Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av mantic »

Hej!

Jag ska till att köpa hoj i vår och med mina 193 cm är det inte många hojar som passar mig. Har varit inne på HD och Triumphs större cruisers och touring-hojar, men jag har dock alltid gillat Guzzi's coola design och tvärställda v-twins och när jag såg MGX-21:an i höstas blev jag helt såld. En touring helt i min smak.

Jag undrar hur Guzzi står sig i kvalitet jämfört med konkurrensen. Och vilket service-konto ska man räkna med de första åren om man skulle slå till på en fabriksny MGX-21:a?

/Mantic
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av hassew »

Eftersom ingen annan ännu har svarat så gör väl jag det.
Kvaliten är idag, enligt min åsikt, helt i nivå med andra märken.
Själv åker jag Stelvio NTX 2015, och är väldigt nöjd. Tidigare åkte jag på min Quota 1999 i flera år utan några missöden.

Service på en aukt. verkstad är aldrig billigt, men kostnaden beror ju på hur mycket du kör.
Stelvion ska servas vid 150 mil, sedan varje jämnt 1000-tal.
För att garantin ska gälla måste man, så klart, vända sig till en auktoriserad verkstad under garantitiden.
Min 150-milaservice gick på 3200 sek, och 1000-mila 4300 sek.
Hoppas svaren duger så att du kan slå till på en Guzzi.
Till sist en liten varning. Guzzis kan vara mycket vanebildande. Man kan bli obotligt fast. :mrgreen:
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av mantic »

Tack för svar. Exakt det jag undrade över. Nu är det bara till att vänta på att provkörningarna drar igång...
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av mantic »

Hur är det med tillgänglighet och leveranstider på reservdelar och servicetider till moderna guzzis? Har varit intresserad av flera olika hojar; MGX-21, Audace, Eldorado och V9 Bobber. Älskar Guzzis estetik och efter att ha provkört MGX-21:an är jag jäkligt sugen. Men jag vill inte köpa en dyr hoj som blir ståendes på verkstad halva säsongerna. Hur upplever ni tillgång till service och delar. Är det svårare/tar det längre tid, att få fram reserv- och servicedelar eller bara att få en servicetid för en Guzzi jämfört andra märken?
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av geguzzi »

Hej kör Stelvio sen 2013
och haft den på olika ställen som Probike Stockholm, Supermotors, probike Helsningborg, Probike tar en dag på sig, för service, Supermotor vill ha flera dagar, men det är väl vilken tid man bokar vår fullt när alla andra bokar, det alla ännu glömt är att släcka min service lamp... men det gör jag själv på ca 2 minuter..
sen finns det några till ställen som gör service i Sverige.
delar brukar Probike inte ha hemma ofta men de har ett centrallager så en dag med tur annars beställer de från Italien kan ta 2 veckor.

eftersom du suktar på ny hoj så måste man hålla sig till garantier och då blir det återförsäljarna som gäller, med äldre hoja där garanti gått ut är det lättar med verkstäder och delar.
hoppas vi får se dig på Guzzi träffar framöver :D :D :D

geguzzi


mantic skrev:Hur är det med tillgänglighet och leveranstider på reservdelar och servicetider till moderna guzzis? Har varit intresserad av flera olika hojar; MGX-21, Audace, Eldorado och V9 Bobber. Älskar Guzzis estetik och efter att ha provkört MGX-21:an är jag jäkligt sugen. Men jag vill inte köpa en dyr hoj som blir ståendes på verkstad halva säsongerna. Hur upplever ni tillgång till service och delar. Är det svårare/tar det längre tid, att få fram reserv- och servicedelar eller bara att få en servicetid för en Guzzi jämfört andra märken?
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Moto Guzzi kvalitet och servicekostnader

Inlägg av mantic »

geguzzi skrev:Hej kör Stelvio sen 2013
och haft den på olika ställen som Probike Stockholm, Supermotors, probike Helsningborg, Probike tar en dag på sig, för service, Supermotor vill ha flera dagar, men det är väl vilken tid man bokar vår fullt när alla andra bokar, det alla ännu glömt är att släcka min service lamp... men det gör jag själv på ca 2 minuter..
sen finns det några till ställen som gör service i Sverige.
delar brukar Probike inte ha hemma ofta men de har ett centrallager så en dag med tur annars beställer de från Italien kan ta 2 veckor.

eftersom du suktar på ny hoj så måste man hålla sig till garantier och då blir det återförsäljarna som gäller, med äldre hoja där garanti gått ut är det lättar med verkstäder och delar.
hoppas vi får se dig på Guzzi träffar framöver :D :D :D

geguzzi
Tack för svar! Det bekräftar den bild jag fått. MGX-21:an är jävligt cool hoj. Men så testade jag en eldorado (är en sucker för den här moderna retro-looken) och fick beslutsångest. Eldoradon är billligare men också jävligt trevlig att köra. Och det jag gillar med bägge dessa hojar är att de är stora nog att bära upp mig utan att se ut som mopeder (jag är 1,93 lång och väl rustad för svälttider). Vi får se. Men jag älskar både känslan och designen på Guzzis...
Skriv svar