Provkörde en Ducati ST4 -99 i dag.
Slogs av likheter så som:
Identiskt motorstyrsystem (mycket gemensamt i a f)
Ca 1000 CC
Ca 100 hk
Två cylindrar
Fyra ventiler per cylinder
Gemensamma bromskomponenter och ev även hjul
Ägarna är entusiastiska men sägs ha stort tålamod
Men också skillnader:
Guzzins motor slamrar och rasslar friskt, medan Ducatin är helt fri från mekaniskt oljud förutom kopplingskorgen.
Guzzin har långslagig låda med gott om falska neutrallägen medan Ducatin är kortslagig och distinkt.
Ducatin får betyget 4 (skala 1-5) i körbarhet medan Guzzin får en svag 2:a en bra dag.
Slutsats: det måste serverats mycket mer vin på lunchen i Mandello än Bologna på mitten av 90-talet.
Kanske satsade på fel häst, t o m stall, när jag köpte LeMans:en 2008, men nu är jag fast i Guzziträsket och kanske sjunker ännu djupare ... står en 1200 Sport -13 i en mc-hall och väntar på mitt JA.
/Micke
Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Moderator: Moderatorer
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- Tobbe
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 2016
- Blev medlem: 12 mar 2007, 16:33
- Mina motorcyklar: Garaget:
- MG Griso 8V -13
- MG V10 Centauro -99
- MG Dingo sport -64
Sålda:
- MG Nevada Club -97
- MG Griso 1100 cc -06 - Ort: Skälby
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
hahaha, du är definitivt fast
Jag har kört en ST2 och i körkänsla så vinner V10:an med 5-2
Jag har kört en ST2 och i körkänsla så vinner V10:an med 5-2
Med vänlig hälsning!
//Tobbe J
//Tobbe J
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Jag blir inte klok på Moto Guzzi:s officiella hemsida. Där presenteras olika hojar beroende på vilken flik man väljer. Under "naked" finns bara V7, vart tog Griso vägen?
Känns som de numera satsar på tunga glidare och undermotoriserade retrohojar för stan.
Därför jag är sugen på en 1200 Sport, verkar vara den sista modernare modellen för mig. Gillar Grisons utseende (förutom oljekylaren) men inte körställningen och den lilla tanken.
Fast jag fattar inte varför Sport har "sportigare" utväxling när det är den som funkar bäst som sporttourer (Brevas packutrustning passar) medan Grison, som knappt finns väskhållare till, har bättre framgaffel mm.
Känns som de numera satsar på tunga glidare och undermotoriserade retrohojar för stan.
Därför jag är sugen på en 1200 Sport, verkar vara den sista modernare modellen för mig. Gillar Grisons utseende (förutom oljekylaren) men inte körställningen och den lilla tanken.
Fast jag fattar inte varför Sport har "sportigare" utväxling när det är den som funkar bäst som sporttourer (Brevas packutrustning passar) medan Grison, som knappt finns väskhållare till, har bättre framgaffel mm.
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Nu har jag kört min "nya" (2010, 700 mil) 1200 Sport en dag. Konstaterar att utväxlingen är bättre än på Centauron, varvar minst 500 rpm mindre på högsta växeln.
Men Moto Guzzi har, drygt 10 år senare, inte lyckats göra en fullt körbar motorcykel.
Var tvungen att krypköra med varm motor och då är den närmast trafikfarlig!
Rycker och konstrar så rondeller är en mardröm. Härlig hoj annars, skall tilläggas!
Och kom inte och säg "det är Guzzi, det skall vara så"! Varför i h-e skall just de hojarna gå som krattor när alla andra fått ordning på sitt motorstyr sedan länge?
Nåväl, det är den sista Guzzin jag kommer att köpa ändå ... dagens utbud tilltalar mig inte.
/Micke
Men Moto Guzzi har, drygt 10 år senare, inte lyckats göra en fullt körbar motorcykel.
Var tvungen att krypköra med varm motor och då är den närmast trafikfarlig!
Rycker och konstrar så rondeller är en mardröm. Härlig hoj annars, skall tilläggas!
Och kom inte och säg "det är Guzzi, det skall vara så"! Varför i h-e skall just de hojarna gå som krattor när alla andra fått ordning på sitt motorstyr sedan länge?
Nåväl, det är den sista Guzzin jag kommer att köpa ändå ... dagens utbud tilltalar mig inte.
/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
-
- Guzzifantast
- Inlägg: 79
- Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
- Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
- Ort: Gävle
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Jag tog ut min 1200 Sport -12 som ny 2013. Den går som du beskriver din. Det blir en del kopplingsslir i rondellerna för att ta mig igenom dem på ett anständigt sätt.ekoxen skrev:Var tvungen att krypköra med varm motor och då är den närmast trafikfarlig!
Rycker och konstrar så rondeller är en mardröm. Härlig hoj annars, skall tilläggas!
Tycker den blivit sämre nu så till den grad att den behöver åtgärdas på något sätt.
Har sett på något amerikanskt forum där de påstår att Guzzis mappar skall vara notoriskt snålställda och väldigt ojämna från cykel till cykel.
De som mappat om dem säger sig ha fått en mycket mer körbar hoj.
Men visst är det en fantastiskt härlig hoj
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Ja, fantastisk! Du har ju redan tidigare påpekat det där om krypkörning, men den går bara inte att motstå ... fast löjligt snålt stöd för en mc som känns så påkostadMårten skrev:Jag tog ut min 1200 Sport -12 som ny 2013. Den går som du beskriver din. Det blir en del kopplingsslir i rondellerna för att ta mig igenom dem på ett anständigt sätt.
Tycker den blivit sämre nu så till den grad att den behöver åtgärdas på något sätt.
Har sett på något amerikanskt forum där de påstår att Guzzis mappar skall vara notoriskt snålställda och väldigt ojämna från cykel till cykel.
De som mappat om dem säger sig ha fått en mycket mer körbar hoj.
Men visst är det en fantastiskt härlig hoj
Snålmappningen förklarar troligen varför den går fint kall, då lär den ju få fetare blandning. Finns ett inlägg här på forumet om hur man "lurar" lambdasensorn, men man skall naturligtvis mappa om den ... får undersöka det.
/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
- ekoxen
- GuzziFanatisk
- Inlägg: 555
- Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
- Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10
Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES - Ort: Hammar, Kungälv
Re: Centauro -97 vs Ducati ST4 -99
Missade den hojen, var korkad nog att inte reservera den medan jag gjorde efterforskningar om utlandsbetalning m m. Definitivt ett fynd om den inte var helt misshandlad, 5200 miles och £6100. Nu fick jag nöja mig med en äldre, utan ABS. I o f s färre mil körda och billigare, men den nyare hade lätt varit värd mellanskillnaden.ekoxen skrev:Kanske satsade på fel häst, t o m stall, när jag köpte LeMans:en 2008, men nu är jag fast i Guzziträsket och kanske sjunker ännu djupare ... står en 1200 Sport -13 i en mc-hall och väntar på mitt JA.
/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.