På hjul igen

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Yes, det fungerade!
Med ändrad utväxling hos länkaget mellan växelspak och armen på växellådan blev hojen äntligen möjlig att växla utan att slita sönder skor och fotleder. Men nu är slaget så långt ... blivit van vid det korta ...

Det går faktiskt så lätt att jag funderar på att försöka hitta ett mellanläge för att förkorta slaglängden något (på bekostnad av nödvändig kraft). Men då måste jag modifiera armen på lådan och det blir genast krångligare, speciellt då den inte går att demotera utan att ta bort svingen (som jag i o f s skall göra när jag byter koppling "snart").

Men nu kan jag köpa nya skor!

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: På hjul igen

Inlägg av Nicke »

Det man vinner i kraft förlorar man i väg... Mekanikens gyllene regel, för er som glömt grundfysiken.

Varför behöver du ta bort svingen för att få lös armen? Den sitter ju bara klämd över splines:ad axel, så det gäller bara att komma åt en liten tians skruv. Eller har du gjort någon egen finurlig konstruktion?

När jag drabbades av växelspaksbrott längs E4:an och lyckade skarvade ihop den med diverse kattstrypare, blev ju spaken betydligt kortare.
De ofördelaktiga skjuvkrafterna som därmed uppstod, ledde så plötsligt mitt i de gamla delarna av Falun till att just nämnda arm plötsligt ramlade av, då hade jag bara ett par ynka km kvar till en tröstande famn, men det kändes just då som tusen mil... (Som tur var tog det bara tio minuter att skruva ihop allt igen :).
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Det fattas några mm utrymme mot svingen (eller något rör bakom lådan i a f) för att jag skall få av armen från splinesen, såvitt jag minns. Hade jag förutsett problemet hade jag kunna gjort armen lite tunnare när jag hade ned lådan ...

Men det är helt klart värt ett försök att peta ut den, får jag väl loss den kan jag ju slipa ned den.


/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: På hjul igen

Inlägg av Nicke »

Oki.

jag tror att det är "ramplatteröret" som håller ihop de två ramplattorna/halvorna som eventuellt kan spöka.
Men det är i så fall en god nyhet för då behöver du bara lossa muttern på ena sidan och skruva ur pinnskruven, den långa. Tar inte mer än kaffekopp eller så...
Ciao / Ne
Skriv svar