Köpa Stelvio NTX1200!

Forum för allt som rör Moto Guzzi och klubben

Moderator: Moderatorer

Jörgen i Myre
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 okt 2017, 07:53
Mina motorcyklar: Har nyligen sålt min Suzuki Dl1000 V-Strom, på jakt efter ny hoj kanske Moto Guzzi.

Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av Jörgen i Myre »

Efter ha kört Suzuki Dl1000 i 7 år är det dags att byta hoj. Har funderat på Triumph 800 xc, 1200 Explorer, Ktm 1190, BMW 1200gs och har också funderat på Stelvion. Det dök upp en annons på en begagnad Stelvio NTX-13(har gått 1850 mil) för ett tag sedan och blev väldigt förtjust efter en provtur. Det var 2 fel på den att bägge dimljusens fästen hade lossnat från bågarna, handtagsvärmen fungerade inte heller? Kollade vad nya bågar skulle kosta hos Bikepro, 6800kr. Mc-handlaren skulle fixa allt men sätta dit SW-Motechs lampfästen istället. Dom hade väldigt nycket att göra på verkstaden just nu så dom hade inte haft tid att kolla upp den ordenligt än. Är det vanligt med trasiga lampfästen och inte fungerande handtagsvärme på dom? Jag har också sett en begagnad Stelvio-12 i Stockholm! Jag har sett på forumet att dom gick över till rulllyftare mellan 2011-12 hur vet man om det finns på detta exemplar? Sedan finns det ju några nya exemplar också. Vad är skillnaden från årsmodell 2012-16? Till sist en härlig hoj med gött ljud & känsla= väldigt sugen på köp!!!

Tack på förhand Jörgen
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av geguzzi »

Hej Jörgen

Hoppas du faller för Guzzi
Har själv en Stelvio 2013 rullat ca 3700mil, fungerar som den ska.
dimljusen som sitter på har hus av aluminium (hella) och skakningar gör att det blir kortslutning, slängt mina, byt till andra och bra om du även sätter extra säkringar till ljusen eftersom samma säkring går till generatorn.
dimljusens fästen hade lossnat från bågarna= detta har jag inte hört om?
handtagsvärmen är extra tillbehör så knappen finns men inte värmehandtagen.
rulllyftare är enklast att lyfta ventilkåpan kollad faktiskt min om det var rullyftar för någon vecka sen tog ca 10 minuter att kolla,se i forumet det har varit uppe förut , vet att ligger man återförsäljaren så kan de byta men jobbet får ägaren betala men fabriken står för delar, och det är vissa enstaka kammar som har dålig härdning.
se även bilder på google hur de ser ut, roller tappets moto guzzi stelvio
tror det var 2011-2012 det blev en stor tank på 32 liter annars är det mest små detaljer och några tekniska saker?

http://www.advpulse.com/adv-bikes/moto- ... 00-review/

http://www.motoblog.it/post/19539/test- ... za-confini


gguzzi
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Jörgen i Myre
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 okt 2017, 07:53
Mina motorcyklar: Har nyligen sålt min Suzuki Dl1000 V-Strom, på jakt efter ny hoj kanske Moto Guzzi.

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av Jörgen i Myre »

Tack för snabbt svar!
En fråga angående handtagsvärmen. I displayen kunde man se tre olika effektlägen till handtagsvärmen som man ändrade med knappen, kan man se det även om det inte finns några värmehandtag monterade?
hassew
Distriktsombud 6 (Östergötland)
Inlägg: 618
Blev medlem: 16 jan 2008, 18:37
Mina motorcyklar: Nuovo Falcone 1971
1000 SP NT 1981

Stelvio NTX 2015

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av hassew »

Displayen vet jag inget om, men har du värmehandtag så syns sladdarna som kommer ur handtagen.
Jag har själv en NTX 2015. Utan värme.
Annars håller jag med Göran. Rullyftarna kom i mitten av 2012. En 2013 ska har rullyftare.
Det här med dimljusens fästen låter konstigt. Har alltså de svetsade armarna på störtbågarna, till ljusen gått av? Båda två?
Den lilla bygeln som själva lamphuset sitter i som är bultad fast på störtbågefästet kunde vibrera av på de tidigare modellerna. Före 2011.
Efter det tog tillverkaren av lampan, Hella, fram en något kraftigare bygel. Bör sitta på din.
Du är välkommen att ställa fler frågor. Vi svarar om vi kan. Slår du till och köper den är du välkommen i Guzziklubben.
Jörgen i Myre
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 okt 2017, 07:53
Mina motorcyklar: Har nyligen sålt min Suzuki Dl1000 V-Strom, på jakt efter ny hoj kanske Moto Guzzi.

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av Jörgen i Myre »

Den Stelvion jag provade var det ett handtag som tändes upp i displayen när man tryckte på knappen och som visade effektlägena i tre steg genom att symbolen(handtaget) blev mer fylld efter varje knapptryckning.
Det stämmer att fästena till dimljusen har gått av på bägge sidor och där dom är insvetsade i bågarna.
Ska kolla upp om rullyftarna är åtgärdade!
Tack för alla svar mvh Jörgen
Användarvisningsbild
geguzzi
Distriktsombud 1 (Skåne)
Inlägg: 1245
Blev medlem: 17 sep 2008, 20:28
Mina motorcyklar: GA:Hojar: Cresentcompakt 50cc med trim, HD 125cc Cagiva, Jawa 125cc, HD 1200FLH, Suzuki GT550 sprängde motor, Honda CB900 Bol d`or, CX500 custom , riktiga hojar LM1000 llll, California ll, Moto Guzzi Quota 1000, California lll, V75 Strada och nu Stelvio NTX
Ort: Billesholm

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av geguzzi »

Hej

se bild om du har värme handtag ska det vara en kabel i handtaget
se bild hur dimljus fästen ser ut från 2011 tror jag.
tappat min en gång och fästen har hållt.
bilder på rullere med.

ggeuzzi
DSC_1496.JPG
(82.24 KiB) Nerladdad 84 gånger
DSC_1497.JPG
(99 KiB) Nerladdad 74 gånger
IMG_1074_1.jpg
IMG_1074_1.jpg (100.26 KiB) Visad 3731 gånger
IMG_1074_1.jpg
IMG_1074_1.jpg (100.26 KiB) Visad 3731 gånger

Jörgen i Myre skrev:Den Stelvion jag provade var det ett handtag som tändes upp i displayen när man tryckte på knappen och som visade effektlägena i tre steg genom att symbolen(handtaget) blev mer fylld efter varje knapptryckning.
Det stämmer att fästena till dimljusen har gått av på bägge sidor och där dom är insvetsade i bågarna.
Ska kolla upp om rullyftarna är åtgärdade!
Tack för alla svar mvh Jörgen
Region SYD, Ny inflyttad, Förvirrad.
Jörgen i Myre
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 okt 2017, 07:53
Mina motorcyklar: Har nyligen sålt min Suzuki Dl1000 V-Strom, på jakt efter ny hoj kanske Moto Guzzi.

Re: Köpa Stelvio NTX1200!

Inlägg av Jörgen i Myre »

Tack för bilderna!
Då ska jag kolla upp hur det ser ut med handtagen.
Dom fästena som satt på den jag har tittat på har endast röret som lampan sitter på och inte snedstaget som det är på din. Dom har förändrat fästena till det bättre på dom nyare modellerna.
Jag ska nog försöka leta upp en efter 2014 för då är lampfästena omgjorda och rullyftare finns!

Mvh Jörgen
Skriv svar