Sida 1 av 1

Köpa guzzi i italien/tyskland.

Postat: 18 okt 2007, 16:34
av errorflynn
Hej

Jag är ute efter V10 Centauro. Eftersom det inte finns så många i sverige kan jag tänka mig att köpa utomlands. Tex tyskland eller italien.

Nån som vet nån bra länk ?

Hur funkar det med import från EU-land ? Kostnad och strul ?

Mvh

Postat: 18 okt 2007, 21:22
av Tobbe
Se för sjutton till att den har gått minst 600 mil samt varit privat-registrerad i minst 6 månader innan du importerar!
Annars riskerar du vid påträffande av avundsjuk besiktningsman att betala moms!

Been there, done that :twisted:

Måste man köpa privat ?

Postat: 19 okt 2007, 12:04
av errorflynn
Det lät konstigt..
Men det klart, företag betalar ju in moms på det det säljer.

Nu blev det något mer risky.

Postat: 21 okt 2007, 20:22
av Tomas
Det är inga konstigheter att importera.
Som redan är sagt: reggad i minst 6 mån och gått mer än 600 mil.
Om du hittar nån som gått mindre får du väl låna en lämplig hastighetsmätare till besiktningen....
Sen kostar det 2025:- kronor att reg. besiktiga hojen.
Om den är i originalskick så är allt klart på 30 min.
En bra tysk sida är mobile.de.
Det man inte hittar där finns knappt.....
Och du - lycka till med ev. köp!

Moms om köp från handlare ?

Postat: 22 okt 2007, 10:15
av errorflynn
Som jag förstod av Tobbe ska hojen vara privat registrerad.
Stämmer det att jag åker på moms om jag köper av en handlare ?
Hittade en på mobile.de

Den har gått 800 mil och är en 1998:a.

Postat: 22 okt 2007, 16:55
av Tobbe
Det går bra även om den varit reggad på en handlare, huvudsaken är att det varit i trafik. Var inte tillräckligt tydlig där :oops:

Postat: 23 okt 2007, 22:27
av -ah
-en sak till:
Du MÅSTE ha "Fahrzugbrief" med i köpet. I ORIGINAL.
Annars blir du kokt på registreringen.

Detta är inget märkvärdigt, och köper du av en handlare bör du få det. Men hursomhelst, acceptera under inga omständigheter en kopia.

Och glöm inte att ta en kopia själv, bara för dokumentationens skull. Vägverket behåller nämligen originalet vid registreringen.

Jag har hämtat ett par hojar i Tyskland, och frånsett detta är det lätt som en plätt.
Enklast har varit att hämta hem på ett släp, då slipper man den tillfälliga registreringen och försäkringen i Tyskland - eller annat EU-land - och kan dra hem direkt efter betalning är lagd.
Hittar du nå't intressant kan det vara värd att "boka" via nätet.

Här finns mer info:

http://www.svmc.se/upload/SMC%20central ... import.pdf

Postat: 23 okt 2007, 22:37
av jhetpost
Tänk oxå på att helfordonsgodkännande gäller från 2003 ( kan inte datum exakt ) så då måste fordonet vara helt orginal!
Finns säkert någon här på forumet som är riktigt insatt, ta annars kontakt med vägverket http://www.vv.se där du får du svar på mycket ang reg besiktning och slipper chansa.

MG Centauro

Postat: 23 okt 2007, 22:50
av Italyfreak
Hej

Ta en koll på denna som finns i CZ . -01 för samma pris du bet i DE
för en -98.....

Häls från Prag

http://www.tipmoto.com/inzerat.php?tid=65862&fid=