Framtid för Stelvio

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Framtid för Stelvio

Inlägg av mantic »

Hej!

Snubblade in på den här mastodonttråden:

http://advrider.com/index.php?threads/m ... d.1171755/

Vad tror ni kommer hända med Stelvio? Vad hoppas ni ska hända? Verkar ju inte finnas någon senare årsmodell än 2016 att köpa i Sverige (beror det på Euro4-utsläppsregler kanske)...

Någon gång ska jag äga en Adventure-hoj, jag gillar Stelvio, och hoppas den inte försvinner för gott...
Användarvisningsbild
ekoxen
GuzziFanatisk
Inlägg: 555
Blev medlem: 19 nov 2008, 08:36
Mina motorcyklar: .
1000 Le Mans IV -85
V10 Centauro -97
1200 Sport - 10

Tidigare: Honda CB 125, Yamaha XJ650, Suzuki GS 1000G, GSX 1100EF & ES
Ort: Hammar, Kungälv

Re: Framtid för Stelvio

Inlägg av ekoxen »

Hej

Verkar som om alla luftkylda "stora" motorer försvann i o m kravet på EURO4. Tråkigt då 4-ventils 1200:an är en riktigt trevlig bekantskap.
Nu har de inte längre några intressanta hojar ur mitt perspektiv, bara "undermotoriserade" stadshojar (med liten tank dessutom) och tunga glidare.

Men du kommer nog att kunna köpa en ny 2016 ett tag framföver, finns ibland t o m äldre "nya" hojar p g a bristande efterfrågan (antar jag).
Säger bara en sak, gör det!

Jo, en sak till om du kan tänka dig en begagnad. Pundet är lågt och Guzzi relativt billiga i UK. Enkelt att importera så länge de är med i EU, köpte min 1200 i Skottland förra sommaren. Teckna en tillfällig försäkring och betala skatt för hojen i UK, sen är det bara att köra hem med UK-skylt eftersom den inte skall returneras till "Transportministeriet". Det enda som behöver bytas inför regbesiktning är framlyktan. Deras h-mätare för mph-marknaderna har både mph och km/h-skala samt den digitala vägmätaren går att ställa om till km.


/Micke
1000 Le Mans. På ytan rå - innerst inne brutal.
V10 Centauro. Brutalast.
1200 Sport. Äntligen hemma.
mantic
Guzzifantast
Inlägg: 55
Blev medlem: 26 feb 2017, 17:54
Mina motorcyklar: Kör en MGX-21 Flying Fortress. Svag för V9 Bobber. Pepp på V85.

Re: Framtid för Stelvio

Inlägg av mantic »

ekoxen skrev:Hej

Verkar som om alla luftkylda "stora" motorer försvann i o m kravet på EURO4. Tråkigt då 4-ventils 1200:an är en riktigt trevlig bekantskap.
Nu har de inte längre några intressanta hojar ur mitt perspektiv, bara "undermotoriserade" stadshojar (med liten tank dessutom) och tunga glidare.

Men du kommer nog att kunna köpa en ny 2016 ett tag framföver, finns ibland t o m äldre "nya" hojar p g a bristande efterfrågan (antar jag).
Säger bara en sak, gör det!

Jo, en sak till om du kan tänka dig en begagnad. Pundet är lågt och Guzzi relativt billiga i UK. Enkelt att importera så länge de är med i EU, köpte min 1200 i Skottland förra sommaren. Teckna en tillfällig försäkring och betala skatt för hojen i UK, sen är det bara att köra hem med UK-skylt eftersom den inte skall returneras till "Transportministeriet". Det enda som behöver bytas inför regbesiktning är framlyktan. Deras h-mätare för mph-marknaderna har både mph och km/h-skala samt den digitala vägmätaren går att ställa om till km.


/Micke
Hmm... Intressant. Köpte en MGX-21:a i våras, så det kan bli lite svårt att motivera att köpa en till "ny" hoj så snart inpå. Men tanken på att köpa en brittisk hoj lät ju som något man kan fundera på.
Skriv svar