Lång Guzzinyfiken

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

BosseGuzzi
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2016, 18:28
Mina motorcyklar: -

Lång Guzzinyfiken

Inlägg av BosseGuzzi »

Hej!
Jag är sugen på att köpa min första mc och lockas väldigt mycket av Moto Guzzis V7 Classic/Sport/Special. Jag är lite drygt två meter lång och funderar väl på om det kanske är lite problem med det om man ska köpa en Guzzi. Jag är i övrigt normalbyggd. Är det någon annan som är lång som har någon erfarenhet av V7:orna. Jag tror att som mitt första mc-köp välja någon av de moderna(runt 2010 års modell), men kanske längre fram investera i en veteranare.
Tacksam för alla tankar i ämnet både från långa o korta :D
OlofE
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 feb 2014, 21:22
Mina motorcyklar: V7 Special -12
Ort: Råå

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av OlofE »

Hej,
Tror du måste provköra och känn efter själv. Jag är 183 cm och har aldrig haft bekymmer men svågern är runt 190 cm och det funkar sådär på tidiga V7:or (upp till 2014 tror jag) men senare hojar går bra. De är märkbart rymligare. De heter V7II, har ny växellåda och motorn mer framåtvinklad i ramen. Tror också att fotpinnarna flyttades lite, men jag kan ha fel. Det kanske låter lite men gör stor skillnad. En klart bättre hoj dessutom. Med det sagt så är det fortfarande ingen stor hoj. Däremot är den fullvuxen i känsla, jag tvekar inte en sekund att åka långtur. Den tål både last och att marcha i 130-140. oslagbart charmig, en gammaldags hoj på riktigt och inte en modern med retroattribut.

Hoppas det gav någon vägledning!

//Olof
Olof
Råå
BosseGuzzi
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2016, 18:28
Mina motorcyklar: -

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av BosseGuzzi »

Det låter lite lovande i a f med V7 II. Jag får väl se vad ekonomin tillåter. Vet du någonstans man skulle kunna hitta någon sådan för att prova? Vilka återförsäljare är bättre entusiaster istället för att bara kränga cyklar? Jag bor liksom du i Helsingborg
OlofE
Guzziåkare
Inlägg: 34
Blev medlem: 04 feb 2014, 21:22
Mina motorcyklar: V7 Special -12
Ort: Råå

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av OlofE »

Kul att du är intresserad! Entusiaster som Biscaya och Italia Bike Center har vi kanske inte riktigt härnere (min åsikt i alla fall) men med det sag är Probike Helsingborg riktigt bra tycker jag, både försäljning och verkstad. De kanske brinner mest för HD men har alltid hanterat mig och mina Guzzi seriöst och trevligt. Jag har handlat flera hojar av dem och gör det gärna igen. De har tidigare haft en röd V7II Special som demo men den har jag inte sett på ett tag. Probike Arlöv har däremot en V7II Racer som demo och även de är bra. Där är det Micke Fridh som håller i Guzzi på försäljningssidan.

Rent allmänt, ska du provköra Guzzi för första gången så försök hitta en hoj som gått minst 80-100 mil. Gärna 4-500. Min erfarenhet är att de lossnar ordentligt i motor, låda och chassi med tiden. En helt ny V7 vibrerar och går tungt medan en med lite mil på mätaren är mycket mer mjuk och varvvillig.Helt annan körglädje.

//Olof
Olof
Råå
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av asaleo »

Jag har nyligen köpt en Motoguzzi V7 II Special och kan hålla med att den går bättre på något sätt efter ca 100 mil.
Beträffande körställning har jag hittat en site där man kan få fram en bild på körställningen på olika cyklar.
Du matar in din längd, längden på benet på insidan ( Det blir väl längden på byxbenet på insidan, "inseam. Du kan se om du når ner till marken, du kan mata in olika styren,
du kan mata in nya fotpinnslägen, ny dynhöjd, sträckta armar eller böjda och mera. Kul site

Intressant för mig eftersom jag letade en körställning som påminde om min gamla på min BMW R75/5 vilken jag också kunde hitta här.
Genom att gå in på sidan http://cycle-ergo.com/ och välja Motoguzzi V7 !! kunde jag se min originalkörställning.
Efter att ha bytt styre har jag nu fått en körställning som bättre passar mig än originalställningen.
Användarvisningsbild
Raz
GuzziFanatisk
Inlägg: 1112
Blev medlem: 14 mar 2007, 03:44
Mina motorcyklar: Guzzi
1200 Stelvio NTX '12
Ort: Brottby

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av Raz »

Den sajten var både kul och bra!
#2628
Alive and ticking
The world is my dyno!
asaleo
Guzziåkare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2016, 23:02
Mina motorcyklar: Motoguzzi V7 Special 2015
BMW R75/5

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av asaleo »

Tack Raz för svaret.
Körställningen är ju så viktig så den vore värd en egen tråd.
Exempelvis: Vilken körställning ger minst träsmak, ger bäst kontakt med hojen, är trafiksäkrast, är mest vilsam eller annat...
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av ekoxen »

Kul sida, kan spara mycket tid när man letar mc. Fast man missar ju många provkörningar ...
Jag håller med om Probike i Malmö, Fridh är både seriös och hjälpsam.

/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
BosseGuzzi
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 sep 2016, 18:28
Mina motorcyklar: -

Re: Lång Guzzinyfiken

Inlägg av BosseGuzzi »

Tack för era svar och bifogade länkar! Jag får försöka leta vidare efter något i min storlek
Skriv svar