Testa nya Guzzis mm på turne runt i landet

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
Peter
Guzzifantast
Inlägg: 70
Blev medlem: 05 sep 2007, 22:50
Mina motorcyklar: V7-Sport-74
Kawasaki GPZ400S-88
Yamaha YBR 125
Ort: Linköping

Re: Testa nya Guzzis mm på turne runt i landet

Inlägg av Peter »

ekoxen skrev:Men det är fantastiskt hur lättkörda moderna supersportmaskiner är, inga problem att tuffa runt i glidarfart.
Och då inställer sig frågan vari "karaktären" består som gör att vi fastnat för Guzzi likt gamla tändkulemotorentusiaster? Skulle vi tappa intresset om en Guzzi tappade 40kg, fick 40 hp extra och blev lättkörd och lättväxlad med snabb styrespons :twisted:?
Möjligen skulle vi tappa intresset för den tillhörande prislappen... :roll:
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Testa nya Guzzis mm på turne runt i landet

Inlägg av Tobbe »

Haha, Peter!
Det där var en intressant betraktelse på vårt lilla gemensamma dilemma.

Jag har ofta undrat vad är som gör att vi är så infernaliskt bundna vid Guzzi och efter vad jag kommit fram
till så är det starkaste att vi alla vill vara lite unika, sticka ut lite.

Ställer mig själv frågan ibland:
- skulle du vara lika "Guzzinördig" om det fanns lika många Guzzi som det fanns Yamaha?

Och svaret är ett rungande NEJ!

Men det kan väl inte vara enkom detta, eller?
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Testa nya Guzzis mm på turne runt i landet

Inlägg av ekoxen »

Peter skrev:Möjligen skulle vi tappa intresset för den tillhörande prislappen... :roll:
Jag vet inte det .. det kostar på att tuffa runt på gamla Guzzisar, om man skall köpa dem nu i alla fall. 40-45 tusen är inte ovanligt för en 80-talare, är de verkligen värda det? Mest prisvärda(?) just nu är nog sena 90-tals sportvarianter, mycket hoj för pengarna!
Tobbe skrev:Jag har ofta undrat vad är som gör att vi är så infernaliskt bundna vid Guzzi och efter vad jag kommit fram till så är det starkaste att vi alla vill vara lite unika, sticka ut lite.
Ställer mig själv frågan ibland:
- skulle du vara lika "Guzzinördig" om det fanns lika många Guzzi som det fanns Yamaha?
Och svaret är ett rungande NEJ!
Håller med, det vore inte lika kul om alla körde Guzzi. Så detta uppmuntrande/uppmanande på forumet, samt offentliga provkörningar borde stoppas genast :mrgreen:
Tobbe skrev:Men det kan väl inte vara enkom detta, eller?
Håller med igen. Det är något visst med gången och den råa kraft man känner (eller åtminstone inbillar sig) när man drar iväg. Hade en svacka med LeMansen hösten -09 och tänkte byta till en nyare japs, men innan jag satte in annonsen gick jag ned och startade den i garaget. Det slamrade och förgasarna svettades lite, som vanligt, precis just det som fick mig att tröttna. Men ändå, där och då bestämde jag mig för att behålla den och i stället försöka få bukt med problemen. För jag vill ju inte köra en japsfyra, även om det medför bättre prestanda och mindre underhåll!

Sen kom jag ju över Centauron och då blev övertygelsen än starkare, även om den sannerligen prövas ibland ...

Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
GuzziKungen
Vice President & Do 12 (Dalarna)
Inlägg: 1619
Blev medlem: 04 sep 2007, 21:48
Mina motorcyklar: MG V11 -02 (Bellezza)
MG Stornello -71(Storne)
Har ägt:
MG California (Fetguzzin)
MG Nevada
Ort: Järfälla

Re: Testa nya Guzzis mm på turne runt i landet

Inlägg av GuzziKungen »

Kul läsning minsann :D
Mina Guzzin går inte att ersättas ,däremot så går det alldeles utmärkt att komplettera dom
med andra snabbare maskiner och speciellt förädlade för skogskörning.
För all del så skulle jag gärna äga några Guzzin till bara plånkan och garaget kunde byta status.
Plånkan skulle vara full och garaget tomt :mrgreen:
Med Vänlig Hälsning
eders Mc-instruktör och vice President i Guzziriket Sverige.
Ha dé
Skriv svar