Skaffa Guzzi

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Guzzikjelle
Kassör & Medlemsregistrator
Inlägg: 1201
Blev medlem: 01 apr 2007, 19:18
Mina motorcyklar: Mina olika Guzziss V50 -78-84 850 T5 -84-97 V10 Centaruro -97-2006 Griso 1100 -06--- NTX 750 1990 numera V85 TT Övriga får väl inte nämnas?
Ort: Österbymo

Skaffa Guzzi

Inlägg av Guzzikjelle »

Hej!
Är sugen på att skaffa en Moto guzzi, antingen Stelvio eller Norge och hoppades få svar på några frågor. Har (prov-)kört det mesta tidigare, dock aldrig italienskt, och kört både 1-2-3 och 4-cylindrigt men det jag ägt förut är uteslutande japanska märken plus Triumph. En av de saker som verkar bra med guzzi, förutom känsla, ljud och design är att de är kardandrivna. Hur är kvalitén på själva hojarna? Mycket vibrationer, så att tex saker "skruvas" av och lossnar? Finns det något sätt att "optimera" prestanda/bränsleförbrukning, tex Power commander/mappning?

Tänkte skaffa en hoj som funkar att ta med frugan och packning och åka långt på, så det behöver finnas gott om plats för två, bra vindskydd och en motor som inte blir "trött" när den lastas med 2 personer.

Vore väldigt kul med några kommentarer på ovanstående :-)
Hälsn
Peter Marxén

E-mail: marxen.peter@yahoo.se (Kopierat från min mailbox Kjelle)
Guzzikjelle/Kassör
Medlemregistrator
Mårten
Guzzifantast
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 jul 2010, 19:38
Mina motorcyklar: 1200 Sport -12
Ort: Gävle

Re: Skaffa Guzzi

Inlägg av Mårten »

Vibrationer? Bara där de skall vara om det är en Guzzi ;)
Den ruskar på sig när den sparkar igång och skakar lite skönt på tomgång. När man kör så är den "smooth as silk".

Vad gäller motoroptimering finns det ett entusiastbyggt program som heter GuzziDiag. Fritt att ladda ned men de ser gärna en donation. Googla på GuzziDiag så hittar du mycket läsning.
Har dock själv inte provat det.

Det har tydligen varit, eller är, en del tveksamheter kring ventillyftarna i 4-ventilsmotorerna före 2012-13 någonstans. Finns en del skrivet om det här i andra trådar.
I övrigt är det väl inga särskilda kvalitetsproblem som utmärker sig över andra märken.
Rodd är den kraft som åtgår för att hämta mer bensin till motorn.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Skaffa Guzzi

Inlägg av hassew »

Jag är precis hemkommen efter en trip till bla Spanien med fru och ny 2015 Stelvio NTX.
Det är nu dags för 1000 mila service, och hittills har den gått helt utan problem.
Och det vore väl dåligt annars?
Den har allt man kan önska sig.
Köp en 2013 eller senare. Rullyftarna infördes under 2012.
Komplettera ev med toppbox och/eller tankväska. Klart!
Någon "motoroptimering" behövs inte. Den går kanon redan i original.
Drar jämt på alla varvtal. 0,55 L/mil vid lugn körning, 0,8 i 140-150 km/h på autobahn men två på + packning.
Hela tiden stadigt o lugnt. Bra bottendrag, sadlar, vindskydd, stor tank, bromsar. Smidig på kurviga småvägar.

Lycka till med Guzziköpet!
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
GuzziFanatisk
Inlägg: 581
Blev medlem: 01 aug 2009, 14:52
Mina motorcyklar: Guzzi genom åren: Stornello 125 (1974-76), 850 T3 Calif (1979-80), Calif II (1983-85), 1000 SP II (1985-86 o. 1987-2004!), 1200 Stelvio (2009-13), 1200 Stelvio NTX 2013-?
Ort: Karlstad

Re: Skaffa Guzzi

Inlägg av Guzzi-Leif »

Har min andra Stelvio, den senaste en 2012-13 NTX och jag kan bara ösa lovord över den.
För övrigt en av de bästa passagerarplatserna som existerar förutom att det är svårt att komma av/på med de stora plåtväskorna.
Rätt justerad i spjällsynken vibrerar den inte och vad jag begriper är byggkvaliteten mycket hög.
M339 Leif Gustavsson, leg. tråkmåns i Karlstad
Skriv svar