Modellregistret och chassinummer...?

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Peter »

Såg för något år sedan en lista på chassinummer och modeller med varningstexten att bara betala för 'äkta' maskiner...
...och jag konstaterade då att mitt chassinummer ligger långt utanför det för V7Sport vedertagna intervallet VK 11111 - VK 11990 (i mitt fall VK14062).

Men så såg jag i modellregistret att det i så fall är många i Sverige som inte har en 'äkta' V7 Sport... :?

...någon som vet något om hur det egentligen förhåller sig med dom häringa nummerserierna?

/Peter
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Nicke »

Så vitt jag undersökt och läst så är nummersystematiken, åtminstone längre tillbaka i tiden ett mysterium i klass med snömannen, Bermudatriangeln och Elvis nuvarande turneschema.

Jag som hade fått för mig att du ägde Janne Leeks gamla V7 Special, men det var alltså en V7 Sport (med oäkta chassi... :wink: )
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Tobbe »

Följande siffror går att läsa här http://www.mgcn.nl/dameijer/Moto-Guzzi-framenumbers
Vad som är sant eller inte, lämnar jag osagt.
Men enligt dessa siffror så finns inte din cykel, Peter :-)

VK 11111 - VK 11261 V7 Sport 'Telaio Rosso' (Red frame)
VK 11111 - VK 13842 V7 750 Sport (1972 - 1974)
VK1 11111 - VK1 12315 750 S (1974 - 1975)
VK2 15000 - VK2 15998 750 S3 (1975 - 1976)

Det skulle hursomhelst vara jävligt kul om man kunde klämma fram den äkta sanningen (om den finns).
Vem har bra kontakter på fabriken? :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Nicke »

Ajdå, du har alltså en av de där Taiwankopiorna... :wink:

Nä, det handlar helt enkelt om den kolaps av tid-rum kontinuet som inträffade då italiensk systematik kolliderade med Argentinskt temperament, i samband med att De Tomaso-eran inleddes.

Det tillverkades av den anledningen överhuvudtaget inga V7 Sport under 1974. Däremot tillverkades den tredje serien under 1973 0ch 1975. De flesta i den tredje serien som kallas VK 14000-serien var tydligen ämnade för den amerikanska marknaden.

Det som gör det så extra jobbigt att förstå sig på systematiken som (inte) råder i Guzzis produktionstabeller är att tillsynes prydliga nummerserier som är noga redovisade plötsligt ersätts av mer kaotiska dito.

Speciellt svår att förstå detta är det antagligen för oss petimetrar i Sverige, där ju personnumret anses vara en uppfinning som är både samtida och i klass med hjulet...

Återkommer senare med lite citat från Bibeln, dvs. bibeln för Sport- och Le Mansägare.
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Nicke »

Här kommer nu lite fakta och ett citat ur bibeln för dem som är lyckliga ägare till en Tonti-racer:

"The Moto Guzzi Sport & Le Mans Bible" av Mc-evangelisten Ian Falloon. (Köp den!!)

"Althoug SEIMM managed to revive Moto Guzzi, in December 1972 the company was sold to Argentineanborn Alejandro De Tomaso already owned Benelli, and whilst he was quick to assert his control over Moto Guzzi, it was initially business as usual. It was soon apparent that De Tomaso wasn´t partticularly interested in the existing big twins, and was reported to have strolled through the V7 assembly lines brandishing an engraved Arab sword à la Lawrence of Arabia. Screaming "No more stupid twins".
De Tomaso´s immediate action was to restrict research and development, and demand a reduction in production costs.
By mid-1973, the V7 Sport was finally touched by this economic rationalisation. As the third series differed in a number of important details from earlier versions, the frame number sequense was new. Althoug this frame number sequense doesn´t appear in officially released figures, it certainly existed, and the updates are described in the parts list.
This new series began a VK 14000, leaving a gap of 160 from the earlier VK 13000 series. As no official factory data exists, and most examples were destined for the US with a VIN engine number, it is difficult to ascertain the exact number of VK 14000 series machines produced. 1973 data, an the few available 1975 productions figures, indicating just over 1000 VK 14000 series examples (including disc brake versions) Engine numbers continued the previous sequense, and whilst the engine updates were initiated from VK 3348, many later series chassis were fitted with earlier specifications engines, and it follows that some later specifiations engines were also probably installed in earlier chassis."

Lite produktionsiffror så:
Serie tre av V7 Sport:
Chassienummer: VK 14000 -
Motornummer:VK 33448 - VK 34450 (ungefär)

Produktionssiffror V7 Sport:

1971: 104 st (Telaio Rosso)
1972: 2152 st
1973: 1435 st (+152 st USA-version med skivbromsar)
1974: 0 st
1975: 100 st

V750 S (Eu-version med skivbroms):

1974: 948 st
750 S3: (It/Eu):
1975: 950 st

Totalt antal: 5841 st

Spännande forskningsfält för nummermysteriker och :roll: folk med diverse bokstavssyndrom som avskyr tingens oordning...
Ciao / Ne
Rolf Halvorsen
GuzziFanatisk
Inlägg: 118
Blev medlem: 10 jun 2007, 20:12

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Rolf Halvorsen »

Hei Peter og dere andre

Jeg har en fersk liste over flere enn 800stk. V7 Sport / 750S og 750S3

VK 11111 - VK 11261 V7 Sport 'Telaio Rosso' (Red frame). 150stk.
Jeg har sett at man også omtaler opp til VK 11311 som ekte Telaio Rosso. (200stk.)
VK 11262 - VK 12999 V7 Sport (Serie 1)
VK 13000 - VK 14273 V7 Sport (Serie 2)
VK1 11111 - VK1 12315 750S (1974 - 1975)
VK2 15000 - VK2 15998 750S3 (1975 - 1976)

Ingen 750S og 750S3 ble importert til USA. Endel V7 Sport ble importert til USA fra både serie 1 og serie 2. Serie 2 -modellen ble ofte utstyrt med skivebremser og solgt som oppgraderte V7 Sport (750S).

Din sykkel VK 14062 har trolig en motor med nummer VK 03306? Kan du bekrefte dette?

I denne listen med over 800stk. finnes ingen falske nummer. Det er bare feilaktige rykter og enkelte feilskrivinger som gjør at noen er redd for falske V7 Sport. (Det kan være vanskelig å lese rammenummer under mange lag med lakk.)

Ta kontakt dersom dere ønsker å få denne listen tilsendt.

Jeg er samler av V7 Sport og har stort kontaktnett for denne modellen + spesialverktøy, og kan være behjelpelig med å skaffe deler og hele V7 Sport/750S/750S3 i forskjellige tilstander.

Hilsen Rolf i Norge (rolf.i.halvorsen@nammmo.com)
Mobil: +47 950 20 006
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Modellregistret och chassinummer...?

Inlägg av Tobbe »

Hej Rolf!

Det är trevligt med riktiga entusiaster, som du :D

Jag skullle med glädje ta emot all information du har om V7 Sport.
Det skulle vara kul att bygga en special-del på vår hemsida om just denna modell, då den kanske är den största klassikern i Guzzis historia.

Jag kan bygga och du bistår med information och bilder, det blir väl ett trevligt, gränsöverskridande, samarbete? :D
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Skriv svar