Batterier

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

GuzziAnders
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 maj 2008, 20:34
Mina motorcyklar: moto guzzi norge GLT
moto guzzi nevada
andra märken bör ej nämnas
Ort: Hedemora

Batterier

Inlägg av GuzziAnders »

Hejsan jag har en undran angående Batterier Mitt till Norgen är slut, svarar inte på laddning ens, och har det någon betydelse vilket märke som är bäst eller har det ingen betydelse. Är dom lika bra dyra som billiga i slutändan För det kan väl inte skilja så mycket varken i pris och kvalitet :D :shock:
Janne G
GuzziFanatisk
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 apr 2010, 19:52
Mina motorcyklar: V11 Sport-00, California EV -01. Tidigare; Honda CB450-71, BMW R100S-78
Ort: Torslanda

Re: Batterier

Inlägg av Janne G »

GuzziAnders skrev:Hejsan jag har en undran angående Batterier Mitt till Norgen är slut, svarar inte på laddning ens, och har det någon betydelse vilket märke som är bäst eller har det ingen betydelse. Är dom lika bra dyra som billiga i slutändan För det kan väl inte skilja så mycket varken i pris och kvalitet :D :shock:
Hallå Anders,
jag köpte två nya till V11:an och Callen i våras och det är väl som vanligt att man får vad man betalar för eller när det gäller Guzzi, får ta det som får plats. Iallafall på V11:an.
En annan sak jag tänkte berätta om är att jag köpte en ny batteriladdare av märket C-tec, naturligtvis efter de båda batteriinköpen. C-tecladdaren har en rekonditioneringsfunktion (desulfaterar tydligen cellerna) som jag provade på de båda döda äldre batterierna och sim-sala-bim, V11:ans batteri från 2000 bedömdes som fullgott efter c:a en veckas rekonditionering och laddning :D. Callens batteri av okänd härkomst och årsmodell var dock bortom all räddning.
Kanske någon har mer erfarenhet av den här processen och om det verkligen ger en hållbar effekt i tid? :|
Gusse
GuzziAnders
UppKomling
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 maj 2008, 20:34
Mina motorcyklar: moto guzzi norge GLT
moto guzzi nevada
andra märken bör ej nämnas
Ort: Hedemora

Re: Batterier

Inlägg av GuzziAnders »

Hejsan
Jag tackar för svaret . Jag har två stycken batteriladdare utav den sorten, olika stora och ingen hjälpte så det blir att köpa ett likadant som sitter i och ja det är inte så stora pengar så tack och kör försiktigt Anders
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Batterier

Inlägg av Guzzi-Leif »

Mitt original AGM-batteri började läcka(!) förra året och jag köpte ett GEL-batteri på Biltema. Lite lägre så jag fick göra en liten utfyllnad i botten. Några Ah färre men det verkar inte orsaka några bekymmer.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Batterier

Inlägg av geguzzi »

original batteri på Stelvio 2012 det gäller att underhållsladd alltid även efter 1-2 veckor, tappar moderna batterier ström är det kört.
även mitt biltema batteri som jag har på Quotan måste vara 5år och funkar ännu.

GuzziAnders skrev:Hejsan jag har en undran angående Batterier Mitt till Norgen är slut, svarar inte på laddning ens, och har det någon betydelse vilket märke som är bäst eller har det ingen betydelse. Är dom lika bra dyra som billiga i slutändan För det kan väl inte skilja så mycket varken i pris och kvalitet :D :shock:
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Skriv svar