Funderingar på Bellagio

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

Hej. Är inte ägare ÄN till en MG men är grymt nära, nämligen på en Bellagio men min fråga är; Hur är MG? Har ägt många andra märken men inte MG. Den jag provkörde var jättelätt att få i växlarna på men då jag läst tvärtom så?
Tack för svar.

Hej förresten
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av Nicke »

Hej och välkommen till "ändstationen".
Det brukar nämligen ofta vara så att om och när man väl hittat fram till Guzzi, då duger inget annat. Eller rättare sagt man bryr sig inte om att titta på något annat. Rätt skönt när man är på MC-mässa: Man ser en massa nytt, mycket fint, men inget man verkligen skulle kunna tänka sig att byta mot. Vi brukar därför varna folk för att det är en väg utan återvändo när man väl fastnat i Guzziträsket.

Bellagion är en trevlig hoj. Rätt lurig faktiskt, då utseendet får en att tro det är en hoj med customkänsla. Min upplevelse var mer åt "bushojshållet". 940-motorn är riktigt fräck i karaktären, då den är kortslagigare än de stor Guzzimotorerna i övrigt är.

Hoppas du tar chansen!

Vad gäller tester i tidningar så får man sila rätt ordentligt. Det finns en massa "myter" som ofta upprepas, men som vi som dagligen kör hojarna inte upplever, eller rent av ser som en omistlig del av det som är själva grunden till den " känsla" vi söker.
Ciao / Ne
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

Nicke skrev:Hej och välkommen till "ändstationen".
Det brukar nämligen ofta vara så att om och när man väl hittat fram till Guzzi, då duger inget annat. Eller rättare sagt man bryr sig inte om att titta på något annat. Rätt skönt när man är på MC-mässa: Man ser en massa nytt, mycket fint, men inget man verkligen skulle kunna tänka sig att byta mot. Vi brukar därför varna folk för att det är en väg utan återvändo när man väl fastnat i Guzziträsket.

Bellagion är en trevlig hoj. Rätt lurig faktiskt, då utseendet får en att tro det är en hoj med customkänsla. Min upplevelse var mer åt "bushojshållet". 940-motorn är riktigt fräck i karaktären, då den är kortslagigare än de stor Guzzimotorerna i övrigt är.

Hoppas du tar chansen!

Vad gäller tester i tidningar så får man sila rätt ordentligt. Det finns en massa "myter" som ofta upprepas, men som vi som dagligen kör hojarna inte upplever, eller rent av ser som en omistlig del av det som är själva grunden till den " känsla" vi söker.

Tack för detta!
Jag kan tänka mig att man fastnar :)
Provade idag och Bellagion e mysig, som du säger..lite åt bushållet. Hade en MT-01a tidigare men för mycket skak i styret, annars grym hoj. Jag upplevde Bellagion = HOJ! Jag undrar bara om det är nått fel då växlarna gick i som smör ? När jag drog in kopplingsgreppet så lät de lite som en Ducati, de där skramlet, når fel då om de e en MG?
Användarvisningsbild
Nicke
Il presidente, do 13 (Norrland)
Inlägg: 4139
Blev medlem: 21 feb 2007, 13:46
Mina motorcyklar: Moto Guzzi Le Mans III-83, M.G. Daytona RS-97, M.G. NTX 650-92, M.G. Daytona 1000-94, M.G. Airone-54, Monark 125 Touring Trophy Sport-76
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av Nicke »

Om det skramlar när du frikopplar är det kanske urtrampningslagret som snurrar med eller något liknande. Det är ingen vanlig åkomma.

På äldre Guzzis kunde det ibland vara lite trixigt att hitta friläget och om man var lite tveksam i växlingen kunde man ibland hitta ett extra friläge :). Men det var ändå inget som störde nämnvärt. På årsmodeller från nittiotalet och frammåt är det betydligt smidigare.
Ciao / Ne
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

Nicke skrev:Om det skramlar när du frikopplar är det kanske urtrampningslagret som snurrar med eller något liknande. Det är ingen vanlig åkomma.

På äldre Guzzis kunde det ibland vara lite trixigt att hitta friläget och om man var lite tveksam i växlingen kunde man ibland hitta ett extra friläge :). Men det var ändå inget som störde nämnvärt. På årsmodeller från nittiotalet och frammåt är det betydligt smidigare.
Tack.
Ok, de där med skramlet, är det nått att dra öronen åt sig? den skall vara nyservad med oljor o allt. T.o.m bytt packbox till kardan. De va lite väl lätt att från 1an till friläge till 2an och tillbaks...nått jag ska va rädd för?
Mårten
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
Ort: Gävle

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av Mårten »

Hittade detta om Bellagio:
"The horrendous clattering when you pull in the clutch lever on idle is a Guzzi hallmark, but initially...disturbing. You get used to it."

Hela texten via denna länk:
http://beatcroft.blogspot.se/2010/09/mo ... -with.html

Växlingarna går tyst och fint på min Le Mans -90, men jag kan inte riktigt stressa växellådan. Den måste få sin lilla extra tid att hinna med.
På min 1200 Sport -12 är det inga problem att växla snabbt men å andra sidan klonkar den ordentligt vid växlingarna.
Dessa båda är ju lite tvärt emot vad som brukar sägas - att äldre guzzilådor klonkar medan de nya är tysta :)
Kopplingen på den nyare sporten rasslar nästan som en Ducati. Minns dock inte i vilket läge den rasslar mest - indragen eller inte.
Tror inte att ett "lagom" rassel är något fel, men å andra sidan - när är det "lagom"?
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
Smyge Ola
UppKomling
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 aug 2014, 11:55
Mina motorcyklar: Sr 500 Griso 1100

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av Smyge Ola »

Mårten skrev:Hittade detta om Bellagio:
"The horrendous clattering when you pull in the clutch lever on idle is a Guzzi hallmark, but initially...disturbing. You get used to it."

Hela texten via denna länk:
http://beatcroft.blogspot.se/2010/09/mo ... -with.html

Växlingarna går tyst och fint på min Le Mans -90, men jag kan inte riktigt stressa växellådan. Den måste få sin lilla extra tid att hinna med.
På min 1200 Sport -12 är det inga problem att växla snabbt men å andra sidan klonkar den ordentligt vid växlingarna.
Dessa båda är ju lite tvärt emot vad som brukar sägas - att äldre guzzilådor klonkar medan de nya är tysta :)
Kopplingen på den nyare sporten rasslar nästan som en Ducati. Minns dock inte i vilket läge den rasslar mest - indragen eller inte.
Tror inte att ett "lagom" rassel är något fel, men å andra sidan - när är det "lagom"?
Min Griso 1100 06a rasslar också när kopplingen är indragen förmodar att Bellagio har en liknande koppling. Lyssna på ljudet i början av filmen https://www.youtube.com/watch?v=q_-AKSAnFPE
Ola
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

Smyge Ola skrev:
Mårten skrev:Hittade detta om Bellagio:
"The horrendous clattering when you pull in the clutch lever on idle is a Guzzi hallmark, but initially...disturbing. You get used to it."

Hela texten via denna länk:
http://beatcroft.blogspot.se/2010/09/mo ... -with.html

Växlingarna går tyst och fint på min Le Mans -90, men jag kan inte riktigt stressa växellådan. Den måste få sin lilla extra tid att hinna med.
På min 1200 Sport -12 är det inga problem att växla snabbt men å andra sidan klonkar den ordentligt vid växlingarna.
Dessa båda är ju lite tvärt emot vad som brukar sägas - att äldre guzzilådor klonkar medan de nya är tysta :)
Kopplingen på den nyare sporten rasslar nästan som en Ducati. Minns dock inte i vilket läge den rasslar mest - indragen eller inte.
Tror inte att ett "lagom" rassel är något fel, men å andra sidan - när är det "lagom"?
Min Griso 1100 06a rasslar också när kopplingen är indragen förmodar att Bellagio har en liknande koppling. Lyssna på ljudet i början av filmen https://www.youtube.com/watch?v=q_-AKSAnFPE
Ola

Precis de ljudet är det..tack...MEN inte ljudet när man lägger i 1an...utan mer som smör...hur fint som helst...
Som tidigare skrev...att det låter när man lägger i växel stämmer inte på den jag tittar på iaf...men de ska väl va så.

Tack ni som svarat...

Hur e de med kardan för er? bytt packbox redan vid 800mil??hmm...jaja...
H-O
GuzziFanatisk
Inlägg: 131
Blev medlem: 28 sep 2009, 19:19
Mina motorcyklar: V85 TT 2019
NV 36 1953
I lagens ögon också dessa små MC:
9 Zündapp
3 Kreidler
Ort: Ullånger

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av H-O »

AMAG skrev: Tack ni som svarat...

Hur e de med kardan för er? bytt packbox redan vid 800mil??hmm...jaja...

Ja, min V7 Cafe vill läka lite, har kört knappt 1000 mil sen ny. Så kvaliten kan ju diskuteras...
Men jag gillar ändå det Italienska skrotet 8) Så pass mycket att jag köpte en till i somras.
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

H-O skrev:
AMAG skrev: Tack ni som svarat...

Hur e de med kardan för er? bytt packbox redan vid 800mil??hmm...jaja...

Ja, min V7 Cafe vill läka lite, har kört knappt 1000 mil sen ny. Så kvaliten kan ju diskuteras...
Men jag gillar ändå det Italienska skrotet 8) Så pass mycket att jag köpte en till i somras.

Allright...tack.

Är det en dyr historia ? Återkommande problem eller bara första sen håller det? eller vad tror ni?
musse
GuzziFanatisk
Inlägg: 125
Blev medlem: 10 maj 2007, 05:45
Mina motorcyklar: MG V850-T5-84,,NSU Superlux-56,HVA Populär-58,MG V85 TT Speciale.Crescent Skoterett 64
Ort: Vetlanda

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av musse »

Hej konstigt att packboxen börjat läck efter så pass kort körsträcka.på mina Guzzi har jag alltid använt molykote A i oljan i slutväxeln och aldrig behövt byta packboxen.Detta behövs egentligen inte med modärna transmissionoljor men jag har upptäckt att med molykoten verkar packboxen hålla i evighet.Körsträckorna på mina hojar har tills nu varit T5 över 21000mil,Jackal 8000 mil,Norge 8000 mil.att byta packboxen är en ganska enkel procedur.Har bytt på andras hojar.Rassel från kopplingen är mer eller mindre standard på Guzzi speciellt vid indragen koppling då lammellerna ligger löst och kan röra sig med skrammel eller rassel som följd alltså inget att oroa sig för.

M.V.H. Musse
T-5 Forewer
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

musse skrev:Hej konstigt att packboxen börjat läck efter så pass kort körsträcka.på mina Guzzi har jag alltid använt molykote A i oljan i slutväxeln och aldrig behövt byta packboxen.Detta behövs egentligen inte med modärna transmissionoljor men jag har upptäckt att med molykoten verkar packboxen hålla i evighet.Körsträckorna på mina hojar har tills nu varit T5 över 21000mil,Jackal 8000 mil,Norge 8000 mil.att byta packboxen är en ganska enkel procedur.Har bytt på andras hojar.Rassel från kopplingen är mer eller mindre standard på Guzzi speciellt vid indragen koppling då lammellerna ligger löst och kan röra sig med skrammel eller rassel som följd alltså inget att oroa sig för.

M.V.H. Musse

Tack Musse !
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av Janne G »

AMAG skrev:
musse skrev:Hej konstigt att packboxen börjat läck efter så pass kort körsträcka.på mina Guzzi har jag alltid använt molykote A i oljan i slutväxeln och aldrig behövt byta packboxen.Detta behövs egentligen inte med modärna transmissionoljor men jag har upptäckt att med molykoten verkar packboxen hålla i evighet.Körsträckorna på mina hojar har tills nu varit T5 över 21000mil,Jackal 8000 mil,Norge 8000 mil.att byta packboxen är en ganska enkel procedur.Har bytt på andras hojar.Rassel från kopplingen är mer eller mindre standard på Guzzi speciellt vid indragen koppling då lammellerna ligger löst och kan röra sig med skrammel eller rassel som följd alltså inget att oroa sig för.

M.V.H. Musse

Tack Musse !
Torrkoppling = rassel.
Gusse
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av DeThomaso »

Guzzis rassel i kopplingen är musik jämfört med Ducatis, lite rassel är bara normalt. :lol:
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
AMAG
UppKomling
Inlägg: 16
Blev medlem: 17 nov 2014, 20:43
Mina motorcyklar: MG Bellagio 940 -07 Mattsvart
Ort: Vagnhärad

Re: Funderingar på Bellagio

Inlägg av AMAG »

Då e det klart...nästa vecka eller veckan efter hämtas den!! Den Italienska frun ;)

Tack för era ord !!

Med nya highway hawk slip-on
http://www.youtube.com/watch?v=mbxvnBPuBAY
Bilagor
ViewImage.jpg
ViewImage.jpg (59 KiB) Visad 6563 gånger
Skriv svar