Nya EU-regler om bl a ABS, eller???

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

guzziper
Guzziåkare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 apr 2010, 13:01
Mina motorcyklar: Califonia EV -02

Nya EU-regler om bl a ABS, eller???

Inlägg av guzziper »

Hörde på radion i dag att fr o m årsskiftet gäller att motorcyklar över 125 cc måste ha ABS-bromsar. Jag har googlat för att få en närmare förklaring, men inte hittat något. Är det någon som vet hur det hänger ihop, om detta gäller fr o m årsmodell 2017 eller om det gäller även äldre bågar? Kul att veta om det går fortsätta att åka på bågen eller om den bara går att använda som bojsten.
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Nya EU-regler om bl a ABS, eller???

Inlägg av hassew »

Det gäller inte retroaktivt. Åk lugnt vidare.
DeThomaso
GuzziFanatisk
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 apr 2014, 20:38
Mina motorcyklar: Har haft en massa japsare innan jag körde ett antal Guzzi under ca 10 år mellan 88 och 98 sisådär. Har haft några japanare sedan dess och hade en Ducati 900 SS ett bra tag innan min nuvarande hoj som är en gammal Honda Transalp. Gillar att åka grus nämligen....
Köpte 2 California II av Bror Eriksson 88 och 90, har haft en V65 C - 84 samt en 850 T - 74 (ordentligt ombyggd och totalrenoverad av mig själv).
Äger nu en V65 Lario - 85 så nu är man tillbaka i guzziträsket igen.......
Blev med en 1200 Norge 2006 års modell, en 2 ventilare, i december 2015 så nu man nått att åka på till vardags också.

Re: Nya EU-regler om bl a ABS, eller???

Inlägg av DeThomaso »

Det där måste vara gammalt! Den EU lagen började väl gälla fr.o.m årsskiftet 2015/16 och gäller, som skrivits tidigare, enbart nyproducerade motorcyklar! Jag hörde samma diskussion förra året precis innan Honda släppte sin nya Africa TWin, då Honda valde att släppa en specialmodell utan ABS precis innan årsskiftet enbart för de offroadkunder som absolut ville köpa en modell utan ABS systemet enbart för att slippa den extra vikten på hojen. Så denna lag infördes väl FÖRRA året?! Jag, för den delen, skulle annars fått ett elände att ens försöka mig på att konvertera min 32 år gamla Lario/cafèracer/hemmabyggeracer, eller vad det nu blir av den, till att fungera med nån sorts ABS! Helt otänkbart med det analoga elsystem som sitter orginal på hojen!
Med lite sunt förnuft och logiskt tänkande så inser man ju det till slut. Annars skulle ju varenda gammal motorcykel behöva skrotas till slut och det kan ju aldrig ha varit andemeningen med den lagstiftningen. Så resonerar i alla fall jag kring denna fråga.
Ha det bra i vinterkylan där hemma och putsa på hojarna så de är fina till våren!

Thomas N
Skit samma vad du åker för hoj, bara du har kul när du åker.
Certifierad virrpanna
Skriv svar