Sida 1 av 1

Test.

Postat: 12 sep 2016, 18:34
av H-O
Har ni läst retro-testet i senaste Bike. Om ni är riktiga fantaster så gör inte det!
V7II Stornello blir rejält efter i princip i alla delmoment. hmm.. Men det är väl som vanligt, uddamärken
brukar inte få bra resultat. (kanske med viss rätt)

Ja, i vinter ska jag åtgärda mitt oljeläckage i slutväxeln som började redan efter runt 950mil. Guzzikvalitet :roll:

Re: Test.

Postat: 12 sep 2016, 20:54
av OlofE
Intressant. Rent allmänt tycks V7 polarisera åsikter i pressen. De som gillar den nämner den ofta som en "äkta" klassiker med rötter i 70-talet, och pratar om känsla och charm. De som inte förstår den verkar ofta försöka mäta sig fram till en slutsats. Och då kommer V7:an till korta. Jag tror, precis som du antyder, att uddahojar måste man prova själv och känna efter noga. Plus att jag får en känsla av att testade V7:or ofta har rätt låga mil och då är de råa och tråkiga. Helst behöver de 2-300 mil för att komma till sin rätt, åtminstone har det varit så på de fyra-fem som jag kommit i kontakt med.

V7 Stornello då? Tja, för vad det är värt: efter tre veckor och 130 mil med min nya Stornello kan jag inte vara nöjdare. Glad, kvick och lätthanterlig plus att motorn känns helrätt i scrambler-version. Detaljarbete och lackfinish är i toppklass och den går som en klocka. Till och med däcken, Golden Tyre nabbedäck som jag var MYCKET misstänksam mot först, funkar på asfalt. Från fabrik var den dock stenhård i chassit, och många tester har ju skällt på det, men för mig räckte det att att lossa förspänningen bak till 5 mm statiskt häng för att den skulle bli mjuk och följsam. Och som bonus håller den spåret bättre i kurvorna. Fram är den fortfarande styv, men mina tidigare V7:or har blivit bättre i gaffeln efter 500 mil och ett oljebyte så jag är inte orolig.

Eva, min fru, åker Ducati Scrambler, så vi kan jämföra (bilden är från igår kväll faktiskt). Ducatin känns nykonstruerad. Där Stornellon känns klassiskt gedigen och vacker är Scramblern snygg, smart och välbyggd. Inte tvunget bättre eller sämre än Guzzin, bara annorlunda. En smakfråga. Både Eva och jag kan uppskatta bägge men skulle inte vilja byta. Jag skulle kunna leva med bägge två, men eftersom jag gillar 60/70-talshojar så är Stornellon helrätt för mig. Nån som helt osentimental ska kanske hellre prova t.ex. en Yamaha XSR900.


Alan Cathcart skriver bra rent allmänt och jag tycker att han tecknar en rätt bra bild av Stornellon här: http://www.motorcycle-magazine.com/moto ... ello-test/

Re: Test.

Postat: 14 sep 2016, 20:23
av Mikko
Fortsätter du att publicera sådana där bilder Olof så måste jag köpa dregelskydd till datorn :D

Mikko

Re: Test.

Postat: 03 sep 2017, 21:43
av rascar
Så, då blev jag Guzziägare för 2.5 dagar sen och tänkte komplettera denna tråd. Köpte en V7II Stornello med 45 mil på mätaren och är väldigt nöjd - nu har den 70.

Jag tycker den är väldigt kul att köra, jag bor i Stockholm så det är betydligt mer "gata" än landsväg (tyvärr) så gillar att den har så mkt bottenvrid blir mindre växlingar så... men ändå rätt många.

Och apropå växlingar. Min kopplingshand har blivit ganska matt på dessa 2 dagar och 25 mil. Kopplingen känns inte trög när man drar in den men uppenbarligen kräver den mer på dragläget än jag är van vid. Tydligen. Kommer från en japan, Kawasaki Versys som ju allmänt anses vara väldigt lättkört. Stornellon är mycket roligare att köra och lägga (lagom) i kurvorna men jag har inte haft ont i kopplingshanden förut. Nån mer med erfarenhet från Moto Guzzi V7II special / racer /stone som känt av kopplingen på detta sätt?