trafikant blivit bötfälld för vänstersväng. Nej, trots att man någonstans i spädbarnsålder får lära sig att ingenting annat är faligare. Suck.

Ok, intermittent fel brukar höra ihop med glapp. Rätt (och mycket vanligt på italienska och franska farkoster). Det kan vara så att regulatorn känner "remote" som du beskriver. Men egentligen tror jag inte det, eftersom det vore dumt av precis de skälen vi diskuterar här.

Jag har sett att helljusblink är lite halvknasigt kopplat på äldre Guzzi, med speciella reläer och sådant. Kolla om det är så på din maskin också.

Annars kan det vara så att det högre strömuttaget (antagligen slocknar väl inte halvljuset när du blinkar) precis räcker för att tyristorerna ska få lite spatt. Det kan vara så att tändvinkeln på gaten går över något visst värde där tyristorn liksom skenar. De flesta pulskretsar har inte det där riktiga 0..100% reglerområdet. Ofta kan det bli lite knasigt i ytterområdena. Om då regulatorn är trasig, kanske de extra 5 A som helljusbliket ger räcker för att det ska toka till sig. Men i sådan fall borde vilken förbrukare som helst kunna ställa till problem. Typ tuta+bromsljus och sådant. Så lite koll runt helljusrelä och liknande är nog en god idé.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Föresten RAZ hur går det med skärmen går den att fixa?
Nah, det syns knappt något och den hänger ihop så det får vara som det är tills i vinter. Så får något proffs lappa ihop det.
Bengt C skrev:Jag har sett att helljusblink är lite halvknasigt kopplat på äldre Guzzi, med speciella reläer och sådant. Kolla om det är så på din maskin också.

Annars kan det vara så att det högre strömuttaget (antagligen slocknar väl inte halvljuset när du blinkar) precis räcker för att tyristorerna ska få lite spatt. Det kan vara så att tändvinkeln på gaten går över något visst värde där tyristorn liksom skenar. De flesta pulskretsar har inte det där riktiga 0..100% reglerområdet. Ofta kan det bli lite knasigt i ytterområdena. Om då regulatorn är trasig, kanske de extra 5 A som helljusbliket ger räcker för att det ska toka till sig. Men i sådan fall borde vilken förbrukare som helst kunna ställa till problem. Typ tuta+bromsljus och sådant. Så lite koll runt helljusrelä och liknande är nog en god idé.
På mitt lok (och även original Stone så vitt jag vet) fanns det inga relän till lyset ("ljusrelät" försörjer det mesta på hojen, och strömmen till hel/halvljuset ska passera flera omkopplare på styret mm) så jag har kopplat in ett par extra relän bakom framlampan. De tar den ordinarie strömmen för att dra, men försörjer lyset via en ny grövre kabel som går direkt från säkring. Och bättre jord. Jag gjorde det för att få bättre ljus, och det blev väldigt stor skillnad. Arrangemanget är förmodligen bra för laddningskaoset också.
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Bengt C skrev:Det kan vara så att regulatorn känner "remote" som du beskriver. Men egentligen tror jag inte det, eftersom det vore dumt av precis de skälen vi diskuterar här.

Jag har sett att helljusblink är lite halvknasigt kopplat på äldre Guzzi
Contradiction in terms :wink:

Just eftersom det vore dumt att koppla så, kan vi nog anta att så är fallet :mrgreen:
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Raz skrev
På mitt lok (och även original Stone så vitt jag vet) fanns det inga relän till lyset ("ljusrelät" försörjer det mesta på hojen, och strömmen till hel/halvljuset ska passera flera omkopplare på styret mm) så jag har kopplat in ett par extra relän bakom framlampan. De tar den ordinarie strömmen för att dra, men försörjer lyset via en ny grövre kabel som går direkt från säkring. Och bättre jord. Jag gjorde det för att få bättre ljus, och det blev väldigt stor skillnad. Arrangemanget är förmodligen bra för laddningskaoset också
På äldre Guzzi är det en mycket god idé att länka bort strömmen till ljuset på detta sätt. Det ger inte bara bättre ljus, man undviker också att tändlåset smälter. Det gör det nämligen annars. Det är inte en fråga om hur eller om, utan bara fråga om när. Kanske gäller detta även nyare hojar.
Just eftersom det vore dumt att koppla så, kan vi nog anta att så är fallet
Visst, vi har ju inte något större förtroende för Guzzis elsystem. Men just den här regulatorn känns inte riktigt "original". Det är lite mer "3:de part fix" över den. Omfattas den av den vanliga "italienska sjukan"? De större problem med Guzzis äldre elsystem är annars tyskars fel:

1) Undermålig laddning pga för lågt generatorvarvtal. Tysken själv sätter generatorn direkt på vevaxeln och det funkar lika illa.

2) Svintung och svag startmotor från Bosch. Maskinen går igång med minsta möjliga marginal, trots 24 Ah batteri. Problemet finns även på V50(!) och även där är batteret precis lika groteskt stort. Tänk att en V50 har en torrvikt på 165 kg och ett batteri på >20 Ah. Rätt knäppt!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Bengt C skrev:Raz skrev
På mitt lok (och även original Stone så vitt jag vet) fanns det inga relän till lyset ("ljusrelät" försörjer det mesta på hojen, och strömmen till hel/halvljuset ska passera flera omkopplare på styret mm) så jag har kopplat in ett par extra relän bakom framlampan. De tar den ordinarie strömmen för att dra, men försörjer lyset via en ny grövre kabel som går direkt från säkring. Och bättre jord. Jag gjorde det för att få bättre ljus, och det blev väldigt stor skillnad. Arrangemanget är förmodligen bra för laddningskaoset också
På äldre Guzzi är det en mycket god idé att länka bort strömmen till ljuset på detta sätt. Det ger inte bara bättre ljus, man undviker också att tändlåset smälter. Det gör det nämligen annars. Det är inte en fråga om hur eller om, utan bara fråga om när. Kanske gäller detta även nyare hojar.
Just eftersom det vore dumt att koppla så, kan vi nog anta att så är fallet
Visst, vi har ju inte något större förtroende för Guzzis elsystem. Men just den här regulatorn känns inte riktigt "original". Det är lite mer "3:de part fix" över den. Omfattas den av den vanliga "italienska sjukan"? De större problem med Guzzis äldre elsystem är annars tyskars fel:

1) Undermålig laddning pga för lågt generatorvarvtal. Tysken själv sätter generatorn direkt på vevaxeln och det funkar lika illa.

2) Svintung och svag startmotor från Bosch. Maskinen går igång med minsta möjliga marginal, trots 24 Ah batteri. Problemet finns även på V50(!) och även där är batteret precis lika groteskt stort. Tänk att en V50 har en torrvikt på 165 kg och ett batteri på >20 Ah. Rätt knäppt!
Det gåt att ersätta Bosch startmotorn rakt av på alla guzzi med den modernare starten som sitter på nyare Guzzi från 2000 ungefär.
denna är en fransk valeo som har palnetväxel
sitter även på nyare BMW
Ganska prisvärd under 2000.- hos Stein dinse i tyskland.
denna starter nöjer sig med ett 12 amp underhållsfritt batteri trots det så var min stone 2002 originalutrustat med ett 28amp vanligt blybatteri.
jag bytte ut det i vintras till ett 18 amp Underhållsfritt.
hälften så stort, med plats över till annat under sadeln
Detta batteri tar laddning mycket lättare man kan ta ut mer ström i startögnblicket .
startmotorn blir mycket piggare och man slipper syran.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Inlägg av Raz »

Racerstone skrev:Det gåt att ersätta Bosch startmotorn rakt av på alla guzzi med den modernare starten som sitter på nyare Guzzi från 2000 ungefär.
denna är en fransk valeo som har palnetväxel
sitter även på nyare BMW
Jag har en Valeo original på min -97:a. Och gelbatteri (eller nåt). Nu är vi inne på saker jag inte vet ett smack om egentligen men har hört/läst en massa, som vanligt. Tydligen är förtroendet för Valeon inte så stort heller, världen över. Det finns en tredjepartsprodukt som bygger på en Mitsubishi-startmotor och den dan jag får problem med min startmotor (annat än behov av Helicoil eftersom någon tidigare ägare av min hoj var väldigt, väldigt stark) så kanske det får bli en sån.
http://world-of-guzzi.de/ftp_upload/Axe ... tarter.pdf
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
Racerstone
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 20 mar 2007, 21:26
Ort: Växjö

Inlägg av Racerstone »

Ett problem är att den tar in vatten så den rostar innifrån.
och fältmageterna släpper (limmade)
sedan är kolhållare och drev i bakelit och plast.
Jag har bytt min en gång när stonen var ett halvår gammal, hittade en ny på Ebay som tur var.
jag har den gamla kvar om det är någon del som går att använda
Du ser vilka "kvalitetsmaskiner" vi kör omkring på.
Skriv svar