Till Kenneth51

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Tina
GuzziFanatisk
Inlägg: 655
Blev medlem: 03 mar 2007, 17:56
Ort: Stallslycke

Till Kenneth51

Inlägg av Tina »

Hej Kenneth!
Vi vore tacksamma om du ville dämpa tonen lite och inte använda blå bokstäver i fetstil.
Detta forum är till för de som vill veta mer om Moto Guzzi och Moto Guzzi Club of Sweden, men ditt enda syfte verkar vara att racka ner på Moto Guzzi.
Vi vill inte vara tvungna att censurera inlägg men om du fortsätter på det sätt du gör nu ser vi oss inte ha någon annan lösning samt att du förmodligen blir bannad från vårt forum.
Tina
Administratör
Kenneth51

Inlägg av Kenneth51 »

Hej Tina, jag har inga onda avsikter. - Har blå skrift någon kodad betydelse!? Vad gäller svaret på Martin O`s fråga är Florida V65 en bra cykel eller inte? Tycker jag någon av era erfarna Guzziister kunde svarat honom omgående. Jag gjorde både honom och Guzziklubben en tjänst, då det troligen blivit både hans första och sista Guzzi! Vill någon av er påstå att Florida är en bra motorcykel? Att säga sanningen, har det blivit förtal?! Förväxla inte Nykomling med Nybörjare! Bannlys mig för all del, jag tycker nog ändå det är lite för mycket religiös sekt och supporterklubb över sällskapet för min del. Jag ska med nöje läsa förklaringen till varför Florida är en bättre cykel än Dragstar. Allra helst skulle jag vilja veta om någon är glad och nöjd med serviceverkstäder, priser, försäkringar och garantier, det var det jag kom hit för till att börja med, och sen så blev det annorlunda. Jag har ändå hållt mig saklig utan personliga påhopp, fast tonen blev lite sarkastisk. Personligen tycker jag det livade upp forumet. Men jag förstår att jag gästat er för länge, å så svor jag i kyrkan.........tack för kaffet..ajö.
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2007, 05:07
Ort: Sjuhärad

Inlägg av GöranW »

Kenneth51: Jag är som du nykomling och kanske i andras ögon även en nybörjare! Har dock en lite annan syn på klubben, detta forum och vad man kan förvänta sig.
Forumet har till dags dato 105 användare totalt. Av dessa är ett mindre antal "gamla rävar" men de flesta är som du och jag ganska färska och nyfikna. Tiden är för de flesta begränsad. De svar som ges och hur lång tid det tar för ett svar från erfaren person varierar därför kraftigt. Det är inte många som har erfarenhet av EN specifik modell och därav KAN svara vederhäftigt!
För min egen del gillar jag Guzzi för dess innovativa teknik likväl som för dess historia. Därav ter sig jämförelser som "vilken är bäst" av Guzzi och en japanhoj lite omöjliga att besvara. Den ena är "hjärta" - den andra möjligen "förnuft". Det är, handen på hjärtat", mycket få som åker hoj av förnuftskäl och därför finns det kanske bara olika grader av hur långt hjärtat får styra.

Jag åker även på fyra hjul och då är det citroen av äldre datum som gäller. Samma orsaker: För sin tid en mycket innovativ teknik och bilar som verkligen har själ.

Svar på specifika frågor kommer, säkert som amen i kyrkan, att dyka upp på de flesta frågor men om man vill ha "allenarådande sanningar" levererade innan signalen hunnit fram på nätet - då är det fel forum! Skaffa dig en bok i ämnet eller ännu hellre: Köp en Guzzi och skaffa dig erfarenheterna själv! Kanske kan du i framtiden då själv bli den guru på området som du nu tycks sakna!

Lev väl och bemöt andra som du själv vill bli bemött!
Åkte 750 Nevada -96
CharleyHarley
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2007, 17:56

Inlägg av CharleyHarley »

Efter hand blev det som du säger några svar till Kenneth51. Visst är det det väl till stor del "hjärtat" som väljer, det är väl som den Latin citerande vännen säger! Men det gäller väl SMAK, alltså utseende i detta fallet, hurvida salt, surt eller sött faller oss i smaken. En Motorcykels prestanda och väghållning går absolut att jämnföra och värdera, det är svårt att inte göra. Det skulle jag göra, speciellt om jag är på väg att skiljas från 90-130 svårförtjänta laxar. Allt annat vore att säga Hello Hjärtat-Goodbye Förnuft. Många motorcykelentusiaster är nostalgiska romantiker, men det är väl intressant att tekniken går framåt ibland?
Användarvisningsbild
GöranW
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 04 aug 2007, 05:07
Ort: Sjuhärad

Inlägg av GöranW »

CharleyHarley skrev:Efter hand blev det som du säger några svar till Kenneth51. Visst är det det väl till stor del "hjärtat" som väljer, det är väl som den Latin citerande vännen säger! Men det gäller väl SMAK, alltså utseende i detta fallet, hurvida salt, surt eller sött faller oss i smaken. En Motorcykels prestanda och väghållning går absolut att jämnföra och värdera, det är svårt att inte göra. Det skulle jag göra, speciellt om jag är på väg att skiljas från 90-130 svårförtjänta laxar. Allt annat vore att säga Hello Hjärtat-Goodbye Förnuft. Många motorcykelentusiaster är nostalgiska romantiker, men det är väl intressant att tekniken går framåt ibland?
Visst har du rätt i det du säger. Om inte så hade det inte sålts några nya hojar överhuvudtaget! Ett fåtal hojåkare har tillräcklig erfarenhet för att kunna göra kvalificerade avvägande och jämförelser. Det jag säger är bara att av detta fåtal finns det ett ännu mindre antal som frekventerar detta forum och därför kan svaren dröja. Kan du så hjälp honom gärna! :wink:
Åkte 750 Nevada -96
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Hjärta-hjärna, men i hur stor grad?

Inlägg av Nicke »

Hej!

Jag håller med det Göran säger, förnuftsmänniskan i mig skulle kanske göra val som landade på något väldigt bra men också rätt tråkigt. (Jag skulle kunna nämna ett hojmärke och ett bilmärke som för mig är torrt förnuft men inte mycket glädje, men avstår för att inte såra de förnuftiga).

Å andra sidan finns det ett mc fabrikat som har många tillskyndare med feta plånböcker som definitivt enligt min uppfattning inte kan ha något alls med förnuft att göra. Det valet är i min värld helt uteslutet.

För mig är valet gjort i hjärtat redan när jag som tonåring läste testerna på de första Le Mans versionerna. Jag kände utifrån orden och bilderna att det där var något som jag bara måste ha den dag när plånboken tillät.
Precis samma känsla dök upp när jag såg bilderna på Daytona RS:en.
När jag sedan fick chans att provköra dessa hojar var det en fantastisk upplevelse att "känna igen sig" så väl från de upplevelser som den tryckta texten lyckats förmedla. (Att bläddra i gamla mc-tidningar från början av 80-talet är en mäktig känsloresa för mig... Tack alla duktiga mc-journalister!).

Jag är rätt övertygad om att dessa mina hjärtevänner kommer att fortsätta vara så för all framtid. Jag kommer säkert att köpa nya hojar, men never in my life att jag kommer att sälja de här som jag håller kär.
Jag känner medlidande med de mc-kamrater som ständigt läser tester för att se vilken blivande hjärtevän som går snabbast runt en oval för tillfället. För mig är det en hjärtlös inställning...

Men om vi återvänder till hjärta-hjärna resonemanget: För att hjärtat ska få stor del i bestämandet (åtminstone för min del) kräver det också att hjärnan blir tillfreds. Så dominerande är inte hjärtat att jag skulle stå ut med saker som inte fungerade eller inte gick att skrapa knän med.
Här kan jag förundras över dem som köper dyra hojar som visseligen glänser vid fiket men sedan inte går att använda körmässig på ett stimulerande sätt. Men som sagt;
De gustibus non est disputandum.

Jag är nu ingen glidarhojsåkare, men om jag var skulle jag definitivt välja en som gick att åka på både länge och när vägen slingrar sig som den värsta ansatta politikern. I tyska tester utsågs under flera år i rad Californian just till den mest åkbara glidaren av dessa skäl.
Ergo; Här finns förnuftsskälen som många som väljer glidare utifrån myter inte alls bryr sig om att beakta.

För mig är Guzzi den ultimata kombinationen av hjärta och hjärna, men det gäller för mig liksom något annat gäller för dig, dig och dig.

Sedan kan man alltid resonera om huruvida hjärnan alls skall få vara med och bestämma. Jag brukar hävda att hjärnan måste vara kroppens dummaste organ; Den snackar ju för fasen om sig själv i tredje person...

Låt hjärtat va´me´ :wink:
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Bengt C
GuzziFanatisk
Inlägg: 104
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:07
Mina motorcyklar: .
Le Mans III -83
Ort: Bohuslän

Inlägg av Bengt C »

Jag fattar inte varför det där med fordonsfabrikat är så himla känsligt.

Jag kör en Le Mans III -83. Den är varken utpräglat bra eller dålig.

Plus:Chassiet är styvt och pålitligt, hittar inte på farligt bus på egen hand. Motorn är stark och vrålar på bra när man vrider ur den. Det är lätt att hålla den ren. Den är driftsäker och billig att äga. Den berör. Självklart vill man ha en sådan.

Minus: Växellådan är vidrig. Bromsarna kräver massor av handkraft och Guzzis integralkoppling är rent idiotisk. Ergonomin är dålig. Det är jobbigt att köra maskinen, vilket gör att man kör ohälsosamt fort (eftersom man vill ha det överstökar så fort som möjligt). Passageraren sitter jättedåligt. Kanske borde jag egentligen ha en hoj med mer upprätt körställning?

So what. Jag valde en sådan när tillfället dök upp och den är inte till salu nu.

Varför skulle detta vara så himla känsliga frågor. Om någon säger till mig: Varför kör du en så knäpp hoj? Den varvar ju bara 8000 och man sitter som skit på den. Då blir jag inte sårad. Jag konstaterar troligen bara att jag har den för att jag vill ha roligt, inte tråkigt, när jag nu ändå gör mig besväret att åka hoj.

Jag tycker att det är helt ok att följa en "vill ha" impuls, om den inte medför riktigt stora negativa konsekvenser. Antagligen är t ex en gammal Laverda helt enkelt för dålig i objektiv bemärkelse, för att den ska tilltala mig. Annars tycker jag också att dessa berör.

Det drag som jag däremot inte förstår/gillar hos mig själv är att jag inte attraheras av bilar och hojar som är vanliga. Särskillt inte vanligt och på samma gång dyrt, typ Volvo. Jag skulle kanske kunna köpa en Yamaha XJ900, eftersom jag tror att det är massor av bang-for-the-bucks och ingen annan vill ha den. Förnuftig och ovanlig, nästan som Guzzi ;-) Däremot måste jag säga att jag blivit kallsinnig till Duccati. När jag började köra hoj, i början av 80-talet, tyckte jag dessa maskiner var hur macho som helst, särskillt stora motorn som satt i Heywood replikan och så. Men dagens Duccati berör mig faktiskt måttligt. Dyra och vanliga. I detta sammanhang har Guzzi skithöga poäng. Man ser dem allt mer sällan på vägarna, trots att de inte är några strulande knäpphojar.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Exactelemente...

Inlägg av Nicke »

Precis det Bengt säger om önskan att vara lite unik och "annorlunda" tycks de flesta Guzziägare jag stött på ha som största gemensamma nämnare.

Tobbe jag tar mig friheten att citera mig själv från det gamla forumet om det är ok för dig?
Re: Klassiskt citat 2006-07-13 10:15:35
Hej!

jag antar att du tänker på det som mc-journalisten Alan Cathcart sa en gång vid en test av Daytona RS(se MC Nytt nr 6 -96)

" Att köpa en Guzzi har i det förgångna mycket varit en förtroendesak men inte för handlarnas skull. De är ofta hängivna entusiaster som servar sina kunder föredömligt. Nej, det handlar mer om förtroende för själva motorcykeln. Ägarna är till sin natur individualister och beredda att leva med en något annorlunda hoj. De är också beredda att leva med tveksamma konstruktioner och missar som de aldrig skulle accepter på ett annat fabrikat. Om ni aldrig har kört en Guzzi, förstår ni inte det här. En hoj som får en Ducati att verka civiliserad, en H-D att likna en volvo och en Triumph att framstå som helt karaktärslös har en helt egen utstrålning. Det är lite tragiskt att märket aldrig utnyttjat det."

Tja, jag kunde nog inte sakt det bättre själv. Det är svårt att omformulera känslor till ord som tillfullo förmedlar det man vill berätta, igentligen så är det inte någon större vits att försöka eftersom de som ej "hittat rätt" ändå inte kan förstå. Antagligen funderar de bara vad som fattas en...
Det är detta, tycker jag som gör det så härligt att träffa andra som man inte behöver förklara för. Det är väl det som kallas kärlek antar jag.
Jag anser att Herr Cathcart träffar huvudet på spiken när han menar att ägarna är individualister, för handen på hjärtat- Vi vill att Guzzi skall få sälja många hojar, men inte för många, eller hur?
Att sen inte fabriken förmår utnyttja sin karisma till fullo är inte heller så konstigt, för de förstår inte grejjen eftersom det liksom för den bitande ormen helt enkelt handlar om deras natur.

Mitt tips: Njut känslan av fulländning (trots viss misstro ibland). Var nöjd med att vara en av de som funnit och inte behöver fortsätta leta.

Jag känner stort medlidande med de polare som ständigt varje år måste byta in sin sammazaki flera1000, för att de läst i någon tidning att det plötsligt kommit en ny raket som slår deras tidigare kärlek med flera tusendelar runt en kurvig bana.

Gud vad härligt det är att börja morgonen med att vara lite filosofisk... Nu tror jag att jag måste gå ut i garaget, sätta mig ned med en kopp kaffe och låta mina fina vänners vackra linjer smeka mina ögon.

Ha det lika bra / ne
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Inlägg av Tobbe »

Förstår inte varför jag skulle ha något emot ditt själv-citat, Nicke.
Kunde ju inte ha sagt det bättre själv ens :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
CharleyHarley
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2007, 17:56

Inlägg av CharleyHarley »

Hej igen allesamman, vilket trevligt samtal det eldiga inledandet har lett till. Till Kenneth51´s försvar kan man väl säga att han gav ett rakt svar på en rak fråga, så tog det eld nånstans. Sen glädjer det mig att inte ordet själ inte använts på sistone. Att ordet används fel är säkert oavsiktligt. För endast människan har en själ. Därför döps människor. Motorcyklar, hus, broar och djur namnges. -Se där, en reflektion över språk och kristendom så här efter söndagsmässan.

Ha det så bra alla Guzzi Fans och elda på era järn, och inte era Forumgäster.
Senast redigerad av 1 CharleyHarley, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Det var då själ.. f.n....

Inlägg av Nicke »

Det är väl skönt att se att det går att väcka det italienska blodet även i detta forum och dess rätt sävliga och kanhända av permafrosten rätt kalla gäster.

Annars är det ett rätt intressant fenomen bland män att det i regel går rätt bra att säga at hans fru är ful eller dum, men jösses anåda om man skulle påstå att han är dålig på att köra bil eller något annat fordon.

Intressant teori om själen. Jag antar att det är ett praktisk förfaringssätt att mena att människan har monopol på denna vara, eftersom man då med friskt humör kan släcka ljuset för alla våra medvarelser på denna planet.

ha de´
Ciao / Ne
CharleyHarley
UppKomling
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2007, 17:56

Inlägg av CharleyHarley »

Jag ville använda Kennet51´s påstående, Tina´s arga brev och flera andras svar och kommentarer som språngbräda för ideen att det är "Guzzi´s själ" som är orsak till att det är så känsligt att jämnföra märken och fabrikat med Guzzifantaster.
Har Guzzi en själ?
Om alla människor har en själ och därför har lika värde oavsett om de är fula, snygga, dumma, kloka, smala eller tjocka. Då blir man arg och stött om någon kritiserar ens klena hjulbenta kusin. På liknande sätt reagerar flera på kritiken av Florida, -Florida tillhör familjen även om hon vinglar när hon går! Familjen Guzzi är fin, har anor, släktträd och själ, och skall därför inte jämnföras med och dessutom komma till korta mot en själlös japan av metall, gummi och plast...!!??-Basta! Det här är förstås en lek med tankar och ord och jag kan ha fel igen och motorcyklar har en själ och er stingslighet beror på "råttfällan" till växelspak :wink: , som gör att ni går omkring med ständigt ömma tår? och jag får tillbringa livet efter detta på peppar-plantagen med att kickstarta il diabolo´s Harley.........pffft....
Ciao
Skriv svar