Varning för leverantör!

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

thanngg
Guzziåkare
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 apr 2009, 08:17
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
Ort: Västerås

Varning för leverantör!

Inlägg av thanngg »

Hej,
Jag vill med detta inlägg inte på något sätt tala om för er hur ni ska välja era leverantörer eller vad ni ska tycka om någon leverantör. Däremot vill jag berätta om vad jag varit med om, så att ni själva kan välja hur och med vem ni vill göra era Guzzi-affärer.
På AM-Ricambis hemsida berättar innehavaren Harald att ca 34% av de kunder som specialbeställer varor "hoppar av" av orsaker som han inte nämner. Jag är en av de som "hoppat av", men inte alls utan anledning, vilket jag vill berätta om nedan.
Jag kontaktade honom under hösten 2015 för att köpa en renoverad, trimmad och fixad motor till mitt renoveringsprojekt av en Le Mans III. Jag litade på honom och bad om ett förslag på vad han kunde leverera, leveranstid och pris, han är ju trots allt proffs och jag är inte alls lika kunnig på Guzzimotorer. Det skulle inte vara något problem enligt honom. Jag sa att jag ville ha större cylindrar, portade toppar, vassare kam, större förgasare och ventiler, en ganska övergripande beskrivning, och bad honom ge mig förslag på exakt vilka komponenter han rekommenderade för att åstadkomma en sådan motor. Vi pratade runt lite grann, och tiden började gå lite för fort. Han ville ha en handpenning på 15.000:- för att sätta igång arbetet rent konkret. Jag bestämde mig för att använda honom som leverantör och kunde acceptera att han ville "låsa affären", så jag betalade honom handpenningen. Min tanke var att "vi får komma in på detaljer så småningom", nu visste jag i alla fall att det arbetet skulle sätta igång.
Jag försökte under många veckors tid få honom att konkretisera vad det var jag faktiskt skulle få, vad MIN motor skulle innehålla för grejer, men jag fick aldrig några vettiga svar. Så småningom förstod jag att det inte var han själv som skulle göra jobbet, utan underleverantörer han valt i Italien utan min vetskap. Det hade jag inga problem med, snarare tvärtom: det vore ju kul att få en motor som byggt i "hemlandet". Han skyllde på att "killarna i Italien" inte ville ha med utlänningar att göra, så därför ville de inte tala om för vare sej mej eller honom exakt vad de skulle bygga. Jag började ana oråd, och propsade på att jag verkligen ville veta vad det skulle bli, och att detta inte kändes bra.
Jag kan tillägga att jag inte har en aning om vilka ”killarna i Italien” är eller vilket företag de representerar. Jag har alltså ingen affär med dem, utan min affär är HELT med AM Ricambi.
När det till slut närmade sej leveransdag, strax innan julen 2015, så ville han ha resten av betalningen, dvs 100% betalning INNAN italienarna skulle släppa ifrån sej motorn, men det kunde jag inte acceptera. Jag sa att jag åtminstone ville ha en fullständig specifikation av motorn innan jag var beredd att betala en krona till. Detta var han inte intresserad av, utan sa istället att ”om jag krånglade så vad det lika bra att jag fick handpenningen tillbaka”. Jag höll med om detta, men jag fick såklart ingen återbetalning. Han lovade mig att jag skulle få pengarna "i mars eller maj", vilket jag accepterade. Under tiden vände jag mig till professionella leverantörer som kan sköta sina affärer på ett professionellt sätt.
I början på maj kontaktade jag åter AM Ricambi för att höra om jag kunde få pengarna överförda till mitt konto, men han reagerade med att anklaga mej för att sätta honom i konkurs och att han absolut inte tänkte betala en krona. Det löftet har han hållit.
Enligt uppgift från Harald har han lagt ner sitt företag, men det är intressant att det enligt hemsidan fortfarande är ”business as usual”. Det ställer ju frågor av skattetyp oxo…
OBSERVERA att jag aldrig försökt pruta eller krångla med köpesumman, den var vi överens om. Jag har heller inte försökt tvinga honom att bygga motorn på det ena eller det andra sättet, utan jag ville att han skulle använda sin expertis, det var ju trots all därför jag vände mig till honom från början. Det enda jag krävde var att få veta vad jag skulle få för pengarna, det rörde sig ju trots allt om ganska mycket pengar, över 60.000:-!
Jag har sedan dess pratat med flera professionella motorbyggare/renoverare av andra motorfabrikat, och de säger att SJÄLVKLART ska man ha ett renoveringsprotokoll, så att man vet vad man köper! Vilket verkar logiskt, va?
Med detta vill jag säga:
1. Om ni gör affärer med den mannen, kan det vara en bra idé att ALDRIG ge honom pengar innan ni fått den överenskomna prylen i handen och kollat att den verkligen är vad ni kommit överens om.
2. Om ni är intresserade av den motor han säger sig sälja på hemsidan, så kan det vara bra att be om en komplett specifikation av vad som ingår, och sedan kolla att det verkligen stämmer. Det kanske det gör, eller oxo inte, ingen vet ju faktiskt vad som finns i motorn!
3. Om ni ska köpa motorn, så borde ni kunna pruta hans begärda pris med 15.000:- eftersom detta redan är betalt, av mej!
OM han har denna typ av problem med 34% av sina kunder (hans egen siffra), så kan man ju misstänka att det är något systematiskt i hans sätt att göra affärer.
Jag tar givetvis inget som helst ansvar för motorn eller specen av denna, eftersom jag inte haft den minsta lilla insyn i den. Om ni tycker detta låter konstigt, eller tror att det är ett påhopp på en oskyldig handelsman, så har all kommunikation mellan honom och mig gått via mail, och finns därför kvar, så jag kan bevisa allt jag sagt ovan.
Jag vill bara att ni ska vara varnade, så att ni inte begår samma misstag som jag gjorde, det blir ganska dyrt, och sedan får ni så klart själva välja vilka leverantörer ni vill ge era hederligt förtjänta pengar.
Är det fler därute som har liknande erfarenheter av AM Ricambi i Göreborg?
Användarvisningsbild
Jari
GuzziFanatisk
Inlägg: 415
Blev medlem: 15 mar 2007, 14:28
Mina motorcyklar: V 11 Rosso Corsa 2003
tidigare:
Le Mans 4 -87
750 S-3
o en del risbrännare
O lilla Monkey biken Honda från -79
Ort: Bygdeå

Re: Varning för leverantör!

Inlägg av Jari »

Varför anmäler du inte företaget till Allmänna reklamationsnämnden? Försök att få tillbaka dina 15000:-
Sådana företag är inte kul och skadar Guzzi världen....

Sir Jari
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Varning för leverantör!

Inlägg av ekoxen »

Min varning gäller i stället Stein-Dinse, se http://www.guzziclubforum.nu/Forum/view ... =27&t=5244.
Utöver deras oprofessionella hantering av min reklamation är jag less på deras svars- och leveranstider.

Micke
Senast redigerad av 1 ekoxen, redigerad totalt 19 gånger.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
thanngg
Guzziåkare
Inlägg: 35
Blev medlem: 08 apr 2009, 08:17
Mina motorcyklar: Honda VFR 750, Suzuki RSE 650, Yamaha Wild Star, Honda CR500, Griso 850 (Bättre och bättre!), en till Wild Star, Le Mans III, Ducati 916 SPS, en till Wild Star, en Katana 1100 1982
Ort: Västerås

Re: Varning för leverantör!

Inlägg av thanngg »

Jari skrev:Varför anmäler du inte företaget till Allmänna reklamationsnämnden? Försök att få tillbaka dina 15000:-
Sådana företag är inte kul och skadar Guzzi världen....

Sir Jari
Jag har inte kommit så långt än. Man borde givetvis göra det, men jag har inte kollat om han verkligen HAR avreggat firman. OM han har det, är jag lite rädd att det är kört eftersom det antagligen är företaget och inte honom personligen jag hade dealen med. Om det var en enskild firma, så är det (väl?) i princip ingen skillnad.

Just nu kändes dock det allra viktigaste att sprida meddelandet, så att inte fler går på samma grej som jag. Sen har jag varit lite upptagen med att vara förbannad...
Skriv svar