På hjul igen

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Sisådär, då rullar Centauron igen efter nära två års stillestånd p g a växellådshaveri.
Lite ovant att köra, och framför allt höra alla ljud ... är allt OK?

Kopplingen ville slira under resan till Bilprovningen och därefter jobbet.
Har justerat och hoppas det blir bättre, det fungerade ju innan v-lådsdemonteringen.
Och skall det vara så svårt att gå i friläget ...?
Nu oroar jag mig för ett nytt "repstopp", i min värld kan det röra sig om år.

Är kanske inte entusiast nog att ha en entusiast-MC?

EDIT: lägger till en bild.
Centauro_20140520.JPG
(224.6 KiB) Nerladdad 224 gånger
Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: På hjul igen

Inlägg av Nicke »

Grattis! Inte en dag för tidigt.

Hmm... i bland tänker jag att de som är "proffs" på att skruva, är de som har mest problem med sina hojar.
Vi andra bara tutar och kör, byter kanske olja ibland... :).
Ciao / Ne
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Jag har så förtvivlat svårt att ta mig tid. Och nu när jag till slut gjorde det, VARFÖR VARFÖR VARFÖR bytte jag inte koppling samtidigt??? Hade jag läst här på forumet innan helgen, så hade jag naturligtvis tänkt på hur det kändes innan repstoppet. Då slirade den i o f s inte, men det var ju problem med att frikoppla ordentligt.

Hade lite bråttom att få ihop cykeln* och fick en "frihelg" lite oförhappandes, annars hade jag kanske skyndat lite långsammare ... till 2015 kanske :mrgreen:

*Entusiastfordonsutställning på jobbet i morrn, och beränsad kapacitet på färjan jag reser till och från jobbet med under hela juni (med baddjävlarna på plats å allt).

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Gårkvällens justering gjorde susen! Nu hittade jag läget jag hade innan haveriet, där den frikopplar (hyfsat) men ändå inte slirar.
Skall beställa delar och (försöka hinna) byta allt innan semesterresan till Presidentland via våra grannar i öster.

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
1100 Sport 1997
GuzziFanatisk
Inlägg: 267
Blev medlem: 18 apr 2007, 10:40
Ort: Floda, Lerums kommun

Re: På hjul igen

Inlägg av 1100 Sport 1997 »

Rejsig växelpinne du snickrat ihop :)
Stack ut på parkering igår.
Körde ihop sig så jag lyckades inte rulla upp senioritan igår.....men det fanns ju mycket annat o titta på.
Corvetten från 1957 (var det...?!) e ju en dröm!

Hade dock en fantastisk resa till jobbet vid 05:30 i 16 graders värme.
.....får se hur det blir i 26 gradig värme hem....
Sport 1100 ie, när det är som bäst
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Spaken gjorde jag efter premiärturen och -vurpan då jag glömde fälla in stödet.
Passar liksom in i den brutala karaktären, så jag behåller den. Tillverkad av två vinschhandtag från Biltema, för övrigt, med brutet/brutna revben.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Jaha, nu var det dags igen ... den nyreparerade växellådan läcker olja efter en dryg månad. Två intensiva veckor på jobbet väntar innan semesterturen, det blir till att åka japanskt resten av sommaren. Och kanske i fortsättningen också ..? :evil:
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

ekoxen skrev:Jaha, nu var det dags igen ... den nyreparerade växellådan läcker olja efter en dryg månad. Två intensiva veckor på jobbet väntar innan semesterturen, det blir till att åka japanskt resten av sommaren. Och kanske i fortsättningen också ..? :evil:
Guzzilivet är upp och ned ... det var bara neutrallägesgivaren som läckte. Trodde aldrig så tydligt läckage kunde ske i spalten mellan kontaktstiftet och plasthuset. Nu rengjort och tätat, förhoppningsvis slipper jag åka Suzukin på semester. Sicken tråkig pjäs i jämförelse! Den blir nog bra till sidvagn men det är inte min typ av MC.

Men trögväxlad är den, Centauron. Kommer inte ihåg hur LeMans:en är (några år sedan den kördes), men Suzukin viftar man ju bara på tårna med för att växla. Körde en Moto Morini Carsaro 1200 i går. Den har fått kritik (av en journalist) för sin växellåda, men var fortfarande en dröm i jämförelse.


/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: På hjul igen

Inlägg av Tobbe »

Det ska inte va nån lek att växla en Centauro :mrgreen:
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Tobbe skrev:Det ska inte va nån lek att växla en Centauro :mrgreen:
Nej, enligt dig skall ju en Guzzi fräsa och spotta, slamra, vara svårväxlad samt gärna läcka lite bränsle och olja också :mrgreen:

Men jag ger mig inte, skall göra vad jag kan för att få den mer civiliserad.
Spände kopplingsvajern LITE mer än jag egentligen vill, och nu går det lite bättre. Till nästa säsong blir det ny koppling med moddad mellanplatta, den är säkert skev och tvingar med växellådan vid frikoppling.

Körde drygt 40 mil i går em, och det är en fantastiskt härlig hoj ... funderade på en Moto Morini men kan inte byta bort denna fantastiska maskin än. Skall försöka hålla den i skick ett tag till men börja provköra andra för byte när jag inte vill och orkar längre.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Tobbe
GuzziFanatisk
Inlägg: 2016
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06
Ort: Skälby

Re: På hjul igen

Inlägg av Tobbe »

Nej, enligt dig skall ju en Guzzi fräsa och spotta, slamra, vara svårväxlad samt gärna läcka lite bränsle och olja också
Njae, det är väl inte helt sant, men de här maskinerna är lite av ett levande väsen, saker och ting ändrar sig hela tiden.
- ibland är växlarna tröga och klonkiga att få i och ibland går det hur fint som helst
- ibland läcker man lite olja och nästa tur inte
- ibland startar den snällt och ibland mindre snällt
- ibland skjuter man en avgasknall, då vrider man lite på trottelsynkningen tills det slutar skjuta

Och det lustiga är att olika cyklar verkar ha olika ovanor,,,,,det är inte bara vi förare som verkar vara individualister :lol:

Synd att du inte kunde närvara i helgen som var!
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Ja, det stämmer verkligen ... ibland är allt OK, och utan synbar anledning börjar hojen uppföra sig annorlunda. Inför semestertrippen gjorde jag en justering av TPS:en och bypasskruvarna (hade gjort några on-the-fly-justeringar tidigare). Cykeln återfick de bästa tomgångs- och "gasavslags-egenskaperna" den hade för ett par år sedan, gick så fint!

Efter tre dagars körning började den plötsligt konstra igen, hostade, spottade och tjuvstannade vid rödljus. Då den sällan startar med växel i och kopplingen indragen, och dessutom är trögväxlad*, var det LIIIIIIITE jobbigt eftersom min resekamrat envisades att köra efter GPS som tog oss förbi varenda rödljus i Finland.

Efter några dagars svettning pga värme och rödljusstress gav jag upp i Jyväskylä och blåste upp till Norrbotten (blev rejält avkyld också, ett intensivt regnande de sista 20 milen). Men innan jag lämnade hotellparkeringen ökade jag CO-halten tills den nästan bluddrade på tomgång, och det gjorde susen! Går tydligen lite för magert ... skall göra lite mätningar med en lambdamätare jag lånat från jobbet, bara jag får sensorgängorna monterade.

*har tittat på bilder och inser att växelspaken är kortare pga bakflyttade fotpinnar, ger naturligtvis trögare växling då hävarmen blir kortare. Har aldrig sett en original-Centauro i verkligheten, vore intressant att jämföra.

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Äntligen har jag fått fakta som förklarar min trögväxlade Centauro.

Original, tack för bilden Tobbe!
V-spak Tobbes_small.jpg
(109.62 KiB) Nerladdad 80 gånger
Min hemmasnickrade växelspak, gjord efter marksyningen på premiärturen. Anpassad efter min fotlängd i kombination med tillbakaflyttade fotpinnar (gjort av tidigare ägare):
vspak_Ester_small.JPG
(103.84 KiB) Nerladdad 88 gånger
Spakens effektiva hävarm är inte ens hälften så lång på min hoj, alltså krävs mer än dubbelt så stor kraft att växla!
Vill inte gärna flytta fotpinnarna, jag trivs bra med dem, men det ser ut som om jag kan modifiera den "inre hävarmen" som påverkar lådans växelförare för att åstadkomma en utväxling som motsvarar original. Testar till helgen.

EDIT: Spakens lagringspunkt är densamma på originalspaken som på min. Tobbes "hävarm" är ca 19,5 cm, min under 9 ...


/Micke
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 22 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: På hjul igen

Inlägg av Guzzi-Leif »

Härligt med folk som kombinerar teori och praktik!
Ha en skön säsong!
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: På hjul igen

Inlägg av ekoxen »

Blir tyvärr mer teori än praktik.
Mycket snack och lite verkstad, med andra ord.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
Skriv svar