Italien-resan

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

peterd
Guzzifantast
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 dec 2007, 11:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California Stone -02
Moto Guzzi V75 -86
Ort: Ängelholm

Italien-resan

Inlägg av peterd »

Vilken resa!

Så var man hemma igen, (kom hem i går kväll) med fantastiska minnen. Vi lyssnade på goda råd och tog god tid på oss. 14 dagar, och vi höll oss runt sjöarna och alperna norr därom.

Autozug mellan Hamburg och Munchen blev det. Jag ville till Mittlelwald oxå och titta på fioler, man är ju musikintresserad. Jodå, vi var även i Cremona och tittade - och lyssnade - på Stradivarius: Vesuvius och il Cremonese!

Museet i Mandello var öppet! Yesss!

Finaste minnena var kanske alpvägrna norr om Gardasjön, över Gavia- och Stelvio-passen. De bästa MC-vägar som finns! eller, i alla fall som jag provat. Fantastiskt vackra och hisnande (jag har svindel fortfarande när jag tänker på dem). Fan va dom kör! Vi lärde oss ett trick, om man funderar över vilken väg man skall ta (italienarna är ju inga hejare på att skylta precis), så stannade man bara till och kollade var motorcyklarna körde. Det blev rätt varje gång.

och vilka viner de kan göra i Valpolicella-området!

och vilket fantastiskt museum i Mandello del Lario!

och vad kul att vi fick se Ötzi - ismannen! 5000 år gammal. Han finns att betrakta på museet i Bozano. Visste inte om att han fanns tillgänglig för allmänheten, men det var en intressant upplevelse.

och vad varmt det var. Jag körde med uppkavlade jeans och ärmar på skinnjackan och utan handskar mellan Merano och Bozano i 36 graders värme (så brukar jag inte göra, jag lovar). Det svalkade inte ett dugg. Skönt att komma upp i bergen efter det, 10 grader lägre temperatur var mer lagom när man har MC-kläder.

Vi blev två gubbar på resan, de andra 4 hoppade av - synd om dem!
Bilagor
it 033_2.jpg
(96.15 KiB) Nerladdad 113 gånger
it 043_2.jpg
(172.99 KiB) Nerladdad 101 gånger
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Italien-resan

Inlägg av Guzzi-Leif »

Vilken härlig sammanfattning av ett himmelrike på jorden!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Italien-resan

Inlägg av hassew »

Härlig beskrivning!
Det är ju så fint där nere.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: Italien-resan

Inlägg av Tobbe »

Så fint beskrivet att man får återbesöksbehov :lol:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Italien-resan

Inlägg av geguzzi »

Härligt in verkar att träffat rätt hela semester ni vill inte göra om det i septemder .. :P :P :P
geguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
peterd
Guzzifantast
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 dec 2007, 11:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California Stone -02
Moto Guzzi V75 -86
Ort: Ängelholm

Re: Italien-resan

Inlägg av peterd »

Hade tänkt att bjuda på ett par Italien-bilder till, men det går inte att ladda ner några bilder på forumet - vet någon varför? Är det för att jag inte skall bli för tjatig om min Italien-resa :oops:

mvh Peter
Mårten
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
Ort: Gävle

Re: Italien-resan

Inlägg av Mårten »

peterd skrev:.....det går inte att ladda ner några bilder på forumet - vet någon varför?
Jag försökte ladda upp en bild idag men möttes av meddelande om att forumets utrymme för bilagor är fullt.
Jag skaffade då konto på http://www.flickr.com, laddade upp bilden dit och länkade från mitt foruminlägg till bilden.
Lite omständigare men det funkar.
Kan vara värt att tänka på att bilden/bilderna då också blir helt publika.
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
peterd
Guzzifantast
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 dec 2007, 11:30
Mina motorcyklar: Moto Guzzi California Stone -02
Moto Guzzi V75 -86
Ort: Ängelholm

Re: Italien-resan

Inlägg av peterd »

Nu går det plötsligt att ladda upp bilder igen.

Tänkte bara dela med mig av ett par bilder som resekompisen tog.

Rubriken skulle väl kunna vara: Vilka MC-vägar!!!

Det Bed & Breakfast vi låg på i Abbadia, (Linzanico) som gränsar till Mandello kan jag verkligen rekommendera, om någon är på väg dit. Det ligger i ett 1600-talshus och gränden dit är bara möjlig att köra med MC.
Linzanico4.jpg
På väg till Bed&Breakfast
(86.77 KiB) Nerladdad 61 gånger
Värdinnan Anna-Lisa var verkligen trevlig och hon pratade utmärkt engelska, vilket var kul, eftersom det är svårt att prata med folk annars i Italien.

De andra bilderna är från vägen till Bellagio och vägen över Stelviopasset 2762 möh. Fantastiska, hisnande, serpentinvägar.

Visst vill jag dit i september, och nästa år och nästa, men det kostar ju lite tyvärr. Hoppas dock att det inte är den sista resan dit!!! Var ute en sväng med Engelholms MC-klubb i onsdags och då fick jag höra om en man som kör till Italien varje år med sin gamla LeMans, som gått 40 000 mil. Finns den mannen, eller är det en skröna?
Bilagor
46Como_2.jpg
(89.54 KiB) Nerladdad 69 gånger
Stelviopasset.jpg
Stelvio-passet
(125.21 KiB) Nerladdad 67 gånger
Skriv svar